W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Szlaki rowerowe

Miejsca Mocy (Żółty)

Szlak łączy miejsca kultu religijnego w województwie świętokrzyskim. Długość koneckiego odcinka to 48,5 kilometrów.

Przebieg szlaku: Wólka - Słupia - Radoszyce – Jacentów – Sokołówka – Dziebałtów - Sielpia Wielka – Piekło – Leś. „Kamienny Krzyż” - Wąsosz – Janów – Czarna – Czarniecka Góra – Stąporków

Konecki odcinek szlaku Miejsc Mocy prowadzi od Wólki w Gminie Słupia, przez Radoszyce, Sokołówkę i Dziebałtów do Sielpi, skąd dalej do samego Piekła. Następnie przez Wąsosz i Janów szlak kieruje rowerzystów do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni w Czarnej, Czarnieckiej Góry i dalej do Stąporkowa.

W Radoszycach warto zobaczyć kościół pw. św. Piotra i Pawła, godne uwagi są też synagoga, kirkut i ohel żydowski. Dogodną drogą przez Jacentów, Sokołówkę i Dziebałtów dojeżdżamy do Sielpi. Dalej przez lasy koneckie szlak prowadzi do Piekła, miejscowości obok której znajduje się pomnik przyrody "Skałki Piekło". Chcąc go zwiedzić powinniśmy przed wjazdem do miejscowości skręcić w lewo według oznakowania niebieskiego szlaku pieszego. Wracamy tą samą drogą na szlak.

Szeroką drogą leśną szlak prowadzi dalej obok Leś. „Kamienny Krzyż”, do Wąsosza i Janowa, skąd niedaleko już do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni w Czarnej. Tuż obok kościoła jest zbiornik wodny, a za nim, jadąc szlakiem napotykamy zabudowania Czarnieckiej Góry przypominające o uzdrowisku. Z Czarnieckiej Góry, jadąc drogą asfaltową docieramy do Stąporkowa – słynącego niegdyś z produkcji kaloryferów, czyli żeberkowych, żeliwnych grzejników do centralnego ogrzewania.

Szlak Architektury Obronnej (Czarny)

Szlak ten jest  doskonałym pomysłem na aktywne spędzenie wolnego czasu dla zwolenników wypoczynku na dwóch kółkach, a także dla miłośników militariów i historii Polski. Całość szlaku liczy 500,5 km. poniżej przedstawiamy początkowy odcinek szlaku z Końskich do Smykowa.

Jazdę rozpoczynamy przy ul. Sportowej w Końskich. Szlak według oznakowania prowadzi rowerzystów na północ, ulicami: 1. Maja, Lipową, Staszica, mijając Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 zmierza do Proćwina.

Z Proćwina (4,2 km) nieutwardzoną drogą, pomiędzy malowniczymi polami, dojeżdżamy do zabudowań Modliszewic (5,9 km). W centrum miejscowości skręcamy w lewo, gdzie przy drodze wojewódzkiej znajduje się Dwór obronny (teren Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego). Po zwiedzeniu obiektu należy zachować ostrożność przy włączaniu się do ruchu na drodze Końskie – Piotrków Trybunalski. Po kilkudziesięciu metrach skręcamy w prawo pozostawiając drogę wojewódzką i kierujemy się do Sierosławic (8,4 km), skąd prostą, asfaltową trasą do Kazanowa. Po przebyciu 10 km szlaku czekają na nas: zespół poklasztorny bernardynów oraz pozostałości (ruin) dworu obronnego Kazanowskich. Z Kazanowa (10,0 km) asfaltem zjeżdżamy do Dziebałtowa (19,0 km), skąd dalej również asfaltem jedziemy do Sielpi.

Z Sielpi kierujemy się do miejscowości Barak (22,3 km). Przed drogą krajową nr 74 skręcamy w lewo do Miedzierzy (24,6 km), gdzie wznosi się charakterystyczny kościół z dwoma wysokimi wieżami wybudowany na początku XX w. Z Miedzierzy kierujemy się dalej do drogi krajowej nr 74 (26,1 km), zachowując ostrożność włączamy się do ruchu i dojeżdżamy do Smykowa (27,3 km), gdzie pozostawiamy drogę krajową i zjeżdżamy w prawo według oznakowań na Grzymałków.

