Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku
29.12.2023
Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku.
Na podstawie art. 12, pkt. 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.) oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 217, art. 235, art.236, art. 237, art. 239, art. 258, art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r, poz. 1270 z póżn. zm. ),
Rada Powiatu Lipskiego
§ 1.
Ustala plan budżetu na 2024 rok :
1) Plan dochodów w łącznej kwocie 131 905 820,23 zł
z tego :
a) dochody bieżące w kwocie 89 680 800,76 zł
b) dochody majątkowe w kwocie 42 225 019,47 zł
zgodnie z załączoną do niniejszej uchwały Tabelą nr 1.
2) Plan wydatków w łącznej kwocie 130 581 820,23 zł
z tego :
a) wydatki bieżące w kwocie 85 212 630,32 zł
b) wydatki majątkowe w kwocie 45 369 189,91 zł
zgodnie z załączoną do niniejszej uchwały Tabelą nr2.
3) Nadwyżkę budżetu powiatu w wysokości 1 324 000,00 zł
z przeznaczeniem na:
a) planowany wykup obligacji komunalnych w wysokości 1 324 000,00 zł
4) Plan rozchodów budżetu w wysokości 1 324 000,00 zł
przeznaczonych na
a) wykup obligacji komunalnych w wysokości 1 324 000,00 zł
5) Rezerwę:
a) ogólną w wysokości 400 000,00 zł
b) celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania
kryzysowego w wysokości 150.000,00 zł
c) celową oświatową na realizację zadań w dziale 801- oświata i wychowanie i 854 - edukacyjna opieka wychowawcza w wysokości 200 000,00 zł
d) celową na realizację zadań własnych w dziale 852- pomoc społeczna,
853-pozostałe zadania w zakresie pomocy społecznej
855 – rodzina w wysokości 500 000,00 zł
6) Plan realizowanych wydatków majątkowych na rok 2024 zgodnie z Tabelą nr 3 do niniejszej uchwały.
7) Plan dotacji udzielanych z budżetu Powiatu zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
8) Ustala się wpływy związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska w kwocie 30.000 zł, które przeznacza się tej samej wysokości na realizację zadań określonych w art. 403 w związku z art. 400a ustawy.
§ 2.
Ustala się limit zobowiązań z tytułu:
1) zaciąganych kredytów
a) na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu do kwoty 3 000 000,00 zł,
§ 3.
Określa się maksymalną wysokość pożyczek krótkoterminowych udzielanych przez Zarząd
Powiatu w Lipsku w 2024 roku do kwoty 60 000,00 zł.
§ 4.
Upoważnia Zarząd Powiatu do:
1) Zaciągania kredytów na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości określonej w § 2 pkt. 1 niniejszej uchwały.
2) Lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu powiatu.
3) Dokonywania przeniesień w planie wydatków budżetu pomiędzy paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych w planie rocznych zadań inwestycyjnych, z wyłączeniem zmian polegających na wprowadzaniu nowych zadań, czy rezygnacji z zadań przyjętych przez Radę Powiatu w planie budżetu.
4) Dokonywania przeniesień planu wydatków budżetu pomiędzy paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy.
5) Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków w ramach działu związanych ze:
a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazanych z budżetu unii europejskiej, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
c) zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
§ 5.
1) Wykonanie Uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
2) Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 roku.
3) Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Przewodniczący Rady Powiatu
………………………………..
Józef Sosnowski
Uzasadnienie do Uchwały Budżetowej Powiatu Lipskiego na 2024 rok.
Budżet powiatu na 2024 rok został opracowany na podstawie informacji z Ministerstwa Finansów o kwotach przyznanej subwencji ogólnej , oraz udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych, pisma z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego o kwotach przyznanych dotacji, oraz informacji z jednostek budżetowych powiatu o planowanych dochodach własnych.
Ponadto w ramach planowanych dochodów majątkowych i bieżących uwzględniono dotacje na zadania inwestycyjne, na które powiat złożył wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, Funduszu Polski Ład.
