W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku

29.12.2023

Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku.

Na podstawie art. 12, pkt. 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.) oraz  art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 217, art. 235, art.236, art. 237, art. 239, art. 258, art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r, poz. 1270 z póżn.  zm. ),


Rada Powiatu Lipskiego

§ 1.
Ustala plan budżetu na 2024 rok :

1) Plan dochodów  w łącznej kwocie                                                    131 905 820,23 zł 
z tego : 
a) dochody bieżące w kwocie                                 89 680 800,76 zł
b) dochody  majątkowe w kwocie                        42 225 019,47 zł
zgodnie z załączoną do niniejszej uchwały Tabelą nr 1.

2) Plan wydatków w łącznej  kwocie                                             130 581 820,23 zł
z tego : 
a) wydatki bieżące w kwocie                              85 212 630,32 zł
b) wydatki majątkowe w kwocie                          45 369 189,91 zł
zgodnie z załączoną do niniejszej uchwały Tabelą nr2.

3) Nadwyżkę  budżetu powiatu w wysokości                                           1 324 000,00 zł
z przeznaczeniem na: 
a) planowany wykup obligacji komunalnych w wysokości                         1 324 000,00 zł


4) Plan rozchodów budżetu w wysokości                                   1 324 000,00 zł
    przeznaczonych na 
a) wykup obligacji komunalnych w wysokości                                           1 324 000,00 zł

5) Rezerwę:

a) ogólną w wysokości                                      400 000,00 zł
b) celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania 
kryzysowego w wysokości                                  150.000,00 zł 
c) celową oświatową na realizację zadań w dziale 801- oświata i wychowanie i 854 - edukacyjna opieka wychowawcza  w wysokości      200 000,00 zł
d) celową  na realizację zadań własnych w dziale 852- pomoc społeczna, 
          853-pozostałe zadania  w zakresie pomocy społecznej 
          855 – rodzina   w wysokości                                                                 500 000,00 zł

6) Plan realizowanych wydatków majątkowych na rok 2024 zgodnie z Tabelą nr 3 do niniejszej uchwały.
7) Plan dotacji udzielanych z budżetu Powiatu zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
8) Ustala się wpływy związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska w kwocie 30.000 zł, które przeznacza się tej samej wysokości na realizację zadań określonych w art. 403 w związku z art. 400a ustawy. 

§ 2.

Ustala się limit zobowiązań z tytułu:
1) zaciąganych kredytów
a)  na sfinansowanie  przejściowego deficytu budżetu do kwoty 3 000 000,00 zł,

§ 3. 

Określa się maksymalną wysokość pożyczek krótkoterminowych udzielanych przez Zarząd 
Powiatu w Lipsku w 2024 roku do kwoty 60 000,00 zł. 

§ 4.

Upoważnia Zarząd Powiatu do:
1) Zaciągania kredytów na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości określonej w § 2 pkt. 1 niniejszej uchwały.
2) Lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu powiatu.
3) Dokonywania przeniesień w planie wydatków budżetu pomiędzy paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie   wydatków inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych w planie rocznych zadań inwestycyjnych, z wyłączeniem zmian polegających na wprowadzaniu nowych zadań, czy rezygnacji z zadań przyjętych przez Radę Powiatu w planie budżetu.
4) Dokonywania przeniesień planu wydatków budżetu pomiędzy paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy. 
5)  Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków w ramach działu związanych ze:
           a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazanych z budżetu unii europejskiej, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
           b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu, 
c) zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.

§ 5.

1)   Wykonanie Uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
2)   Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 roku.
3)   Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 
Przewodniczący Rady Powiatu

………………………………..
Józef Sosnowski

 

Uzasadnienie do  Uchwały Budżetowej Powiatu Lipskiego na 2024 rok.

