W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Bezpieczny senior – cykl spotkań z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Oleśnie oraz z funkcjonariuszami policji

11.03.2025

Bezpieczny senior – cykl spotkań z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Oleśnie oraz z funkcjonariuszami Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendy Wojewódzkiej Policji z Opola , funkcjonariuszami Komendy Powiatowej Policji z Olesna oraz z Komisariatu Policji z Dobrodzienia.

Bezpieczny senior – cykl spotkań z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Oleśnie oraz z funkcjonariuszami Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendy Wojewódzkiej Policji z Opola , funkcjonariuszami Komendy Powiatowej Policji z Olesna oraz z Komisariatu Policji z Dobrodzienia

W dniu 6 marca 2025 roku odbyło się kolejne spotkanie w ramach cyklicznych spotkań  z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumentów w Oleśnie tym razem w Dobrodzieniu na zaproszenie Komendanta Komisariatu Policji w Dobrodzieniu.

Celem  tego spotkania ,które odbywają się cyklicznie- było podniesienie  świadomości seniorów  i ostrzeżenie o bezduszności  oszustów, którzy wykorzystują  naszą  ufność  wobec ludzi. Kolejny raz wskazano na co należy zwrócić  uwagę  przy zawieraniu umów  i czego  się wystrzegać, ponieważ  nadal  przedsiębiorcy  stosują nieuczciwe  praktyki i za znacznie  zawyżone kwoty sprzedają  sprzęt w rzeczywistości  wart dużo mniej.


Niestety nadal  nurtującym problemem  są organizowane pokazy. Niezwykle mili, rozumiejący problemy związane ze zdrowiem konsultanci dzwonią i zapraszają na rzekome bezpłatne badania spirometryczne czy okulistyczne. Kuracjuszy w sanatoriach wabią na spotkania darmowymi, leczącymi poduszkami czy matami. Dodatkowo obiecują losowanie specjalnych nagród.

Uważaj! To może być pułapka!
Nieuczciwi przedsiębiorcy ukrywają prawdziwy cel spotkań. Chcą sprzedać Ci wełniany materac, generator ozonu, zestaw naczyń czy odkurzacz wielofunkcyjny. To mogą być różne produkty, lecz łączy je jedno – nie są warte swojej ceny.
 
Sprzedawcy wywierają presję, przekonują do zakupu tu i teraz. Są przy tym bardzo uprzejmi – oferują pomoc w transporcie ciężkich rzeczy. Dlaczego? Najczęściej chcą w Twoim domu podpisać umowę kredytową! Co gorsza, często odmawiają zwrotu produktu, wmawiając Ci zrzeczenie się prawa do odstąpienia od umowy.
 
Rzecznik przypomniał, że prawo dodatkowo chroni konsumentów w tych sytuacjach. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy podpisanej na pokazie lub podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce. Bez podawania przyczyny jest na to:
  • 14 dni dla rzeczy kupionej na pokazie
  • 30 dni dla rzeczy kupionej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce
Obowiązuje także zakaz zawierania umów finansowych, np. pożyczki, podczas pokazu lub wycieczki. Umowa zawarta w tej sytuacji jest z mocy prawa nieważna!
 
Pamiętaj! Przedsiębiorca nie może odebrać Ci Twoich praw!

Jak się chronić?
  • Nie podpisuj dokumentów pod presją.
  • Zanim zdecydujesz, porozmawiaj z rodziną, znajomymi, sąsiadami.
  • Bezwzględnie domagaj się kopii podpisanych dokumentów.
  • Zwróć uwagę na dane kontaktowe przedsiębiorcy: adres, numer telefonu.
  • Na ewentualne spotkanie pójdź z kimś bliskim
Troska nie na pokaz
- seniorzy są szczególną grupą narażoną na pułapki zakupowe. Chwyty zakupowe marketingowe i nieuczciwe działania  przedsiębiorców  są szyte na miarę’
- zaproszenia na bezpłatne badania i losowanie nagród , uważaj !  to może być pułapka, wabik na pokaz  i zakup na kredyt  rzeczy niewartych swojej ceny ,
- pamiętaj! Prawo szczególnie  chroni konsumentów  w tej sytuacji, zakazane jest   zawieranie umów  finansowych na pokazach i wycieczkach
 

Kolejnym poruszanym na spotkaniu tematem było poszerzenie świadomości osób starszych w zakresie zagrożeń w cyberprzestrzeni, bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a przede wszystkim profilaktyki. Dzięki tym działaniom można zapobiec wielu przestępstwom.
Funkcjonariusze w  prosty i przystępny  sposób przedstawili  metody działania na policjanta, na  pracownika banku. Omówione zostały również  sposoby bezpiecznego zachowania w sytuacji  wystąpienia próby oszustwa. W realizację przedsięwzięcia zaangażowani będą policyjni profilaktycy, specjaliści z wybranych dziedzin, a to wszystko dla dobra seniorów z powiatu oleskiego.
 
 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}