Zgodnie z pismem MF Nr ST3-4750.20.2023 z dnia 13.10.2023 roku.: wysokość subwencji ogólnej zaplanowanej dla Powiatu Lipskiego na 2024 rok oraz planowana kwota dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych przedstawiają się następująco:
- część oświatowa subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 32 937 158,00 zł,
- część wyrównawcza subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 13 142 076,00 zł, w tym część podstawowa wynosi 6 843 698,00 zł a część uzupełniająca 6 298 378,00 zł,
- część równoważąca subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 3 799 097,00 zł,
- udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zaplanowano w kwocie 6 041 762,00 zł.
- udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych zaplanowano w kwocie 224 190,00 zł.
Planowane na 2024 rok dochody powiatów z powyższych tytułów zostały ustalone na podstawie kwot przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2024 rok. Wyliczeń dla poszczególnych powiatów dokonano według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2267 z póżn, zm.) .
Wysokość należnej powiatowi kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalono na podstawie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, a także danych o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku ustalonej przez GUS.
Kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie (P) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów(Pp).
Wysokość należnej powiatowi kwoty podstawowej obliczono mnożąc liczbę mieszkańców powiatu przez liczbę stanowiącą 90% różnicy między wskażnikiem dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów, a wskaźnikiem dochodów podatkowych powiatu.
Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty , w których wskaźnik bezrobocia w powiecie , obliczony jako iloraz stopy bezrobocia w kraju, zwany wskaźnikiem B, jest wyższy od 1,10. Im wyższy jest wskaźnik , tym wyższa jest kwota uzupełniająca w przeliczeniu na jednego mieszkańca danego powiatu.
Przy wyliczeniu kwoty uzupełniającej uwzględnia się stopę bezrobocia , ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.
Część równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów ustala się w wysokości łącznej kwoty wpłat powiatów do budżetu państwa. Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według kryteriów określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (art.23a) w tym:
- 9% między powiaty , które w roku poprzedzającym rok bazowy , nie dokonały wpłat do budżetu państwa i powiaty, które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie niższej niż 1 000 000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy z uwzględnieniem wydatków na rodziny zastępcze .
- 7% między powiaty, wskazane przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat. Powiat Lipski nie otrzymał kwoty ponieważ zadania wykonywane są przez Powiatowy Urząd Pracy w Lipsku,
- 30% między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.
- 30% między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu.
- 24 %między powiaty , w których kwota planowanych dochodów powiatu na 2024 rok jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na 2023 rok( art.23a ust.6).
Kwoty subwencji oświatowej na 2024 rok określone zostały w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym 2023, skorygowane o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych.
W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na rok 2024 zostały uwzględnione skutki finansowe zmiany zakresu zadań oświatowych, w tym m.in. skutki:
zmiany liczby etatów nauczycieli i struktury awansu zawodowego, planowanego wzrostu zatrudnienia z tytułu standaryzacji zatrudnienia psychologów i pedagogów szkolnych – kontynuacja zmian wprowadzanych od 1 września 2022 r., wzrostu o 12,3% średnich wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia 2024 r., wzrostu liczby dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wzrostu kwoty dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z szacowanym wzrostem kwoty finansowego standardu A oraz wzrostem
subwencji naliczanej na uczniów w szkołach i placówkach, dla których jednostka samorządu terytorialnego nie jest organem prowadzącym, wzrostu odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, zmniejszenia subwencji z tytułu przekazania przez jednostki samorządu terytorialnego, w drodze porozumienia, szkół do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Z podziału kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2024 rok wyłączona została ustawowa 0,5 % rezerwa do dyspozycji Ministra Finansów i Rozwoju.
Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne samorządy, stanowiący podstawę do naliczenia j.s.t. planowanych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 rok, określony został na podstawie danych zgromadzonych w systemie informacji oświatowej wg stanu na dzień 30 września 2023 roku z wyjątkiem danych średniorocznych za poprzedni rok szkolny.
Wyliczenia poszczególnych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 rok dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego dokonało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Podstawę do wyliczenia na rok 2024 kwot dochodów j.s.t. z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych stanowią prognozowane dochody z tych tytułów przyjęte do opracowania projektu ustawy budżetowej na 2024 rok.
