W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Gabriel Antas laureatem XXVIII Olimpiady Informatycznej

Mówiąc o Gabrielu, należy powtórzyć za Bolesławem Prusem, że „stopiło się w nim dwóch ludzi" – nieprzeciętnie zdolny racjonalista, wierzący w moc „szkiełka i oka" oraz wyznawca idei „czucia i wiary". Gabryś - uczeń jest wrażliwy i empatyczny, wspomagający swą wiedzą matematyczną tych, którym była ona niezbędna. Zarażał koleżanki i kolegów pasją naukową. Sądzę, że stał się godnym spadkobiercą matematycznej myśli Hugona Steinhausa, dzięki której rozwiązywał on zagadki astronomii i tworzył informatyczne projekty. Takimi słowami opisuje Gabriela Antasa, ucznia maturalnej klasy 3B, jego wychowawczyni Bożena Janiga.

Na zdjęciu trzy osoby. Od lewej pan Dyrektor Jacek Nawrocki, Gabriel Antas uczeń szkoły, pani Bożena Janiga wychowawczynie Gabriela

W trakcie licealnej edukacji osiągnął bardzo wiele. W ubiegłym roku szkolnym został finalistą III stopnia XIII Ogólnopolskiej Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH" z matematyki oraz I stopnia – z informatyki, a także finalistą Jagiellońskiego Turnieju Matematycznego. W latach 2018/19 i 2019/20 otrzymał wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie ''Kangur Matematyczny”. W tym roku sięgnął po tytuł laureata XXVIII Olimpiady Informatycznej, podczas której zdobył III miejsce w Polsce.

 Jej celem jest umożliwienie uzdolnionym uczniom rozwijania talentów poprzez pogłębianie wiedzy przedmiotowej. Muszą wykazać się odpowiednimi zdolnościami, zarówno w zakresie informatyki, jak i matematyki. Olimpiada składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie rozwiązują zadania algorytmiczno-programistyczne. Zdaniem Gabriela zdecydowanie najbardziej stresujący był etap finałowy: 

Trwał on dwa dni. Codziennie dostawaliśmy pięć godzin na rozwiązanie trzech zadań. Na początku bałem się najbardziej, coś mogło pójść nie tak. Dałem jednak z siebie wszystko, więc uzyskałem zadowalający wynik. Następnego dnia wystarczyło powtórzyć ten rezultat.

 Gabriel zapytany, jak zaczęła się przygoda z olimpiadą informatyczną oraz dlaczego wybrał właśnie tę dziedzinę, śmiało odpowiada:

Odkryłem ją na początku drugiej klasy. Od razu spodobała mi się forma zadań, a ich rozwiązywanie sprawiało sporą przyjemność. Pierwszy etap był tuż za rogiem, więc postanowiłem dać sobie szansę i udało mi się przejść na szczebel okręgowy. Był to dobry wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że przygotowywałem się zaledwie kilka tygodni. Nabrałem motywacji do dalszej nauki, co pozwoliło sięgnąć po tytuł laureata w trzeciej klasie.

 Informatyka jest nauką niezwykle wymagającą. Trzeba jej poświęcić wiele czasu oraz mieć określone predyspozycje. Gabriela Antasa najbardziej interesuje technologia i to, w jaki sposób potrafi ułatwić życie. Współcześnie komputery mają zastosowanie właściwie w każdej dziedzinie, a ilość problemów, które potrafimy rozwiązać za ich pomocą ciągle rośnie  – dodaje. 

 Dla ucznia klasy programowo najwyższej o przystąpieniu do rywalizacji zadecydował głównie fakt, że laureatom przysługuje wolny wstęp właściwie na wszystkie uczelnie w Polsce. Przygotowania do olimpiady wymagały od maturzysty poświęcenia. Gabriel Antas swój sukces zawdzięcza ciężkiej i systematycznej pracy:  

Rozwiązałem wiele zadań z poprzednich edycji olimpiady. Przygotowania trwały ponad rok, więc nie miałem trudności z uczeniem się jednocześnie innych przedmiotów. Gdy zaczęła się pandemia, dysponowałem dużą ilością wolnego czasu, chciałem go jak najlepiej wykorzystać. Zadania olimpijskie są ciekawe, ale wymagające. Podczas zawodów można też poznać wiele osób o podobnych zainteresowaniach.

 Niewątpliwie wiedza, którą poszerzył w trakcie przygotowań do olimpiady, przyda mu się w przyszłości. W pracy programisty najważniejszą umiejętnością jest efektywne rozwiązywanie problemów, a koncepty wymagane do radzenia sobie z zadaniami olimpijskimi są wykładane na najlepszych uczelniach – dodaje.

 Ogromny sukces Gabriela Antasa dowodzi, że systematyczna praca i pełne zaangażowanie pozwala wiele osiągnąć. Najważniejsze, by śmiało dążyć do obranego celu i nigdy się nie poddawać.

 

Zuzanna Kurowska z ILO kl. IC z edukacją dziennikarską

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}