Szlak zabytków techniki (Niebieski)

Przebieg szlaku: Żarnów - Marcinków - Adamów - Machory - Maleniec - Koliszowy - Dęba - Strzęboszów - Sokołów - Dziebałtów - Sielpia - Piekło - Niebo - Końskie - Wąsosz - Janów - Czarna - Czarniecka Góra - Stąporków - Wąglów - Niekłań - Kałuża - Antoniów

Wybierając się na wycieczkę szlakiem niebieskim zauważmy, że wybiega on poza granice województwa świętokrzyskiego, aż do Żarnowa. W powiecie koneckim przygodę możemy rozpocząć już w Machorach - osady o interesujących tradycjach przemysłowych. Z Machor po 2 km docieramy do Maleńca. Sławę przyniósł mu zakład, w którym produkowano niegdyś interesujące kształtem gwoździe cięte z blachy, a następnie szpadle. Pozostawiając za sobą Maleniec jedziemy dalej drogą początkowo piaszczystą wzdłuż rzeki Czarnej, następnie przejeżdżamy krótko przez las, przecinamy drogę nr 74 i dalej już asfaltem przez Koliszowy, Dębę, Strzęboszów,  Sokołów i Dziebałtów docieramy do Sielpi - największej miejscowości wypoczynkowej województwa świętokrzyskiego.

Przez koneckie lasy zmierzamy do Końskich. Po niespełna 14 kilometrach wjeżdżamy do miasta ulicą Południowa, kierując się w stronę zespołu pałacowo-parkowego. Zespół ten założył kanclerz wielki koronny Jan Małachowski w połowie XVIII wieku. Kolejno kierujemy się w prawo drogą wzdłuż założenia pałacowo-parkowego, następnie znów w prawo w kierunku Czarnieckiej Góry.

Jadąc ulicą Browarną mijamy kościół p.w. św. Anny i Jana Chrzciciela i cmentarz parafialny. Następnie cały czas drogą asfaltową przemierzamy koneckie lasy, mijając Wąsosz, wjeżdżamy do Czarnej - niewielkiej miejscowości, w której znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni. Dalsza wędrówka szlakiem prowadzi nas do Stąporkowa, które także w swej historii ma zapisane tradycje przemysłowe, o czym przypomina stojący tu, pomnik grzejnika.

W Stąporkowie przecinamy drogę nr 42, by przez Wąglów dojechać do Niekłania, dawnych dóbr rodziny Platerów. W miejscowości kierujemy się wg oznakowań na Szydłowiec, by po kilku kilometrach jazdy dotrzeć do parkingu, przy którym rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza prowadząca do rezerwatu przyrody nieożywionej o nazwie "Skałki Piekło pod Niekłaniem". Niespełna 4 kilometry drogi dzielą nas od Antoniowa - miejscowości, w której kończy się odcinek szlaku znajdujący się pod opieką koneckiego oddziału PTTK.

Rowerem dookoła Końskich (Czerwony)

Szlak rowerowy oznakowany kolorem czerwonym, przebiega głównie drogami asfaltowymi o niezbyt dużym natężeniu ruchu. Swój początek bierze w Sielpi i do niej wraca po 45 kilometrach malowniczej i widokowej trasy.

Przebieg szlaku: Sielpia – Piekło – Leśniczówka „Stoki” - Gajówka „Stoki” - Stara Kuźnica – Chełb – Drutarnia – Czysta – Młynek – Barycz – Kornica – Proćwin – Modliszewice – Sierosławice – Kazanów – Brody Stare - Sielpia

Przemierzając szlak mamy okazję zawitać do takich miejscowości, jak: Piekło, Stara Kuźnica, Barycz, Modliszewice czy Kazanów. Spotkamy też zabytki: ruiny dworu obronnego, pobernardyński zespół klasztorny oraz malownicze zbiorniki wodne i leśne ostępy.

Dolina Krasnej Rowerem (Zielony)

Szlak ten oznakowany jest kolorem zielonym i rozpoczyna się w miejscowości Sielpia. Trasa liczy 56 kilometrów i prowadzi gównie drogami asfaltowymi, charakteryzującymi się umiarkowanym ruchem samochodowym.