Budżet powiatu na 2024 rok został opracowany na podstawie informacji z Ministerstwa Finansów o kwotach przyznanej subwencji ogólnej , oraz udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych, pisma z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego o kwotach przyznanych dotacji, oraz informacji z jednostek budżetowych powiatu o planowanych dochodach własnych.
Ponadto w ramach planowanych dochodów majątkowych i bieżących uwzględniono dotacje na zadania inwestycyjne, na które powiat złożył wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,  Funduszu Polski Ład. 

Zgodnie z pismem MF  Nr ST3-4750.20.2023 z dnia 13.10.2023 roku.: wysokość subwencji ogólnej zaplanowanej dla Powiatu Lipskiego na 2024 rok oraz planowana kwota dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu udziału we wpływach  z podatku dochodowego od osób prawnych  przedstawiają się następująco:
- część oświatowa subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 32 937 158,00 zł, 
- część wyrównawcza subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 13 142 076,00 zł, w tym część podstawowa wynosi 6 843 698,00 zł a część uzupełniająca 6 298 378,00 zł,
- część równoważąca subwencji ogólnej została zaplanowana w wysokości 3 799 097,00 zł,
- udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zaplanowano w kwocie   6 041 762,00 zł.  
- udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych zaplanowano w kwocie   224 190,00 zł.  

Planowane na 2024 rok dochody powiatów z powyższych tytułów  zostały ustalone na podstawie kwot przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na  2024 rok. Wyliczeń dla poszczególnych powiatów dokonano według zasad  określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2267 z póżn,  zm.) .

Wysokość należnej powiatowi kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalono na podstawie dochodów z tytułu udziału we wpływach  z podatku dochodowego od osób  fizycznych  i podatku dochodowego od osób prawnych, a także  danych  o liczbie  mieszkańców według  stanu na dzień  31 grudnia 2022 roku ustalonej przez GUS.

Kwotę  podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie (P) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów(Pp).

Wysokość należnej  powiatowi kwoty podstawowej obliczono mnożąc liczbę mieszkańców powiatu  przez liczbę  stanowiącą 90% różnicy  między  wskażnikiem  dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów, a wskaźnikiem  dochodów podatkowych powiatu.

Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzymują powiaty , w których wskaźnik bezrobocia w powiecie , obliczony jako iloraz stopy bezrobocia w kraju, zwany wskaźnikiem B, jest wyższy  od 1,10. Im wyższy jest wskaźnik , tym wyższa jest kwota uzupełniająca w przeliczeniu na jednego mieszkańca danego powiatu.

Przy wyliczeniu kwoty  uzupełniającej uwzględnia się stopę bezrobocia , ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego według stanu na  dzień 31 grudnia 2022 r.

Część  równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów ustala się w wysokości łącznej kwoty wpłat powiatów do budżetu państwa. Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według kryteriów określonych w ustawie o dochodach  jednostek samorządu terytorialnego (art.23a) w tym:
- 9% między powiaty , które w roku poprzedzającym  rok bazowy , nie dokonały wpłat do budżetu państwa i powiaty, które dokonały wpłaty  do budżetu  państwa w kwocie niższej niż 1 000 000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy z uwzględnieniem  wydatków na rodziny zastępcze . 
- 7%  między powiaty, wskazane przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat. Powiat Lipski nie otrzymał kwoty ponieważ zadania wykonywane są przez Powiatowy Urząd Pracy w Lipsku,
- 30% między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa  od średniej  długości dróg  powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju. 
- 30% między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu. 
- 24 %między powiaty , w których kwota planowanych  dochodów powiatu na 2024 rok jest niższa od kwoty planowanych dochodów  powiatu na 2023 rok( art.23a ust.6). 

Kwoty subwencji oświatowej na 2024 rok określone zostały w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej nie mniejszej niż  przyjęta w ustawie  budżetowej w roku bazowym 2023, skorygowane o kwotę innych wydatków  z tytułu  zmiany  realizowanych zadań oświatowych.