Wskaźnik udziału należnego podatku dochodowego od osób fizycznych od podatników zamieszkałych na obszarze powiatu w ogólnej kwocie należnego podatku, został ustalony jako średnia ważona arytmetyczna z 3 lat obliczeniowych obejmujących lata 2020-2022, odpowiednio wagami 0,5 dla 2022 roku, 0,33 dla 2021 roku, 0,17 dla 2020 roku. Podstawę do ustalenia wskaźnika stanowią dane zawarte w złożonych zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznym obliczeniu podatku dokonanym przez podatników.
Wskażnik udziału należnego podatku dochodowego od osób prawnych na obszarze powiatu w ogólnej kwocie należnego podatku, został ustalony jako średnia ważona arytmetyczna z 3 lat obliczeniowych obejmujących lata 2020-2022, odpowiednio wagami 0,5 dla 2022 roku, 0,33 dla 2021 roku, 0,17 dla 2020 roku. Podstawę do ustalenia wskaźnika stanowią dane zawarte w złożonych zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu i należnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Wielkość dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych została
obliczona z uwzględnieniem przepisów art. 9c ustawy, a w odniesieniu do planowanych na 2024 r. dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
prawnych również przepisów zawartych w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.
Zarówno kwota dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych,
stanowi sumę planowanych dochodów na rok 2024 oraz kwoty zwiększenia dochodów za rok 2022, wynikającej z korekty dochodów za ten rok.
Środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od
osób prawnych zostaną przekazane na rachunki budżetów jednostek samorządu terytorialnego w równych miesięcznych ratach w terminach odpowiednio do 10. dnia
każdego miesiąca oraz 20. dnia każdego miesiąca.
Opracowując projekt budżetu powiatu na 2024 rok zastosowano się do założeń branych przy opracowaniu projektu budżetu państwa t.j.:
Wzrost wynagrodzeń pracowników w jednostkach organizacyjnych powiatu został zaplanowany na minimalnym poziomie, aby zabezpieczyć środki na wzrost płacy minimalnej , wypłatę nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych. W płacach jednostek oświatowych powiatu uwzględniono zwiększenie płac spowodowane zmianami w zakresie wzrostu płac nauczycieli o 12,3% od 1 stycznia 2024 roku. Zaplanowano również wzrost płac pracowników niepedagogicznych o kwotę wzrostu płacy minimalnej.
Dnia 25.10.2023 r Mazowiecki Urząd Wojewódzki Wydział Finansów w Warszawie pismem FIN I.3110.9.2023.KB z dnia 25.10.2023 r przesłał informację o wysokości przyznanych dla powiatu dotacji celowych na rok budżetowy 2024 informując jednocześnie iż kwoty ujęte w piśmie zostały ujęte w projekcie ustawy budżetowej na 2024 rok. Informacja zawiera również kwoty dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej.
Kwoty dochodów powiatu z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej zostały skalkulowane na poziomie 22 962,30 zł.
Dnia 27.10.2023 r Mazowiecki Urząd Wojewódzki Wydział Finansów w Warszawie pismem FIN I.3110.9B.2023. z dnia 27.10.2023 r przesłał informację o wysokości przyznanych dla powiatu dotacji celowych na rok budżetowy 2024 w dziale 752, rozdziale 75224 paragrafie 2110.
Kwoty dotacji celowej na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w 2024 roku wynoszą 8 483 743,73 zł.
Kwoty dotacji celowej na zadania własne w 2024 roku wynoszą 1 900 000 zł.
Kwoty dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w 2023 roku wynoszą 1 206 000,00 zł.
Przy konstruowaniu budżetu powiatu zastosowano się do powyższych założeń, które były brane przy opracowaniu projektu budżetu państwa na 2024 rok.
Jednostki budżetowe powiatu opracowały plany finansowe ze szczególnym uwzględnieniem wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami na wynagrodzenia. Wydatki pozostałe związane z bieżącym funkcjonowaniem placówek zaplanowano na poziomie planu wydatków roku 2023. Projekty planów finansowych jednostki budżetowe złożyły do dnia
30 września 2023 roku.
Zarząd dokonał korekt złożonych projektów planów finansowych w zakresie wydatków rzeczowych, biorąc pod uwagę wykonanie budżetu poszczególnych jednostek organizacyjnych za 9 miesięcy 2023 roku, oraz plany finansowe zatwierdzone do końca 2023 r.