Przebieg szlaku: Sielpia Wielka – Barak – Miedzierza – Strażnica – Przyłogi – Kamienna Wola – Adamek – Komorów – Krasna – Serbinów – Rogowice – Długojów – Szałas – Luta – Krasna – Mokra – Duraczów – Błotnica – Czarniecka Góra

Głównymi atrakcjami na trasie są: Muzeum Zagłębia Staropolskiego w Sielpi oraz rezerwat przyrody ożywionej "Górna Krasna". Początek szlaku odnajdziemy w miejscowości letniskowej Sielpia Wielka, w pobliżu ul. Spacerowej. Z Sielpi jedziemy drogą asfaltową do wsi Barak, gdzie skręcamy w lewo do Miedzierzy. Spod kościoła w Miedzierzy - kierując się w lewo asfaltową drogą - jedziemy do Strażnicy, a następnie do wsi Przyłogi. Jadąc dalej i cały czas trzymając się drogi głównej mijamy wsie: Kamienna Wola, Adamek, Komorów. Docieramy do Krasnej i skręcając za znakami zielonymi w prawo, jedziemy asfaltową drogą prowadzącą przez las do Serbinowa. We wsi skręcamy w lewo. Po przejechaniu niespełna 3-kilometrowego odcinka docieramy do Rogowic. Droga prowadzi prosto przez wieś. Za zabudowaniami kończy się asfalt, a my skręcamy w prawo i zaraz potem w lewo w leśną drogę. W tym miejscu kończy się ścieżka edukacyjna rezerwatu "Górna Krasna". Znajduje się też tablica informacyjna dotycząca szlaku pieszego koloru żółtego.

"Górna Krasna" to rezerwat, utworzony w celu ochrony naturalnego odcinka rzeki Krasna. Od tego momentu trasa na odcinku Rogowice - Szałas, przebiega głównie drogami leśnymi, szutrowymi o utwardzonej nawierzchni. W Szałasie jedziemy prosto i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Docieramy do końca zabudowań i do skraju lasu. Skręcamy w prawo w drogę leśną gruntową, a następnie w lewo. W Krasnej, tuż przed zakrętem, mijamy pomnik poświęcony żołnierzom poległym w walkach z hitlerowcami oraz mieszkańcom zamordowanym 6 września 1939 r. Skręcamy w prawo. Jadąc drogą asfaltową mijamy kolejno wsie Mokra, Duraczów i Błotnica. Szlak kończy się we wsi letniskowej Czarniecka Góra.

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo (Pomarańczowy)

Trasa Green Velo liczy blisko 2000 kilometrów i przebiega przez 5 województw Polski Wschodniej (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie).

Szlak łączy wiele atrakcji i krajobrazów. Na całej długości oznakowany jest metalowymi tabliczkami w pomarańczowym kolorze, na którym widnieje logo szlaku oraz czarny rower. Dodatkowo, na skrzyżowaniach, wprowadzono pomarańczowe tablice informacyjne i drogowskazy. Podróżujący trasą mogą odpocząć w Miejscach Obsługi Rowerzysty lub skorzystać z oferty Miejsc Przyjaznych Rowerzystom

Konecki odcinek Green Velo liczy ok. 12 km. Aby rozpocząć przygodę ze szlakiem w Końskich należy udać się do Ogródka Jordanowskiego w Parku Miejskim, gdzie znajduje się Miejsce Obsługi Rowerzysty. Trasa początkowo prowadzi ulicami miasta: Partyzantów oraz Browarną, a następnie ścieżką rowerową przez tzw. Browary. To urokliwe miejsce, idealne na krótki odpoczynek. Znajdziemy tu zbiorniki wodne, ławeczki, podesty dla wędkarzy, mostek, stoły szachowe, a w pobliżu także zabytkowy kościół pw. św. Anny. Dalej trasa szlaku wiedzie Aleją Katyńską, przy której znajdują się Dęby Pamięci, a następnie ulicami Południową i Leśną do ścieżki rowerowej, którą możemy dojechać do samej Sielpi. Tu można odpocząć w kolejnym Miejscu Obsługi Rowerzysty zlokalizowanym przy ul. Spacerowej. Wizytówką miejscowości, związaną z trasą Green Velo, jest kładka pieszo-rowerowa, stanowiąca doskonały punkt widokowy na zalew. Kontynuując przygodę ze szlakiem należy skręcić na rondzie w Sielpi w kierunku na Radoszyce.