W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu − PIRLS 2021

Badanie PIRLS jest działaniem cyklicznym przeprowadzanym co pięć lat od 2001 r. Celem badania jest przede wszystkim zebranie danych o osiągnięciach szkolnych uczniów z poszczególnych krajów oraz zróżnicowaniu osiągnięć, także ze względu na takie czynniki jak płeć czy pochodzenie społeczne uczniów, ale też zaprezentowanie rzetelnej informacji o trendzie, czyli zmianach poziomu osiągnięć i zróżnicowaniu tych osiągnięć na przestrzeni lat oraz dostarczenie danych kontekstowych, czyli informacji o warunkach, w których przebiega nauczanie i uczenie się dzieci oraz o postawach uczniów i nauczycieli.

W edycji badania w 2021 r. uczestniczyło 57 krajów. Dodatkowo przystąpiło do niego również osiem miast i regionów. Badanie zostało przeprowadzone w dwóch wersjach – papierowej (32 kraje, w tym Polska i jeden dodatkowy region) oraz elektronicznej (piętnaście krajów oraz siedem dodatkowych miast i regionów). W badaniu uczestniczyli uczniowie, którzy chodzili do szkoły, kończyli czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1 oraz ich średni wiek w chwili badania nie był niższy niż 9,5 roku. W raporcie czytamy m.in.: „Polscy czwartoklasiści pozostają w światowej czołówce pod względem osiągnięć w czytaniu. […] Polska szkoła dobrze wyrównuje luki w umiejętnościach uczniów na pierwszych etapach nauczania. Zróżnicowanie wyników polskich czwartoklasistów jest stosunkowo małe, co oznacza, że ich poziom umiejętności jest wyrównany. […] Polscy czwartoklasiści radzą sobie tak samo dobrze zarówno z tekstami literackimi, jak i użytkowymi”. W aneksie raportu znajdują się dwa przykładowe teksty z badania PIRLS 2021 – tekst informacyjny z pytaniami i kluczem odpowiedzi oraz tekst literacki z pytaniami i kluczem odpowiedzi. Od 2026 r. badanie PIRLS będzie przeprowadzane wyłącznie w wersji elektronicznej.

Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu − PIRLS 2021, red. J. Kaźmierczak, K. Bulkowski, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2023.

Materiały

Przeczytać i zrozumieć. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu − PIRLS 2021
PIRLS​_2021​_Wyniki-miedzynarodowego-badania-osiagniec-czwartoklasistow-w-czytaniu.pdf 11.50MB
{"register":{"columns":[]}}