Jednostki oświatowe otrzymały plany finansowe wydatków w wysokości wygenerowanej subwencji oświatowej na 2023 r , powiększone o wydatki w wysokości zaplanowanych wydatków inwestycyjnych.
Dochody powiatu skalkulowano na poziomie 131 905 820,23 zł, z czego m in. kwota 11 589 743,73 zł jest dotacją z budżetu państwa, kwota 35 705 340,47 zł jest kwotą środków z Funduszu Polski Ład, kwota 49 878 331,00 zł to subwencja ogólna. Udział powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zaplanowano
w kwocie 6 041 762,00 zł .
Udział powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych zaplanowano w kwocie 224 190,00 zł .
Pozostałe środki dochodów budżetu powiatu to środki własne, oraz pozyskane dotacje i dofinansowania z innych źródeł. Dochody własne powiatu zaplanowano na poziomie planowanego wykonania roku 2023.
W stosunku do planowanego wykonania dochodów w 2023 roku w wysokości 108 310 390,79 zł (stan na 30 wrzesień 2023 r) nastąpił wzrost planowanych dochodów
o kwotę 23 595 429,44 zł. Zwiększenie planowanych dochodów dotyczy w szczególności większych niż w 2023 roku kwot dotacji na realizację zadań inwestycyjnych gdzie kwota dotacji na inwestycje w 2024 roku planowana jest w wysokości 42 225 019,47 zł, a w 2023 roku wynosi 25 219 727,35 zł. Jednocześnie nastąpił wzrost planowanych dochodów bieżących o kwotę 6 590 137,32 zł wg stanu na dzień 30.09.2023 roku. W 2024 roku zaplanowano środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na realizację zadania w zakresie użyteczności publicznej w publicznym transporcie drogowym. Według szacunków kwota dotacji z FRPA wyniesie 7 929 015,30 zł. Zaplanowano również w 2024 roku dochody do pozyskania w jednostkach organizacyjnych powiatu, kierując się zasadą ostrożności w szacowaniu poszczególnych kwot dochodów.
Wydatki zaplanowano w wysokości 130 581 820,23 zł, biorąc pod uwagę wydatki zgodnie z założeniami zarówno Ministra Finansów jak i Wojewody Mazowieckiego, oraz potrzebami opracowanymi przez kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych. Plany finansowe złożone przez kierowników jednostek zostały zweryfikowane do wielkości posiadanych przez organ środków do dyspozycji w budżecie 2024 roku.
Planuje się wzrost wydatków w stosunku do roku 2023 o 12 720 553,76 zł, który wynosi na dzień 30.09.2023 kwotę 117 861 266,47 zł.
Nastąpił wzrost planowanych wydatków majątkowych o 14 802 781,22 zł w stosunku do planu roku 2023 który wynosi na dzień 30.09.2023 kwotę 30 566 408,69 zł. Jednocześnie nastąpił spadek planu wydatków bieżących o kwotę 2 082 227,46 zł. Plan wydatków bieżących na dzień 30.09.2023 roku wynosi 87 294 857,78 zł a plan na 2024
wynosi 85 212 630,32 zł.
W budżecie ujęto nowe i realizowane wydatki majątkowe na łączną kwotę 45 369 189,91 zł. Zaplanowano 14 zadań inwestycyjnych. W projekcie nie zaplanowano dotacji z budżetu powiatu na zadania inwestycyjne. Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych stanowi tabela nr 3 do uchwały budżetowej na 2024 rok.
Na rok 2024 planuje się realizację nowych i kontynuowanych zadań inwestycyjnych, na które powiat złożył wnioski o dofinansowanie do ich realizacji do podmiotów wymienionych poniżej w tym:
Udział własny w inwestycjach zaplanowano w wysokości 3 149 170,44 zł.
1. Przebudowa drogi powiatowej nr 1910W Bąkowa do drogi woj. 747 od km 3+070 do km 5+778 odcinek długości 2708 mb – III etap przebudowy od km 5+050 dp 5+778 długość 728 mb. wart. zad 1 018 467,00 zł udział śr własnych 118 467,00 zł , środki z UMWM 500 000 zł, środki z Nadleśnictwa Zwoleń 400 000,00 zł.