W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na rok 2024 zostały uwzględnione skutki finansowe zmiany zakresu zadań oświatowych, w tym m.in. skutki:
zmiany liczby etatów nauczycieli i struktury awansu zawodowego, planowanego wzrostu zatrudnienia z tytułu standaryzacji zatrudnienia psychologów i pedagogów szkolnych – kontynuacja zmian wprowadzanych od 1 września 2022 r., wzrostu o 12,3% średnich wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia 2024 r., wzrostu liczby dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wzrostu kwoty dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z szacowanym wzrostem kwoty finansowego standardu A oraz wzrostem
subwencji naliczanej na uczniów w szkołach i placówkach, dla których jednostka samorządu terytorialnego nie jest organem prowadzącym, wzrostu odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, zmniejszenia subwencji z tytułu przekazania przez jednostki samorządu terytorialnego, w drodze porozumienia, szkół do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Z podziału kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2024 rok wyłączona została  ustawowa 0,5 % rezerwa do dyspozycji Ministra Finansów i Rozwoju.

Zakres zadań oświatowych  realizowanych przez  poszczególne samorządy, stanowiący podstawę  do naliczenia  j.s.t. planowanych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 rok, określony  został na  podstawie danych  zgromadzonych  w systemie  informacji oświatowej wg stanu na dzień 30 września 2023 roku z wyjątkiem danych średniorocznych za poprzedni rok szkolny.
Wyliczenia poszczególnych kwot części oświatowej subwencji ogólnej  na 2024 rok dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego  dokonało Ministerstwo  Edukacji i Nauki.

Podstawę do wyliczenia  na rok 2024 kwot dochodów  j.s.t. z tytułu udziału  we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych stanowią prognozowane  dochody  z tych tytułów przyjęte  do opracowania  projektu ustawy budżetowej  na 2024 rok.

Wskaźnik udziału należnego podatku dochodowego od osób fizycznych od podatników zamieszkałych  na obszarze powiatu w ogólnej kwocie  należnego podatku, został ustalony  jako średnia ważona arytmetyczna  z 3 lat  obliczeniowych  obejmujących  lata 2020-2022, odpowiednio wagami 0,5 dla 2022 roku, 0,33 dla 2021 roku, 0,17 dla 2020 roku.  Podstawę  do ustalenia wskaźnika stanowią dane  zawarte w złożonych zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznym  obliczeniu  podatku dokonanym przez podatników.

Wskażnik udziału  należnego  podatku dochodowego od osób prawnych  na obszarze powiatu w ogólnej kwocie  należnego podatku, został ustalony  jako  średnia ważona arytmetyczna  z 3 lat  obliczeniowych  obejmujących  lata 2020-2022, odpowiednio wagami 0,5 dla 2022 roku, 0,33 dla 2021 roku, 0,17 dla 2020 roku.  Podstawę  do ustalenia wskaźnika stanowią dane  zawarte w złożonych zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu i należnego podatku dochodowego od osób prawnych.

Wielkość dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych została
obliczona z uwzględnieniem przepisów art. 9c ustawy, a w odniesieniu do planowanych na 2024 r. dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
prawnych również przepisów zawartych w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.
Zarówno kwota dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych,
stanowi sumę planowanych dochodów na rok 2024 oraz kwoty zwiększenia dochodów za rok 2022, wynikającej z korekty dochodów za ten rok.
Środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od
osób prawnych zostaną przekazane na rachunki budżetów jednostek samorządu terytorialnego w równych miesięcznych ratach w terminach odpowiednio do 10. dnia
każdego miesiąca oraz 20. dnia każdego miesiąca.

Opracowując projekt budżetu powiatu na 2024 rok zastosowano się do założeń branych przy opracowaniu projektu budżetu państwa t.j.:
 
Wzrost wynagrodzeń pracowników w jednostkach organizacyjnych powiatu został zaplanowany na minimalnym poziomie, aby zabezpieczyć środki na wzrost płacy minimalnej , wypłatę  nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych. W płacach  jednostek oświatowych powiatu uwzględniono zwiększenie płac spowodowane zmianami  w zakresie wzrostu płac nauczycieli o 12,3% od 1 stycznia 2024 roku. Zaplanowano również wzrost płac pracowników niepedagogicznych o kwotę wzrostu płacy minimalnej. 

