W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Uczniowie I LO w Jaśle w walce o Diamentowy Indeks AGH

Zdecydowałam się wziąć udział w ogólnopolskiej XIV Olimpiadzie O Diamentowy Indeks AGH, by poszerzyć wiedzę z geografii. Takie konkursy bardzo mnie motywują do systematycznej nauki. Przygotowania odbywały się w ramach kółka, zorganizowanego przez nauczyciela tego przedmiotu Sebastiana Styczyńskiego. W wolnym czasie rozwiązywałam też archiwalne zadania ze strony AGH.
Sama olimpiada składa się z trzech dwugodzinnych etapów. Uczestnicy piszą test sprawdzający wiedzę i zawierający zadania obliczeniowe. Aby przejść na wyższy szczebel, należy zdobyć odpowiednią ilość punktów.
Starałam się nie martwić na zapas, dzięki czemu nie odczuwałam silnego stresu. Bardzo trudno było pogodzić przygotowania do olimpiady z nauką w szkole. Często brakowało mi czasu. Szczerze mówiąc nie oczekuję, że zdobędę indeks, chociaż z pewnością pomógłby mi w dostaniu się na wymarzoną uczelnię tak o swoim udziale w olimpiadzie odpowiadała Natalia Janas, uczennica klasy 2gc naszej szkoły, po zakwalifikowaniu się do finałowego etapu.

Ogólnopolska olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH” odbyła się po raz pierwszy w roku szkolnym 2007/08. Jej podstawowy cel to pogłębianie wiedzy uczniów z pięciu przedmiotów: matematyki, informatyki, fizyki, chemii i geografii z elementami geologii. Pomaga zarówno w odkrywaniu talentów z zakresu nauk technicznych, jak i w rozwijaniu umiejętności oraz zamiłowań z tych dziedzin. Sprzyja lepszemu przygotowaniu młodzieży do wyzwań współczesnego świata, czyli wzrostu roli wiedzy i informacji przy coraz szybszym postępie naukowo-technicznym. Laureaci przyjmowani są na studia w AGH z pominięciem procedury rekrutacyjnej.
Z I LO im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle do trzeciego etapu tegorocznej olimpiady zakwalifikowała się dwójka uczniów: Natalia Janas z 2gc oraz Gabriel Antas z 3b. Natalia będzie walczyć o indeks na studia w zakresie geografii z elementami geologii, natomiast Gabriel – z matematyki i informatyki. Gabriel Antas jest już laureatem XXVIII Olimpiady Informatycznej 2020/2021, podczas której zajął III miejsce. Poprosiłem go, podzielił się z czytelnikami swoimi wrażeniami:
Ten konkurs na pewno stanowił dodatkową motywację do nauki. Zadania do wykonania są ciekawsze niż w szkole, stanowią wyzwanie intelektualne, a ich rozwiązanie
sprawia dużą przyjemność i daje satysfakcję. Wymagają abstrakcyjnego i logicznego myślenia, które kształtuje się stopniowo, ćwicząc. Nie wystarczy bezmyślne zapamiętanie kilkunastu wzorów i twierdzeń. Należy rozumieć, co się robi, szukać zależności i wyciągać wnioski.
Sukcesy w nauce zawdzięczam po części moim nauczycielom, którzy organizowali kółka przedmiotowe. Z matematyki przygotowywała mnie mgr Renata Władyka, a z informatyki mgr inż. Bożena Janiga. Nie uczyłem się w jakiś szczególny sposób do olimpiady, ponieważ sporo wiedzy posiadałem już wcześniej. Nie myślałem o tym, co by było, gdybym dostał indeks. Niezależnie od tego, czy mi się uda, czy nie, będę dalej się rozwijał, ponieważ sprawia mi to wiele radości.

Tak wypowiedział się na temat przygotowań do olimpiady z geografii mgr Sebastian Styczyński, opiekun Natalii:
Udział zadeklarowała trójka uczniów: Jakub Czyżykiewicz z 2gc, Wojciech Knapik z 2pb oraz Natalia Janas z 2gc. Właśnie Natalii udało się przejść do trzeciego etapu. Wymagania AGH z tej dziedziny są specyficzne. Kładzie się nacisk na praktyczne wykorzystanie wiedzy w analizie i interpretacji środowiska geograficznego. Wiele zadań to iście inżynierskie projekty, często wymagające od uczestników umiejętności i wiedzy wykraczających poza zakres nauczania w szkole. W tegorocznej edycji największą trudność sprawiło uczniom wrysowanie na planie obszaru, na którym zamierzano wybudować drogę, hydroizohips oraz rysunek przekroju geologicznego przedstawionego obszaru, a także zagadnienia z potamologii (nauki o wodach płynących). Jesienią spotykaliśmy się w szkole na cotygodniowym kółku dla olimpijczyków. Omawialiśmy wówczas zadania wykonane przez uczniów w domu. Po przejściu na nauczanie zdalne rozmawialiśmy dodatkowo na meecie, omawiając wątpliwości pojawiające się w kompilowaniu opracowania. Cała trójka uzyskując wyniki przekraczające 90% punktów awansowała do kolejnego etapu olimpiady i wzięła udział w zawodach II stopnia w trybie stacjonarnym, odbywających się w Krośnie, gdzie wszyscy świetnie się zaprezentowali. Niestety, zgodnie z regulaminem, tylko zdobycie minimum 70% punktów kwalifikowało do udziału w etapie finałowym. Próg ten osiągnęła Natalia i uzyskała awans do III etapu. Kiedy poinformowałem uczniów o możliwości udziału w kolejnych edycjach olimpiady geograficznej oraz Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH, Natalia zainteresowała się jako pierwsza. Znając ją jako osobę ambitną, bardzo pracowitą, systematyczną, dociekliwą oraz konsekwentnie dążącą do celu. Wierzę, że ma duże szanse na osiągnięcie bardzo dobrego wyniku w finale. Uważam, że stopień laureata (I, II lub III miejsce) będzie ogromnym sukcesem, motywującym do dalszej pracy.

W 2016 roku w „Olimpiadzie o Diamentowy Indeks AGH” brał udział Łukasz Byczyński. Wywalczył on tytuł laureata II stopnia i indeks AGH. Uczestniczył w kolejnych edycjach tej olimpiady od pierwszej klasy. Włączył się również do rywalizacji w olimpiadzie geograficznej. Do dziś jest dla mnie wzorem wytrwałości i determinacji w dążeniu do celu. Trzymaliśmy kciuki za reprezentantów naszej szkoły w finałach olimpiady, które odbyły się 24 i 25 kwietnia 2021 roku w siedzibie AGH w Krakowie. Nie znamy jeszcze wyników.

Kacper Węgrzyniak
z kl. Ic z edukacją dziennikarską

 

{"register":{"columns":[]}}