Departament Spraw Obywatelskich
Do zadań Departamentu Spraw Obywatelskich należą w szczególności sprawy:
- stowarzyszeń oraz nadzoru nad ich działalnością w zakresie określonym ustawą o stowarzyszeniach;
- prowadzenia ewidencji oraz nadzoru nad fundacjami w zakresie określonym ustawą o fundacjach;
- rzeczy znalezionych;
- realizacji i koordynacji zadań ustawowej pomocy repatriantom, kombatantom i osobom represjonowanym;
- związane z działalnością pożytku publicznego i wolontariatu, w tym:
a) koordynacji współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi,
b) tworzenia i corocznej aktualizacji bazy organizacji pozarządowych funkcjonujących na terenie miasta,
c) współdziałania z komórkami organizacyjnymi w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi,
w szczególności w zakresie udzielania dotacji na realizację zadań publicznych,
d) współpracy z Radą Działalności Pożytku Publicznego Miasta Chełm oraz jej obsługi administracyjno-
biurowej;
- realizacji zadań z zakresu ustawy o Karcie Polaka,
- realizacji zadań związanych z:
a) Kartą Dużej Rodziny,
b) Programem „Chełmska Karta 3+”,
c) Programem „Wyprawka dla Chełmskiego Malucha”;
- polityki senioralnej, w tym związane z funkcjonowaniem Chełmskiej Rady Seniorów;
- realizacji zadań ustawowych związanych z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacją prawną;
- współdziałania z Powiatowym Urzędem Pracy i instytucjami rynku pracy w zakresie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem bezrobociu na terenie Miasta i aktywizacją lokalnego rynku pracy;
- polityki zdrowotnej w Mieście, analizy stanu zdrowia ludności oraz potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej;
- związane z realizacją zadań w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech;
- zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
- związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu;
- organizacyjne związane z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- związane z przeciwdziałaniem narkomanii, przeciwdziałaniem przemocy domowej;
- aktualizacji rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta w oparciu o procedury w tym zakresie oraz wydawania opinii na wniosek inspektora farmaceutycznego dotyczącej planowanej lokalizacji apteki;
- realizacji zadań wynikających z przepisów o Państwowym Ratownictwie Medycznym w zakresie dotyczącym samorządu;
- współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Chełmie, Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w Chełmie;
- współpracy z izbami lekarskimi oraz pielęgniarek i położnych;
- wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także z programów i projektów realizowanych na rzecz osób niepełnosprawnych;
- prowadzenia spraw organizacyjnych i merytorycznych związanych z funkcjonowaniem Miejskiej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
- nadzoru nad realizacją zadań przez:
a) Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie,
b) Centrum Integracji Społecznej,
c) Środowiskowy Dom Samopomocy,
d) Zespół Żłobków Miejskich,
e) Chełmskie Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie,
f) Chełmskie Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie Nr 2,
g) Dom Małych Dzieci,
h) Ośrodek Pomocy Osobom Uzależnionym;
- koordynowania funkcjonowania i sprawowania nadzoru nad działalnością Miejskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.