Dnia 25.10.2023 r Mazowiecki Urząd Wojewódzki  Wydział Finansów w Warszawie pismem FIN I.3110.9.2023.KB  z dnia 25.10.2023 r  przesłał informację o wysokości przyznanych dla powiatu dotacji celowych na rok budżetowy 2024 informując jednocześnie  iż kwoty ujęte w piśmie zostały ujęte w projekcie ustawy budżetowej na 2024 rok. Informacja zawiera również kwoty dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej.

Kwoty dochodów powiatu z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej zostały skalkulowane na poziomie  22 962,30 zł.

Dnia 27.10.2023 r Mazowiecki Urząd Wojewódzki  Wydział Finansów w Warszawie pismem FIN I.3110.9B.2023.  z dnia 27.10.2023 r  przesłał informację o wysokości przyznanych dla powiatu dotacji celowych na rok budżetowy 2024 w dziale 752, rozdziale 75224 paragrafie 2110.

Kwoty dotacji celowej na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w 2024 roku wynoszą 8 483 743,73 zł.

Kwoty dotacji celowej na zadania własne  w 2024 roku wynoszą 1 900 000 zł.

Kwoty dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w 2023 roku wynoszą 1 206 000,00 zł.

Przy konstruowaniu budżetu powiatu zastosowano się do powyższych założeń, które były brane przy opracowaniu projektu budżetu państwa na 2024 rok.

Jednostki budżetowe powiatu opracowały plany finansowe ze szczególnym uwzględnieniem wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami na wynagrodzenia. Wydatki pozostałe związane z bieżącym funkcjonowaniem placówek zaplanowano na poziomie planu wydatków roku 2023. Projekty planów finansowych jednostki budżetowe złożyły do dnia 
30 września 2023 roku. 

Zarząd dokonał korekt złożonych projektów planów finansowych w zakresie wydatków rzeczowych, biorąc pod uwagę wykonanie budżetu poszczególnych jednostek organizacyjnych za 9 miesięcy 2023 roku, oraz plany finansowe zatwierdzone do końca 2023 r.

Jednostki oświatowe otrzymały plany finansowe wydatków w wysokości wygenerowanej subwencji oświatowej na 2023 r , powiększone o wydatki w wysokości  zaplanowanych  wydatków inwestycyjnych.

Dochody powiatu skalkulowano na poziomie 131 905 820,23 zł, z czego m in. kwota  11 589 743,73  zł  jest dotacją z budżetu państwa, kwota 35 705 340,47 zł jest kwotą środków z Funduszu Polski Ład,  kwota 49 878 331,00 zł to subwencja ogólna. Udział  powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zaplanowano 
w kwocie 6 041 762,00 zł . 

Udział  powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych zaplanowano w kwocie 224 190,00 zł .
Pozostałe środki dochodów budżetu powiatu to środki własne, oraz pozyskane dotacje i dofinansowania z innych źródeł. Dochody własne powiatu  zaplanowano na poziomie planowanego wykonania roku 2023.

W stosunku do planowanego wykonania dochodów w 2023 roku w wysokości 108 310 390,79 zł (stan na 30 wrzesień 2023 r) nastąpił wzrost planowanych dochodów
o kwotę 23 595 429,44 zł. Zwiększenie planowanych dochodów dotyczy w szczególności większych niż w 2023 roku kwot dotacji na realizację zadań inwestycyjnych gdzie  kwota dotacji na inwestycje w 2024 roku planowana jest w wysokości 42 225 019,47 zł, a w 2023 roku wynosi 25 219 727,35 zł. Jednocześnie nastąpił wzrost planowanych dochodów  bieżących o kwotę 6 590 137,32 zł wg stanu na dzień    30.09.2023 roku. W 2024 roku zaplanowano środki  z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na realizację zadania  w zakresie  użyteczności publicznej  w publicznym transporcie drogowym. Według szacunków kwota dotacji z FRPA wyniesie 7 929 015,30 zł. Zaplanowano również  w 2024 roku dochody do pozyskania w jednostkach organizacyjnych powiatu, kierując się zasadą ostrożności w szacowaniu poszczególnych kwot dochodów.

