W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

STEAM-owa szkoła

STEAM to edukacyjne podejście do uczenia się, które wykorzystuje naukę (S – Science), technologię (T – Technology), inżynierię (E – Engineering), sztukę (A – Art) i matematykę (M – Mathematics) do ukierunkowania uczniów na poszukiwania, krytyczne myślenie i rozwiązywanie praktycznych problemów.

Grafika Steamowa Szkoła 2023-2024

Cel główny

Promowanie edukacji STEAM-owej w szkołach, jako metody kształcenia uczniów w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.

Cele szczegółowe

  1. Przygotowanie nauczycieli do realizacji STEAM-owych zajęć i projektów edukacyjnych.
  2. Nabycie przez uczestników szkolenia umiejętności:
  • projektowania STEAM-owych zajęć;
  • wykorzystania nowoczesnych technologii w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • praktycznej realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • dokonywania ewaluacji realizowanych projektów edukacyjnych.

Ogólny schemat realizacji projektu

  1. Cykl szkoleń przygotowujących nauczycieli do realizacji  projektów STEAM.
  2. Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  3. Konsultacje wspierające nauczycieli w przygotowaniu i realizacji STEAM-owych projektów.
  4. Realizacja  STEAM-owych projektów  w szkołach.
  5. Prezentacja STEAM-owych projektów w szkołach.
  6. Spotkanie informacyjne przed Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
  7. Świętokrzyskie Forum Młodych Badaczy.
  8. Opracowanie i opublikowanie przykładów dobrych praktyk.

Tematyka szkoleń

Treści kształcenia w ramach projektu zostały dobrane w taki sposób, aby nauczyciel uczestniczący w projekcie nabył umiejętność opracowania założeń STEAM-owego projektu edukacyjnego oraz realizacji STEAM-owych zajęć w bieżącej pracy z uczniami. 

Moduł 1. Spotkanie informacyjne (spotkanie online) – założenia projektu – 3 godz. dydaktyczne
  1. Założenia projektu „STEAM-owa szkoła 2024/2025”.
  2. Kompetencje przyszłości.
  3. Przykłady STEAM-owych projektów.
Moduł 2. STEAM w teorii (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktyczne
  1. STEAM jako sposób kształcenia.
  2. Rola metody naukowej w zajęciach i w projektach STEAM.
  3. Zalety STEAM-owej edukacji.
  4. Jak uczyć STEAM-owo?
  5. Rola nowoczesnych technologii w STEAM.
  6. Etapy realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  7. Wybrane metody i techniki nauczania oraz uczenia się wspierające STEAM-ową edukację.
  8. Analiza przykładowych scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych.
Moduł 3. STEAM w praktyce (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktycznych
  1. Metoda design thinking w STEAM-owym projekcie.
  2. Obudowa teoretyczna STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  3. STEAM-owe ćwiczenia.
Moduł 4. STEAM w praktyce z nowymi technologiami (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktycznych
  1. Nowoczesne technologie w edukacji STEAM-owej.
  2. STEAM-owe ćwiczenia.
Moduł 5. Sposoby ewaluacji i prezentacji STEAM-owych projektów edukacyjnych (warsztaty stacjonarne) – 4 godz. dydaktyczne
  1. Przykłady narzędzi ewaluacyjnych wykorzystywanych w STEAM-owych projektach edukacyjnych.
  2. Sposoby prezentacji efektów realizacji projektów.
  3. Przygotowanie uczniów do prezentacji projektu.
  4. Sposoby opracowania opisu dobrej praktyki.
Moduł 6. Projektowanie STEAM-owych zajęć (spotkania online) – opracowanie założeń STEAM-owych projektów – 10 godz. dydaktycznych

Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.

Moduł 7. STEAM-owa innowacja (zajęcia online dla zainteresowanych)  – 4 godz. dydaktyczne

Wdrożenie innowacji pedagogicznej w szkole.

Szkolenie w ramach projektu obejmuje 39 godzin dydaktycznych, w tym: 

  • 22 godziny dydaktycznych zajęć stacjonarnych: 4 spotkania w siedzibie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach; 
  • 17 godzin dydaktycznych zajęć prowadzonych w formie zdalnej w aplikacji Microsoft Teams Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.

Grupa docelowa

Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, techniki, plastyki, muzyki, informatyki oraz edukacji wczesnoszkolnej, którzy pragną poszerzyć swoją ofertę edukacyjną o realizację zajęć lub projektów STEAM. 

Prowadzące

Kierownik projektu:

Mariola Kosztołowicz, nauczyciel konsultant ŚCDN
e-mail: mariola.kosztolowicz@scdn.pl, tel.  41 350 52 64


Nauczyciele konsultanci współodpowiedzialni za realizację projektu:

Warunki ukończenia projektu „STEAM-owa szkoła” 

  • Aktywne uczestnictwo w cyklu szkoleń wspierających nauczycieli w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  • Opracowanie zgodnie z przekazanym szablonem i przesłanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” założeń autorskiego STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Zrealizowanie z uczniami w szkole STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Zorganizowanie szkolnej prezentacji efektów projektu zrealizowanego z uczniami.
  • Przygotowanie i przekazanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” filmowej relacji ze szkolnej prezentacji STEAM-owego projektu edukacyjnego.
  • Udział w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – spotkaniu podsumowującym projekt „STEAM-owa szkoła”.
  • Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.

Zaświadczenie

Uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła”, którzy spełnią warunki jego realizacji otrzymają:

  • Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia „STEAM-owa szkoła”.
  • Dyplom STEAM-owego Nauczyciela.

Ponadto:

  • Szkoła, której uczestnik lub uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła” spełnią warunki jego realizacji, otrzyma Dyplom STEAM-owej szkoły.
  • Uczniowie biorący w szkole aktywny udział w realizacji STEAM-owego projektu otrzymają Dyplom STEAM-owego ucznia.

Dodatkowe informacje

Nauczyciele, którzy zgłoszą się do projektu „STEAM-owa szkoła” rekrutują w swojej szkole grupę lub grupy uczniów, z którymi będą realizować STEAM-owy projekt edukacyjny.
Szczegóły uczestnictwa uczniów w projekcie zostaną omówione na pierwszym spotkaniu szkoleniowym.

Zakładane efekty realizacji projektu „STEAM-owa szkoła”

  1. Nauczyciele zostaną przygotowani do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych oraz prowadzenia STEAM-owych zajęć:
  • zdobędą podstawową wiedzę o STEAM-owej edukacji;
  • nabędą umiejętność projektowania STEAM-owych zajęć i projektów;
  • poznają narzędzia i aplikacje niezbędne w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
  • doświadczą w praktyce trudów realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
  1. W każdej szkole, z której nauczyciele będą uczestniczyli w projekcie zostanie zrealizowany co najmniej jeden STEAM-owy projekt edukacyjny zakończony szkolną prezentacją efektów jego realizacji.
  2. Zostaną przygotowane filmowe relacje ze szkolnych prezentacji projektów.
  3. Wybrane projekty zostaną zaprezentowane przez nauczycieli i uczniów na Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
  4. Przystępując do realizacji projektu nauczyciele mogą wdrożyć w swojej szkole innowację pedagogiczną z zakresu edukacji STEAM-owej.
  5. Nauczyciele mogą zgłosić, jako przykład dobrej praktyki, zrealizowany w swoich szkołach STEAM-owy projekt.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}