W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Eliminacje okręgowe 48. Olimpiady Artystycznej – przed nami

Aleksandra Wróbel i Karolina Grzywacz z kl. 3 A

               Od 2020 r. w 1 LO im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle, w klasach humanistycznych, nauczana jest historia sztuki. Przedmiot ten może być wybierany jako jedno z rozszerzeń na egzaminie maturalnym, zwłaszcza że jest potrzebny kandydatom na studia architektoniczne, historyczne lub artystyczne. Okazuje się przydatny dla grafików komputerowych, designerów, projektantów mody, muzealników i historyków sztuki, oczywiście. Analiza i interpretacja obrazów, rzeźb, stylów stanowi nieodłączny element matury tak z historii, jak i języka polskiego, zarówno w części pisemnej (test wiedzy, kontekst kulturowy), jak i ustnej (pytania niejawne).
               Mimo że materiału do opanowania jest naprawdę sporo, co roku znajdują się uczniowie, którzy próbują swoich sił podczas olimpiady artystycznej. W tym roku etap szkolny odbył się 12 grudnia. Wzięły w nim udział uczennice z kl. 3 A, Karolina Grzywacz i Aleksandra Wróbel. Obie zakwalifikowały się na szczebel okręgowy. Tak opowiadają o swoich wrażeniach:
               Karolina Grzywacz: Sztuką zainteresowałam się dopiero podczas nauki w 1 LO w Jaśle. W drugiej klasie zachwyciłam się malarstwem renesansowym i taki był początek. Już w ubiegłym roku myślałam o udziale w olimpiadzie, ale uznałam, że omówiliśmy jeszcze za małą część materiału. Postanowiłam spróbować teraz. Przygotowywałam się z notatek lekcyjnych i filmików edukacyjnych o sztuce, które są wyświetlane na zajęciach. Nadal najbardziej fascynuje mnie epoka odrodzenia.
               Zamierzam studiować historię, więc ta wiedza na pewno mi się przyda. Chcę zdawać maturę na poziomie rozszerzonym właśnie z historii sztuki. Etap szkolny olimpiady wydał mi się dość przystępny. Najmniej pewna czułam się z wiedzy na temat architektury i rzeźby. Od kiedy dowiedziałam się, że zakwalifikowano mnie na szczebel okręgowy, czytam pozycje książkowe podane w bibliografii 48. Olimpiady Artystycznej. Nadal powtarzam też wiadomości z notatek.

               Aleksandra Wróbel: Sztuką interesuję się od dziecka. Tylko dlatego wybrałam 1 LO w Jaśle, że zobaczyłam wśród przedmiotów historię sztuki. Sama maluję, piszę też wiersze. Obcowanie z dziełami artystycznymi rozwija kreatywność, inspiruje, dlatego zawsze zachęcam znajomych, by interesowali się tą dziedziną. Uważam, że dla humanisty wiedza z historii sztuki jest niezbędna. A to przedmiot tak obszerny, że każdy znajdzie coś, co go zachwyci. Ja, dzięki niemu, inaczej patrzę na świat.
               O olimpiadzie artystycznej zaczęłam myśleć w drugim półroczu klasy drugiej, ale jeszcze nie czułam się na siłach. W tym roku pomyślałam, że powinnam już dać radę. Nawet jeśli tym razem się nie powiedzie, to mogę spróbować w klasie czwartej, a na pewno przyda mi się dodatkowa wiedza, jaką teraz zdobywam, ucząc się do etapu okręgowego. Z historii sztuki będę pisać rozszerzoną maturę. W przyszłości zamierzam studiować na ASP. Już od szkoły podstawowej wiem, że chcę malować.

               Eliminacje okręgowe odbędą w Krakowie już 12 lutego 2024 roku.

Beata Baraś

 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}