Wydział Budżetu i Księgowości
Do zadań Departamentu Finansów należą w szczególności:
w zakresie działania Wydziału Budżetu i Księgowości sprawy:
- przygotowywania projektu uchwały budżetowej oraz wieloletniej prognozy finansowej miasta,
- planowania, analizowania i bieżącego nadzoru nad realizacją budżetu miasta w układzie klasyfikacji budżetowej,
- sporządzania planów finansowych dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;
- sporządzania planu finansowego Urzędu Miasta,
- przygotowywania projektów zmian w planie dochodów i wydatków budżetowych,
- dokonywania ewidencji sprawozdań otrzymywanych z podległych jednostek organizacyjnych,
- sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu miasta,
- sporządzania bilansów zbiorczych i bilansu skonsolidowanego,
- analizowania planów finansowych jednostek organizacyjnych oraz nadzoru nad ich realizacją,
- przekazywania w ramach nadzoru uchwał Rady i zarządzeń Prezydenta dotyczących wieloletniej prognozy finansowej,
- przekazywania w ramach nadzoru sprawozdań zbiorczych budżetowych i finansowych,
- prowadzenia gospodarki finansowej Miasta,
- prowadzenia ewidencji:
a) syntetycznej mienia Miasta,
b) syntetycznej i analitycznej budżetu Miasta,
c) dochodów i wydatków budżetowych,
d) zadań inwestycyjnych,
e) funduszu świadczeń socjalnych,
f) zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez departamenty merytoryczne,
- prowadzenia księgowej ewidencji analitycznej środków trwałych Miasta, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych,
- prowadzenia spraw związanych z obsługą kasową oraz zadłużeniem długoterminowym,
- prowadzenia ewidencji i windykacji należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych, w szczególności sprzedaży usług z tytułu wynajmu lokali użytkowych, dzierżawy oraz sprzedaży mienia komunalnego, mandatów nakładanych przez Straż Miejską, kar za nieterminowe zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdów, opłat za usługi geodezyjne, opłat za wycinkę drzew oraz stosowanie ulg w tym zakresie,
- ewidencji sprzedaży towarów i usług w zakresie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz wystawianie faktur,
- naliczania podatków od umów cywilno-prawnych,
- prowadzenia księgowości Urzędu Miasta oraz sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych w tym zakresie,
- nadzoru nad realizacją dochodów Miasta,
- rozliczania podatku od towarów i usług łącznie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Miasta Chełm.