2. Przebudowa odcinków dróg powiatowych na terenie powiatu lipskiego wart. Zadania 8 421 000 zł środki Polskiego ładu 8 000 000,00 zł , środki własne powiatu 421 000,00 zł .
3. Przebudowa – modernizacja odcinków dróg powiatowych nr 1908W, 1920W wraz z budową mostu na rzece Krępiance (2 zadania) wart. zad 10 925 000,00 zł środki Polskiego ładu 10 925 000 zł.
4. Przebudowa dróg powiatowych na terenie powiatu lipskiego wart. zad 8 160 000,00 zł środki Polskiego ładu 8 000 000,00 zł , środki własne powiatu 160 000,00 zł .
5. Przebudowa drogi powiatowej nr 1926W Sienno – Trzemcha –Antoniów w km 0+010 do 1+916,50 dł. 1906,50 mb wart. zad 5 903 349,00 zł środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 4 722 679,00 zł , środki własne 1 180 670,00 zł.
6. Budowa Domów Dziecka w Lipsku wartość zad. 2 850 303,57 zł , środki z UMWM 700 000 zł, , środki Polskiego ładu 2 150 303,57 zł.
7. Rewitalizacja budynków użyteczności publicznej przy ul. Iłżeckiej 6 wart. zad w 2024 r 2 705 000,00 zł, środki Polskiego ładu 2 205 000,00 zł , środki własne powiatu 500 000,00 zł.
8. Remont budynku Zespołu Szkół w Solcu nad Wisłą wart. Zad w 2024 r 526 070,34 zł, środki Polskiego ładu 505 036,90 zł , środki własne powiatu 21 033,44 zł.
9. Budowa centralnej sterylizatorni oraz zakup niezbędnego wyposażenia dla SPZZOZ w Lipsku wart. zad w 2024 r 980 000,00 zł, środki Polskiego ładu 980 000,00 zł ,
10. Prace konserwatorskie lub restauratorskie zabytku z terenu powiatu lipskiego wart. zad w 2024 r środki Polskiego ładu 192 000,00 zł , środki własne powiatu 8 000,00 zł.
11. Prace remontowo-konserwatorskie oraz rekonstrukcyjne wewnątrz oraz otoczeniu Zespołu Szkół w Solcu nad Wisłą wart. zad 3 000 000,00 zł, środki Polskiego ładu 2 940 000,00 zł , środki własne powiatu 60 000,00 zł.
12. Zaprojektowanie i wykonanie dwóch instalacji fotowoltaicznych na budynku Warsztatowo-garażowym Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Lipsku wart. zad 115 000,00 zł, środki własne powiatu 115 000,00 zł.
13. Wykonanie dokumentacji projektowej na wykonanie ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej nr 1916W Lipsko - Wola Solecka, wart. zad 140 000,00 zł, środki własne powiatu 140 000,00 zł.
14. Przebudowa drogi powiatowej nr 4530W Babin - Siekierka - Tymienica Stara w km 6+000 do km 6+620 wkład własny powiatu w wysokości 425 000,00 zł.
Zaplanowano udział własny powiatu w remontach dróg powiatowych w kwocie 190 590,00 zł. Planuje się realizację następujących zadań remontowych :
1. Remont dróg powiatowych nr 1905W, 3549W na terenie powiatu lipskiego (2 zadania)
- zadanie nr 1 ;Remont drogi powiatowej nr 1905W Leszczyny-Huta-Lipsko od km 1+775 do km 2+315 dł. Odc. 540 mb.
- zadanie nr 2 : Remont drogi powiatowej nr 3549W Chwałowice-Rzeczniów-Ludwików od km 10+596 do km 11+176 dł.580 mb.
Montaż finansowy zadania: wartość całkowita 952 948,00 zł w tym środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 762 358,00 zł , środki własne powiatu 190 590,00 zł.
Załącznik nr 1 do projektu uchwały budżetowej przedstawia planowane do udzielenia z budżetu powiatu dotacje podmiotom należącym i nie należącym do sektora finansów publicznych na łączną kwotę 1 329 181,44 zł.
Zaplanowano dotacje dla:
1) Gminy Rzeczniów na prowadzenie zadań biblioteki powiatowej w kwocie 60 000,00 zł.