Wydatki zaplanowano w wysokości 130 581 820,23 zł, biorąc pod uwagę wydatki zgodnie z założeniami zarówno Ministra Finansów jak i Wojewody Mazowieckiego, oraz potrzebami opracowanymi przez kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych. Plany finansowe złożone przez kierowników jednostek zostały zweryfikowane do wielkości posiadanych przez organ środków do dyspozycji w budżecie 2024 roku.

Planuje się wzrost wydatków w stosunku do roku 2023 o  12 720 553,76 zł, który wynosi na dzień 30.09.2023  kwotę 117 861 266,47 zł.
Nastąpił wzrost planowanych wydatków majątkowych o 14 802 781,22 zł w stosunku do planu roku 2023 który wynosi na dzień 30.09.2023  kwotę 30 566 408,69 zł. Jednocześnie nastąpił spadek  planu wydatków bieżących o kwotę 2 082 227,46 zł. Plan wydatków bieżących  na dzień 30.09.2023 roku wynosi 87 294 857,78 zł a plan na 2024  
wynosi 85 212 630,32 zł.  

W budżecie ujęto nowe i realizowane wydatki majątkowe na łączną kwotę 45 369 189,91 zł. Zaplanowano 14 zadań inwestycyjnych. W projekcie nie zaplanowano dotacji z budżetu powiatu  na zadania inwestycyjne. Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych stanowi tabela nr 3 do uchwały budżetowej na 2024 rok.

Na rok 2024  planuje się realizację nowych i kontynuowanych zadań inwestycyjnych, na które powiat złożył wnioski o dofinansowanie do ich realizacji do podmiotów wymienionych poniżej  w tym:

