STEAM-owa szkoła 2023/2024
Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024” był realizowany od września 2023 r. do kwietnia 2024 r.
Efekty realizacji projektu STEAM-owa szkoła 2023/2024
- Projekt ukończyło siedemnastu nauczycieli z dziesięciu szkół.
- Opracowanych zostało jedenaście scenariuszy STEAM-owych projektów.
- W szkołach zostało zrealizowanych dziesięć projektów edukacyjnych:
- Projekt „Szlakiem Orlich Gniazd” – Szkoła Podstawowa w Brzostkowie
- Projekt „Budowa Układu Słonecznego” – Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Górnie
- Projekt „Uwaga mikroplastik! Co możemy z tym zrobić?” – Szkoła Podstawowa Montessori Kompas w Kielcach
- Projekt „Energia jądrowa – ekonomiczna czy ekologiczna?” – Szkoła Podstawowa nr 33 im. I. J. Paderewskiego w Kielcach
- Projekt „Jakie budowle można stworzyć z puzzli Happy Cube? – Szkoła Podstawowa nr 2 w Końskich
- Projekt „Szkoła z piernika” – Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Olesznie
- Projekt „Bogactwo tradycji i kultury naszej Małej Ojczyzny” – Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Parszowie
- Projekt „Zwierzęta w roli głównej – obiad podano!” – Szkoła Podstawowa im. Kard. S. Wyszyńskiego w Pierzchnicy
- Projekt „Jak ruchy Ziemi wpływają na przyrodę i rytm życia człowieka?” – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej
- Projekt „Jaki wpływ na nasze zdrowie ma zanieczyszczone powietrze?” – Szkoła Podstawowa w Woli Morawickiej
- Siedem szkół zaprezentowało swoje STEAM-owe projekty na Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy.
- Opublikowano osiem przykładów dobrych praktyk.
Wnioski z realizacji projektów
- W trakcie realizacji projektu powstały ciekawe STEAM-owe projekty.
- Większość nauczycieli mocno zaangażowała się w przygotowanie scenariuszy STEAM-owych projektów edukacyjnych, realizację projektów w swoich szkołach oraz przygotowanie uczniów do publicznej prezentacji i prezentacji podczas Świętokrzyskiego Forum Młodych Badaczy.
- Zgromadzony został obszerny materiał w postaci scenariuszy STEAM-owych projektów, prezentacji i zdjęć.
- Nauczyciele wysoko ocenili szkolenia przygotowujące ich do realizacji w swoich szkołach STEAM-owych projektów:
- 96% nauczycieli stwierdziło, że informacje i umiejętności nabyte podczas szkolenia pod kątem ich przydatności w pracy z uczniami, przy czym 72% nauczycieli wypełniających ankietę stwierdziło, że te informacje i umiejętności będą dla nich zdecydowanie przydatne, 24% nauczycieli wybrało odpowiedź „raczej tak”;
- 96% uczestników projektu stwierdziło, że informacje zdobyte podczas szkoleń są lub będą zdecydowanie przydatne lub raczej przydatne podczas projektowania i realizacji projektów STEAM;
- 95% nauczycieli wskazało na moduł „STEAM w praktyce z nowymi technologiami” jako zajęcia najbardziej rozwijające ich umiejętności. W dalszej kolejności znalazły się, „STEAM w praktyce – STEAM-owe wyzwania”, moduł poświęcony projektowaniu STEAM-owych zajęć, a następnie „STEAM w teorii”. Te moduły wskazała ponad połowa uczestników szkoleń;
- Największy wpływ na wybór pomysłu na własny STEAM-owy projekt miały moduły „STEAM w praktyce z nowymi technologiami”, „STEAM w praktyce – STEAM-owe wyzwania” i „STEAM w teorii”.
- W największym stopniu w przygotowanie opisu własnego projektu STEAM-owego wspomogły nauczycieli moduły „STEAM w teorii”, „STEAM w praktyce – STEAM-owe wyzwania” i „Projektowanie STEAM-owych zajęć”.
- 91% uczestników szkolenia, przygotowanie merytoryczne prowadzących oraz ich postawę, ocenili najwyższą oceną.
- W otwartym pytaniu, dotyczącym wszelkich uwag dotyczących szkoleń, nauczyciele pozytywnie wyrażali się o przedstawionym im propozycji STEAM-owej edukacji, szkoleniu, w którym uczestniczyli oraz przygotowaniu i postawie prowadzących.
Materiały
Raport ewaluacyjny STEAM-owa szkoła 2023-24Raport_ewaluacyjny__STEAMowa_szkoła_2023-24.pdf 2.40MB