2) Powiatu Zwoleńskiego w kwocie 42 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Zwoleńskiego,
3) Powiatu Siemiatyckiego w kwocie 25 000,00 zł w związku pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Siemiatyckiego,
4) Powiatu Radomskiego w kwocie 22 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Radomskiego,
5) Powiatu Wyszkowskiego w kwocie 74 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Wyszkowskiego,
6) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w kwocie 232 063,44 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Bytomiu,
7) Powiatu Ciechanowskiego w kwocie 59 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Ciechanowskiego,
8) Powiatu Ostrołęckiego w kwocie 23 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Ostrołęckiego,
9) Miasta Jastrzębie Zdrój w kwocie 17 000,00 zł w związku pobytem dzieci z naszego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie Miasta Jastrzębie Zdrój,
10) Powiatu Opatowskiego w kwocie 10 434,00 zł w związku z dofinansowaniem pobytu uczestników warsztatów terapii zajęciowej z naszego powiatu , uczestniczących w warsztatach na terenie Powiatu Opatowskiego,
11) Stowarzyszenia im. Św. Brata Alberta w kwocie 253 894,00 zł na dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej prowadzonych przez to Stowarzyszenie im. Św. Brata Alberta,
12) Organizacji pozarządowych, wyłonionej w konkursie na prowadzenie bezpłatnej pomocy
prawnej oraz edukacji prawnej na terenie Powiatu Lipskiego (zadanie zlecone ) w kwocie 70 000,00 zł.
13) Państwowej Komunikacji Samochodowej SA w Ostrowcu Świętokrzyskim w kwocie 400 000,00 zł na realizację usługi przez publicznego operatora transportu zbiorowego w restrukturyzacji jako rekompensata z tytułu utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
14) Powiatu Radomskiego – promocja powiatu lipskiego w kwocie 6 000,00 zł.
15) Miasta Radomia – zabezpieczenie miejsc pobytu w Ośrodku Interwencji Kryzysowej na terenie gminy Radom w kwocie 5 400,00 zł.
16) Powiatu Zamojskiego – zabezpieczenie miejsc do wykorzystania na potrzeby powiatu lipskiego w Domu dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży w Łabuniach w kwocie 29 400,00 zł.
Dla poszczególnych oświatowych jednostek organizacyjnych ustalono plany finansowe w następujących kwotach:
- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Solcu – 1 000 200,00 zł,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lipsku – 1 000 500,00 zł,
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Hucie – 7 070 000,00 zł,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku – 5 241 800,00 zł,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Siennie – 5 458 700,00 zł,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Solcu – 5 145 000,00 zł,
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Solcu – 8 122 200,00 zł.
Plany finansowe poszczególnych jednostek ustalone przez Zarząd Powiatu zostały zwiększone o wysokość planowanych do pozyskania przez poszczególne jednostki dochodów w 2024 roku.
Ustalono wysokość środków finansowych dla pozostałych jednostek organizacyjnych, które są finansowane z subwencji, dotacji oraz dochodów własnych powiatu:
- Powiatowy Urząd Pracy w Lipsku – 2 200 000 zł,(bez środków na wypłatę nagród dla pracowników PUP finansowanych z Funduszu Pracy),
- Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Lipsku – 5 347 730 zł (wydatki bieżące w tym jedno zadanie remontowe na drogach powiatowych o wartości 952 948,00 zł ),
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lipsku – 1 100 000,00 zł,(środki na utrzymanie jednostki bez wydatków na pieczę zastępczą i usamodzielnienia),
- Centrum Opiekuńczo- Mieszkalne w Lipsku -1 206 000,00 zł
- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Lipsku - 249 524,00 zł,
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Lipsku – 5 681 398,00 zł,
- Dom Pomocy Społecznej w Lipsku – 7 303 157,00 zł,
- Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Łaziskach – 859 108,00 zł ,
- Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Lipsku – 819 656,00 zł,
- Powiatowy Zespół Placówek Pomocy Dziecku i Rodzinie w Siennie – 3 599 500,00 zł.
Plany finansowe powyższych jednostek zawierają zwiększenia z tytułu planowanych do pozyskania dochodów w tych jednostkach.