Udział własny w inwestycjach   zaplanowano w wysokości   3 149 170,44 zł.
1. Przebudowa drogi powiatowej nr 1910W Bąkowa  do drogi woj. 747  od km 3+070 do km 5+778 odcinek  długości 2708 mb – III etap przebudowy od km 5+050 dp 5+778 długość 728 mb. wart. zad  1 018 467,00  zł  udział śr własnych  118 467,00 zł     , środki z UMWM  500 000 zł, środki z Nadleśnictwa Zwoleń  400 000,00 zł.                                              
2. Przebudowa  odcinków dróg powiatowych  na terenie powiatu lipskiego  wart. Zadania      8 421 000 zł  środki Polskiego ładu 8 000 000,00 zł , środki własne powiatu  421 000,00 zł .
3. Przebudowa – modernizacja odcinków dróg powiatowych nr 1908W, 1920W wraz z budową mostu  na rzece Krępiance (2 zadania) wart. zad  10 925 000,00 zł  środki Polskiego ładu 10 925 000 zł.
4. Przebudowa  dróg powiatowych na terenie powiatu lipskiego   wart. zad  8 160 000,00 zł  środki Polskiego ładu 8 000 000,00 zł , środki własne powiatu  160 000,00 zł .
5. Przebudowa drogi powiatowej  nr 1926W Sienno – Trzemcha –Antoniów w km 0+010 do 1+916,50 dł. 1906,50 mb   wart. zad  5 903 349,00 zł  środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg  4 722 679,00 zł , środki własne 1 180 670,00 zł.
6. Budowa Domów Dziecka w Lipsku  wartość zad. 2 850 303,57 zł  , środki z UMWM          700 000 zł, , środki Polskiego ładu  2 150 303,57 zł.     
7. Rewitalizacja  budynków użyteczności publicznej przy ul. Iłżeckiej 6   wart. zad w 2024 r     2 705 000,00 zł,  środki Polskiego ładu 2 205 000,00 zł , środki własne powiatu  500 000,00 zł.
8. Remont budynku Zespołu Szkół w Solcu nad Wisłą wart. Zad w 2024 r  526 070,34 zł,  środki Polskiego ładu 505 036,90 zł , środki własne powiatu  21 033,44 zł.
9. Budowa centralnej sterylizatorni oraz zakup niezbędnego wyposażenia dla SPZZOZ w Lipsku wart. zad w 2024 r     980 000,00 zł,  środki Polskiego ładu 980 000,00 zł ,
10. Prace konserwatorskie  lub restauratorskie zabytku z terenu powiatu lipskiego wart. zad w 2024 r     środki Polskiego ładu 192 000,00 zł ,  środki własne powiatu  8 000,00 zł.
11. Prace remontowo-konserwatorskie oraz rekonstrukcyjne wewnątrz oraz  otoczeniu Zespołu Szkół w Solcu nad Wisłą wart. zad 3 000 000,00 zł,  środki Polskiego ładu                     2 940 000,00 zł ,  środki własne powiatu  60 000,00 zł.
12. Zaprojektowanie i wykonanie dwóch instalacji fotowoltaicznych na budynku Warsztatowo-garażowym Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Lipsku                        wart. zad 115 000,00 zł,    środki własne powiatu  115 000,00 zł.
13. Wykonanie dokumentacji projektowej na wykonanie ścieżki  pieszo-rowerowej wzdłuż  drogi powiatowej  nr 1916W Lipsko - Wola Solecka, wart. zad 140 000,00 zł,    środki własne powiatu  140 000,00 zł.
14. Przebudowa drogi powiatowej nr 4530W Babin - Siekierka - Tymienica Stara w km 6+000 do km 6+620 wkład własny powiatu  w wysokości 425 000,00 zł.
Zaplanowano udział własny powiatu w remontach dróg  powiatowych w kwocie                                                190 590,00 zł. Planuje się realizację następujących zadań remontowych :
1.    Remont dróg powiatowych  nr 1905W, 3549W na terenie powiatu lipskiego (2 zadania)
- zadanie nr 1 ;Remont drogi powiatowej nr 1905W Leszczyny-Huta-Lipsko od km 1+775 do km 2+315 dł. Odc. 540 mb.
- zadanie nr 2 : Remont drogi powiatowej nr 3549W Chwałowice-Rzeczniów-Ludwików od km 10+596 do km 11+176 dł.580 mb.
Montaż finansowy zadania: wartość całkowita 952 948,00 zł w tym środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg   762 358,00 zł , środki własne powiatu 190 590,00 zł.

Załącznik nr 1 do projektu uchwały budżetowej  przedstawia planowane do udzielenia z budżetu powiatu dotacje podmiotom należącym i nie należącym do sektora finansów publicznych na łączną kwotę 1 329 181,44 zł. 

