W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

STEAM-owa szkoła

STEAM to edukacyjne podejście do uczenia się, które wykorzystuje naukę (S – Science), technologię (T – Technology), inżynierię (E – Engineering), sztukę (A – Art) i matematykę (M – Mathematics) do ukierunkowania uczniów na poszukiwania, krytyczne myślenie i rozwiązywanie praktycznych problemów.

Grafika Steamowa Szkoła 2023-2024

Cel główny

Promowanie edukacji STEAM-owej w szkołach, jako metody kształcenia uczniów w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.

Cele szczegółowe

  1. Przygotowanie nauczycieli do realizacji STEAM-owych zajęć i projektów edukacyjnych.
  2. Nabycie przez uczestników szkolenia umiejętności:
  • projektowania STEAM-owych zajęć;
  • wykorzystania nowoczesnych technologii w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • praktycznej realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • dokonywania ewaluacji realizowanych projektów edukacyjnych.

Ogólny schemat realizacji projektu

  1. Cykl szkoleń przygotowujących nauczycieli do realizacji  projektów STEAM.
  2. Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  3. Konsultacje wspierające nauczycieli w przygotowaniu i realizacji STEAM-owych projektów.
  4. Realizacja  STEAM-owych projektów  w szkołach.
  5. Prezentacja STEAM-owych projektów w szkołach.
  6. Spotkanie informacyjne przed Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
  7. Świętokrzyskie Forum Młodych Badaczy.
  8. Opracowanie i opublikowanie przykładów dobrych praktyk.

Tematyka szkoleń

Treści kształcenia w ramach projektu zostały dobrane w taki sposób, aby nauczyciel uczestniczący w projekcie nabył umiejętność opracowania założeń STEAM-owego projektu edukacyjnego oraz realizacji STEAM-owych zajęć w bieżącej pracy z uczniami. 

Moduł 1. Spotkanie informacyjne – założenia projektu – 2 godz. dydaktyczne
  • Założenia projektu „STEAM-owa szkoła”. 
  • Kompetencje przyszłości.
Moduł 2. STEAM w teorii – 4 godz. dydaktyczne
  • STEAM jako sposób kształcenia.
  • Rola metody naukowej w projektach STEAM.
  • Zalety STEAM-owej edukacji.
  •  Jak uczyć STEAM-owo?
  • Etapy realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  • Wybrane metody i techniki nauczania wspierające STEAM-ową edukację.
Moduł 3. STEAM w praktyce – 6 godz. dydaktycznych
  • Design Thinking w praktyce.
  • Praktyczne STEAM-owe ćwiczenia.
Moduł 4. STEAM w praktyce z nowymi technologiami – 6 godz. dydaktycznych
  • Analiza przykładowych scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  • Nowoczesne technologie w edukacji STEAM-owej.
  • STEAM-owe wyzwania z nowymi technologiami.
Moduł 5. Sposoby ewaluacji i prezentacji STEAM-owych projektów edukacyjnych – 4 godz. dydaktyczne
  • Przykłady narzędzi ewaluacyjnych wykorzystywanych w STEAM-owych projektach edukacyjnych.
  • Sposoby prezentacji efektów realizacji projektu.
  • Przygotowanie uczniów do prezentacji projektu.
  • Sposoby opracowania opisu dobrej praktyki.
Moduł 6. Projektowanie STEAM-owych zajęć – opracowanie założeń STEAM-owych projektów – 10 godz. dydaktycznych

Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.

Szkolenie w ramach projektu obejmuje 32 godziny dydaktyczne, w tym: 

  • 20 godzin dydaktycznych zajęć stacjonarnych: 4 spotkania w siedzibie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach; 
  • 12 godzin dydaktycznych zajęć prowadzonych w formie zdalnej w aplikacji Microsoft Teams Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach: spotkanie informacyjne oraz projektowanie STEAM-owych zajęć. 

Grupa docelowa

Projekt „STEAM-owa szkoła” adresowany jest szczególnie do nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, techniki, plastyki, muzyki i informatyki, nauczycieli  edukacji wczesnoszkolnej, a także wszystkich zainteresowanych nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją ofertę edukacyjną o realizację STEAM-owych zajęć lub STEAM-owych projektów edukacyjnych. 

Prowadzące

Kierownik projektu:

Mariola Kosztołowicz, nauczyciel konsultant ŚCDN
e-mail: mariola.kosztolowicz@scdn.pl, tel.  41 350 52 64


Nauczyciele konsultanci współodpowiedzialni za realizację projektu:

Warunki ukończenia projektu „STEAM-owa szkoła” 

  • Aktywne uczestnictwo w cyklu szkoleń wspierających nauczycieli w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  • Opracowanie zgodnie z przekazanym szablonem i przesłanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” założeń autorskiego STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Zrealizowanie z uczniami w szkole STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Zorganizowanie szkolnej prezentacji efektów projektu zrealizowanego z uczniami.
  • Przygotowanie i przekazanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” filmowej relacji ze szkolnej prezentacji STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Udział w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – spotkaniu podsumowującym projekt „STEAM-owa szkoła”.
  • Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.

Zaświadczenie

Uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła”, którzy spełnią warunki jego realizacji otrzymają:

  • Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia „STEAM-owa szkoła”.
  • Dyplom STEAM-owego Nauczyciela.

Ponadto:

  • Szkoła, której uczestnik lub uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła” spełnią warunki jego realizacji, otrzyma Dyplom STEAM-owej szkoły.
  • Uczniowie biorący w szkole aktywny udział w realizacji STEAM-owego projektu otrzymają Dyplom STEAM-owego ucznia.

Dodatkowe informacje

Nauczyciele, którzy zgłoszą się do projektu „STEAM-owa szkoła” rekrutują w swojej szkole grupę lub grupy uczniów, z którymi będą realizować STEAM-owy projekt edukacyjny.
Szczegóły uczestnictwa uczniów w projekcie zostaną omówione na pierwszym spotkaniu szkoleniowym.

Zakładane efekty realizacji projektu „STEAM-owa szkoła”

  1. Nauczyciele zostaną przygotowani do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych oraz prowadzenia STEAM-owych zajęć:
  • zdobędą podstawową wiedzę o STEAM-owej edukacji;
  • nabędą umiejętność projektowania STEAM-owych zajęć i projektów;
  • poznają narzędzia i aplikacje niezbędne w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • doświadczą w praktyce trudów realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  1. Zostaną opracowane założenia autorskich STEAM-owych projektów edukacyjnych, które będą opublikowane jako przykłady dobrych praktyk na stronie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
  2. W każdej szkole, z której nauczyciele będą uczestniczyli w projekcie zostanie zrealizowany co najmniej jeden STEAM-owy projekt edukacyjny zakończony szkolną prezentacją efektów jego realizacji.
  3. Zostaną przygotowane filmowe relacje ze szkolnych prezentacji projektów.
  4. Wybrane projekty zostaną zaprezentowane przez nauczycieli na Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}