W planach finansowych jednostek zostały zabezpieczone środki na wypłatę nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych osób które zgłosiły chęć przejścia na emeryturę. Uwzględniono również wzrost płacy minimalnej planowanej do zmiany w 2024 roku.
W budżecie powiatu na rok 2024 poza finansowaniem jednostek podległych powiatowi zostały zaplanowane środki na:
- prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa w wysokości 22 000,00 zł,
- leśnictwo i nadzór nad gospodarką leśną w wysokości 377 390,00 zł,
- zadania z zakresu geodezji i kartografii w wysokości 1 310 635,73 zł,
- gospodarkę gruntami i nieruchomościami w wysokości 200 678,00 zł,
- zapłacenie odsetek od zaciągniętych zobowiązań związanych z emisją obligacji komunalnych w wysokości 450.000,00 zł,
- utrzymanie Rady Powiatu w wysokości. 392 000,00 zł,
- dofinansowanie środkami własnymi prac komisji d.s orzekania o niepełnosprawności w wysokości 122 000,00 zł,
- wydatki związane z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych w wysokości 5 000,00 zł,
- zarządzanie kryzysowe w wysokości 28 000,00 zł
- komisje egzaminacyjne w oświacie 5 000,00 zł,
- promocję i reklamę powiatu w wysokości 236 000,00 zł,
- kwalifikacje wojskową w wysokości 12 610,00 zł.
Budżet Powiatu ze względu na swą specyfikę (znikomy udział środków własnych), nie może sprostać wszystkim zadaniom które zostały przekazane powiatom. Środki otrzymywane przez powiat są w większości „naznaczone” i dysponowanie nimi jest ograniczone.
Pomimo tak skromnych środków zaplanowane zostały rezerwy budżetowe w wysokości:
- ogólna - 400.000,00 zł,
- celowa na realizacje zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - 150.000,00 zł,
- celowa oświatowa na wydatki w dziale 801 i 854 - 200 000,00 zł.
- celowa na wydatki w pomocy społecznej w dziale 852,853,855 – 500 000,00 zł
Budżety jednostek budżetowych powiatu są w znacznej mierze niewystarczające. Szczególnie dotyczy to jednostek finansowanych z subwencji oświatowej. W stosunku do potrzeb subwencja zbyt niska by zaspokoić wszystkie niezbędne potrzeby w jednostkach oświatowych podległych powiatowi.
W ramach subwencji oświatowej i dotacji z budżetu państwa, zostały zaspokojone potrzeby w zakresie wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami, a środki pozostałe na wydatki rzeczowe zaspokajane są z dochodów własnych powiatu w miarę posiadanych środków.
Propozycje planów finansowych tych jednostek zostały w znacznej mierze zaniżone, ponieważ Zarząd Powiatu uznał że w kilku przypadkach złożone plany są znacznie zawyżone w stosunku do koniecznych potrzeb.
Planując wydatki bieżące w 2024 roku podstawą do naliczania wielkości poszczególnych kwot wydatków było wykonanie wydatków za 3 kwartały 2023 roku oraz plan wydatków do wykonania na koniec 2023 roku. Plan wydatków jest ograniczany z uwagi na skromność środków finansowych jakie powiat może przeznaczyć na realizację poszczególnych zadań.
Zaplanowane zostały rozchody w wysokości 1 324 000,00 zł .
Planowaną nadwyżkę budżetową w kwocie 1 324 000,00 zł planuje się przeznaczyć :
- wykup obligacji komunalnych w kwocie 1 324 000,00 zł.
Materiały
Załącznik nr 1 -Projekt dotacji udzielanych z budżetu 2024Załącznik_nr_1_-Projekt_dotacji_udzielanych_z_budżetu_2024.pdf 0.13MB Tabela nr 1 zal1 Budżet
Tabela_nr_1_zal1_Budżet.pdf 0.28MB Tabela nr 2 zal 2 budżet
Tabela_nr_2_zal_2_budżet.pdf 0.57MB Tabela nr 3 zal 3 budżet
Tabela_nr_3_zal_3_budżet.pdf 0.17MB
- Pierwsza publikacja:
- 03.01.2024 14:33 Piotr Tkaczyk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Skarbnik Powiatu Grażyna Maryniak-Gawrylik
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku | 1.0 | 03.01.2024 14:33 Piotr Tkaczyk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP