STEAM-owa szkoła
STEAM to edukacyjne podejście do uczenia się, które wykorzystuje naukę (S – Science), technologię (T – Technology), inżynierię (E – Engineering), sztukę (A – Art) i matematykę (M – Mathematics) do ukierunkowania uczniów na poszukiwania, krytyczne myślenie i rozwiązywanie praktycznych problemów.
Cel główny
Promowanie edukacji STEAM-owej w szkołach, jako metody kształcenia uczniów w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
Cele szczegółowe
- Przygotowanie nauczycieli do realizacji STEAM-owych zajęć i projektów edukacyjnych.
- Nabycie przez uczestników szkolenia umiejętności:
- projektowania STEAM-owych zajęć;
- wykorzystania nowoczesnych technologii w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- praktycznej realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- dokonywania ewaluacji realizowanych projektów edukacyjnych.
Ogólny schemat realizacji projektu
- Cykl szkoleń przygotowujących nauczycieli do realizacji projektów STEAM.
- Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.
- Konsultacje wspierające nauczycieli w przygotowaniu i realizacji STEAM-owych projektów.
- Realizacja STEAM-owych projektów w szkołach.
- Prezentacja STEAM-owych projektów w szkołach.
- Spotkanie informacyjne przed Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
- Świętokrzyskie Forum Młodych Badaczy.
- Opracowanie i opublikowanie przykładów dobrych praktyk.
Tematyka szkoleń
Treści kształcenia w ramach projektu zostały dobrane w taki sposób, aby nauczyciel uczestniczący w projekcie nabył umiejętność opracowania założeń STEAM-owego projektu edukacyjnego oraz realizacji STEAM-owych zajęć w bieżącej pracy z uczniami.
Moduł 1. Spotkanie informacyjne (spotkanie online) – założenia projektu – 3 godz. dydaktyczne
- Założenia projektu „STEAM-owa szkoła 2024/2025”.
- Kompetencje przyszłości.
- Przykłady STEAM-owych projektów.
Moduł 2. STEAM w teorii (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktyczne
- STEAM jako sposób kształcenia.
- Rola metody naukowej w zajęciach i w projektach STEAM.
- Zalety STEAM-owej edukacji.
- Jak uczyć STEAM-owo?
- Rola nowoczesnych technologii w STEAM.
- Etapy realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
- Wybrane metody i techniki nauczania oraz uczenia się wspierające STEAM-ową edukację.
- Analiza przykładowych scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych.
Moduł 3. STEAM w praktyce (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktycznych
- Metoda design thinking w STEAM-owym projekcie.
- Obudowa teoretyczna STEAM-owego projektu edukacyjnego.
- STEAM-owe ćwiczenia.
Moduł 4. STEAM w praktyce z nowymi technologiami (warsztaty stacjonarne) – 6 godz. dydaktycznych
- Nowoczesne technologie w edukacji STEAM-owej.
- STEAM-owe ćwiczenia.
Moduł 5. Sposoby ewaluacji i prezentacji STEAM-owych projektów edukacyjnych (warsztaty stacjonarne) – 4 godz. dydaktyczne
- Przykłady narzędzi ewaluacyjnych wykorzystywanych w STEAM-owych projektach edukacyjnych.
- Sposoby prezentacji efektów realizacji projektów.
- Przygotowanie uczniów do prezentacji projektu.
- Sposoby opracowania opisu dobrej praktyki.
Moduł 6. Projektowanie STEAM-owych zajęć (spotkania online) – opracowanie założeń STEAM-owych projektów – 10 godz. dydaktycznych
Opracowanie założeń własnych STEAM-owych projektów edukacyjnych.
Moduł 7. STEAM-owa innowacja (zajęcia online dla zainteresowanych) – 4 godz. dydaktyczne
Wdrożenie innowacji pedagogicznej w szkole.
Szkolenie w ramach projektu obejmuje 39 godzin dydaktycznych, w tym:
- 22 godziny dydaktycznych zajęć stacjonarnych: 4 spotkania w siedzibie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach;
- 17 godzin dydaktycznych zajęć prowadzonych w formie zdalnej w aplikacji Microsoft Teams Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Grupa docelowa
Nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, techniki, plastyki, muzyki, informatyki oraz edukacji wczesnoszkolnej, którzy pragną poszerzyć swoją ofertę edukacyjną o realizację zajęć lub projektów STEAM.
Prowadzące
Kierownik projektu:
Mariola Kosztołowicz, nauczyciel konsultant ŚCDN
e-mail: mariola.kosztolowicz@scdn.pl, tel. 41 350 52 64
Nauczyciele konsultanci współodpowiedzialni za realizację projektu:
- Ewa Kwiecień, nauczyciel konsultant ŚCDN
e-mail: ewa.kwiecien@scdn.pl, tel. 41 350 52 60, 660 534 671 - Małgorzata Grzegorczyk, nauczyciel konsultant ŚCDN
e-mail: malgorzata.grzegorczyk@scdn.pl, tel. 41 350 52 63
Warunki ukończenia projektu „STEAM-owa szkoła”
- Aktywne uczestnictwo w cyklu szkoleń wspierających nauczycieli w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
- Opracowanie zgodnie z przekazanym szablonem i przesłanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” założeń autorskiego STEAM-owego projektu edukacyjnego.
- Zrealizowanie z uczniami w szkole STEAM-owego projektu edukacyjnego.
- Zorganizowanie szkolnej prezentacji efektów projektu zrealizowanego z uczniami.
- Przygotowanie i przekazanie kierownikowi projektu „STEAM-owa szkoła” filmowej relacji ze szkolnej prezentacji STEAM-owego projektu edukacyjnego.
- Udział w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – spotkaniu podsumowującym projekt „STEAM-owa szkoła”.
- Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.
Zaświadczenie
Uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła”, którzy spełnią warunki jego realizacji otrzymają:
- Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia „STEAM-owa szkoła”.
- Dyplom STEAM-owego Nauczyciela.
Ponadto:
- Szkoła, której uczestnik lub uczestnicy projektu „STEAM-owa szkoła” spełnią warunki jego realizacji, otrzyma Dyplom STEAM-owej szkoły.
- Uczniowie biorący w szkole aktywny udział w realizacji STEAM-owego projektu otrzymają Dyplom STEAM-owego ucznia.
Dodatkowe informacje
Nauczyciele, którzy zgłoszą się do projektu „STEAM-owa szkoła” rekrutują w swojej szkole grupę lub grupy uczniów, z którymi będą realizować STEAM-owy projekt edukacyjny.
Szczegóły uczestnictwa uczniów w projekcie zostaną omówione na pierwszym spotkaniu szkoleniowym.
Zakładane efekty realizacji projektu „STEAM-owa szkoła”
- Nauczyciele zostaną przygotowani do realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych oraz prowadzenia STEAM-owych zajęć:
- zdobędą podstawową wiedzę o STEAM-owej edukacji;
- nabędą umiejętność projektowania STEAM-owych zajęć i projektów;
- poznają narzędzia i aplikacje niezbędne w realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych;
- doświadczą w praktyce trudów realizacji STEAM-owych projektów edukacyjnych.
- W każdej szkole, z której nauczyciele będą uczestniczyli w projekcie zostanie zrealizowany co najmniej jeden STEAM-owy projekt edukacyjny zakończony szkolną prezentacją efektów jego realizacji.
- Zostaną przygotowane filmowe relacje ze szkolnych prezentacji projektów.
- Wybrane projekty zostaną zaprezentowane przez nauczycieli i uczniów na Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
- Przystępując do realizacji projektu nauczyciele mogą wdrożyć w swojej szkole innowację pedagogiczną z zakresu edukacji STEAM-owej.
- Nauczyciele mogą zgłosić, jako przykład dobrej praktyki, zrealizowany w swoich szkołach STEAM-owy projekt.