Zaplanowano dotacje dla:
1)     Gminy Rzeczniów na prowadzenie zadań biblioteki powiatowej w kwocie 60 000,00 zł.
   2)   Powiatu Zwoleńskiego w kwocie 42 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Zwoleńskiego,
   3)  Powiatu Siemiatyckiego w kwocie 25 000,00 zł w związku pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Siemiatyckiego,
   4)  Powiatu Radomskiego w kwocie 22 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Radomskiego,
   5) Powiatu Wyszkowskiego w kwocie 74 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Wyszkowskiego,
    6) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w kwocie 232 063,44 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Bytomiu,
    7) Powiatu Ciechanowskiego w kwocie 59 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Ciechanowskiego,
   8)  Powiatu Ostrołęckiego w kwocie 23 000,00 zł w związku z pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Ostrołęckiego,
   9) Miasta Jastrzębie Zdrój w kwocie 17 000,00 zł w związku pobytem dzieci z naszego powiatu  w rodzinach zastępczych na terenie Miasta Jastrzębie Zdrój,
 10) Powiatu Opatowskiego w kwocie 10 434,00 zł w związku z dofinansowaniem pobytu uczestników warsztatów terapii zajęciowej z naszego powiatu , uczestniczących w warsztatach na terenie  Powiatu Opatowskiego,
  11) Stowarzyszenia im. Św. Brata Alberta w kwocie 253 894,00 zł na dofinansowanie warsztatów   terapii zajęciowej prowadzonych przez to Stowarzyszenie im. Św. Brata Alberta,
  12) Organizacji pozarządowych, wyłonionej w konkursie na prowadzenie bezpłatnej pomocy
         prawnej oraz edukacji prawnej na terenie Powiatu Lipskiego (zadanie zlecone ) w kwocie  70 000,00 zł.
13) Państwowej Komunikacji Samochodowej SA w Ostrowcu Świętokrzyskim w kwocie 400 000,00 zł na realizację usługi przez publicznego operatora transportu zbiorowego w restrukturyzacji  jako rekompensata z tytułu utraconych przychodów w związku ze stosowaniem  ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
14) Powiatu Radomskiego – promocja powiatu lipskiego w kwocie  6 000,00 zł.
15) Miasta Radomia – zabezpieczenie miejsc pobytu w Ośrodku Interwencji Kryzysowej  na terenie gminy Radom  w kwocie  5 400,00 zł.
16) Powiatu Zamojskiego – zabezpieczenie miejsc do wykorzystania na potrzeby powiatu lipskiego w Domu dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży w Łabuniach w kwocie 29 400,00 zł.

Dla poszczególnych oświatowych jednostek organizacyjnych ustalono plany finansowe w następujących kwotach:

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego w Solcu –         1 000 200,00 zł,
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lipsku –     1 000 500,00 zł,
  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Hucie –     7 070 000,00 zł,
  • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku –               5 241 800,00 zł,
  • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Siennie –        5 458 700,00 zł,
  • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Solcu –         5 145 000,00 zł,
  • Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Solcu –         8 122 200,00 zł.

Plany finansowe poszczególnych jednostek ustalone przez Zarząd Powiatu zostały zwiększone o wysokość planowanych do pozyskania przez poszczególne jednostki dochodów w 2024 roku.

Ustalono wysokość środków finansowych dla pozostałych jednostek organizacyjnych, które są finansowane z subwencji, dotacji oraz dochodów własnych powiatu:

  • Powiatowy Urząd Pracy w Lipsku – 2 200 000 zł,(bez środków na wypłatę nagród dla pracowników PUP  finansowanych z Funduszu Pracy),
  • Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Lipsku – 5 347 730 zł (wydatki bieżące w tym jedno zadanie remontowe na drogach powiatowych o wartości 952 948,00 zł ),
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lipsku – 1 100 000,00 zł,(środki na utrzymanie jednostki bez wydatków na pieczę zastępczą i usamodzielnienia), 
  • Centrum Opiekuńczo- Mieszkalne w Lipsku -1 206 000,00 zł
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Lipsku - 249 524,00 zł,
  • Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Lipsku – 5 681 398,00 zł,
  • Dom Pomocy Społecznej w Lipsku – 7 303 157,00 zł,
  • Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Łaziskach – 859 108,00 zł ,
  • Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Lipsku – 819 656,00 zł,
  • Powiatowy Zespół Placówek Pomocy Dziecku i Rodzinie w Siennie – 3 599 500,00 zł.

Plany finansowe powyższych jednostek zawierają  zwiększenia z tytułu planowanych do pozyskania dochodów w tych jednostkach. 

W planach finansowych jednostek zostały zabezpieczone środki na wypłatę nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych osób które zgłosiły chęć przejścia na emeryturę. Uwzględniono również wzrost płacy minimalnej planowanej do zmiany w 2024 roku. 
W budżecie powiatu na rok 2024 poza finansowaniem jednostek podległych powiatowi zostały zaplanowane środki na:

  • prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa  w wysokości 22 000,00 zł,
  • leśnictwo i nadzór nad gospodarką leśną w wysokości 377 390,00 zł,
  • zadania z zakresu geodezji i kartografii w wysokości 1 310 635,73 zł,
  • gospodarkę gruntami i nieruchomościami w wysokości 200 678,00 zł,
  • zapłacenie odsetek od zaciągniętych zobowiązań związanych z emisją obligacji komunalnych w wysokości 450.000,00 zł,
  • utrzymanie Rady Powiatu  w wysokości. 392 000,00 zł,
  • dofinansowanie środkami własnymi prac komisji d.s orzekania o niepełnosprawności w wysokości 122 000,00 zł,
  • wydatki związane z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych w wysokości 5 000,00 zł,
  • zarządzanie kryzysowe  w wysokości 28 000,00 zł
  • komisje egzaminacyjne w oświacie 5 000,00 zł,
  • promocję i reklamę powiatu w wysokości 236 000,00 zł,
  • kwalifikacje wojskową w wysokości 12 610,00 zł.

Budżet Powiatu ze względu na swą specyfikę (znikomy udział środków własnych), nie może sprostać wszystkim zadaniom które zostały przekazane powiatom. Środki otrzymywane przez powiat są w większości „naznaczone” i dysponowanie nimi jest ograniczone.
Pomimo tak skromnych środków zaplanowane zostały rezerwy budżetowe w wysokości:

  • ogólna - 400.000,00 zł,
  • celowa  na realizacje zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - 150.000,00 zł,
  • celowa oświatowa na wydatki w dziale 801 i 854 - 200 000,00 zł.
  • celowa na wydatki w pomocy społecznej w dziale 852,853,855 – 500 000,00 zł

Budżety jednostek budżetowych powiatu są w znacznej mierze niewystarczające. Szczególnie dotyczy to jednostek finansowanych z subwencji oświatowej. W stosunku do potrzeb subwencja zbyt niska by zaspokoić wszystkie niezbędne potrzeby w jednostkach oświatowych podległych powiatowi.

W ramach subwencji oświatowej i dotacji z budżetu państwa, zostały zaspokojone potrzeby w zakresie wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami, a środki pozostałe na wydatki rzeczowe zaspokajane są z dochodów własnych powiatu w miarę posiadanych środków.

Propozycje planów finansowych tych jednostek zostały w znacznej mierze zaniżone, ponieważ Zarząd Powiatu uznał że w kilku przypadkach złożone plany są znacznie zawyżone w stosunku do koniecznych potrzeb.

Planując wydatki bieżące w 2024 roku podstawą do naliczania wielkości poszczególnych kwot wydatków było wykonanie wydatków za 3 kwartały 2023 roku oraz plan wydatków do wykonania na koniec 2023 roku. Plan wydatków jest ograniczany z uwagi na skromność środków finansowych jakie powiat może przeznaczyć na realizację poszczególnych zadań.

Zaplanowane zostały rozchody w wysokości 1 324 000,00 zł .

Planowaną nadwyżkę budżetową  w kwocie 1 324 000,00 zł  planuje się przeznaczyć  :
- wykup obligacji komunalnych w kwocie                                   1 324 000,00 zł.

Materiały

Załącznik nr 1 -Projekt dotacji udzielanych z budżetu 2024
Załącznik​_nr​_1​_-Projekt​_dotacji​_udzielanych​_z​_budżetu​_2024.pdf 0.13MB
Tabela nr 1 zal1 Budżet
Tabela​_nr​_1​_zal1​_Budżet.pdf 0.28MB
Tabela nr 2 zal 2 budżet
Tabela​_nr​_2​_zal​_2​_budżet.pdf 0.57MB
Tabela nr 3 zal 3 budżet
Tabela​_nr​_3​_zal​_3​_budżet.pdf 0.17MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.01.2024 14:33 Piotr Tkaczyk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Skarbnik Powiatu Grażyna Maryniak-Gawrylik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Uchwała Budżetowa Powiatu Lipskiego na rok 2024 Nr LXXIV/406/2023 z dnia 29 grudnia 2023 roku 1.0 03.01.2024 14:33 Piotr Tkaczyk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}