Żywienie ma znaczenie, czyli tajemnicza podróż przez układ pokarmowy
Niezwykle ciekawy STEAM-owy projekt zrealizowali uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy.
Cele projektu
- Zwiększenie motywacji do nauki biologii i matematyki.
- Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
- Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez działanie, doświadczanie i dedukcję, dla osiągnięcia celu i rozwiązania problemu w realizowanym projekcie międzyprzedmiotowym.
- Rozwijanie kompetencji niezbędnych do planowania własnej pracy, pracy w grupie oraz efektywnej komunikacji.
- Podkreślenie roli sztuki w projektach związanych z inżynierią, technologią i matematyką.
- Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.
Dla kogo?
Projekt był realizowany przez grupę uczniów z klasy siódmej.
Sposób realizacji
Podczas pierwszego spotkania uczniowie zostali zapoznani z metodologią STEAM, wybrali wyzwanie projektowe do realizacji – układ pokarmowy człowieka. Wspólnie ustalili, jak ma wyglądać prototyp, czyli przestrzenny model układu pokarmowego człowieka, jakie materiały będą potrzebne do jego wykonania, ułożyli harmonogram pracy, ustalili zadania do realizacji i odpowiedzialnych za nie. Pracę projektową zaczęli od samodzielnego wyszukiwanie informacji korzystając z udostępnionych linków do stron i filmów w Internecie. W poznawaniu budowy ludzkiego ciała korzystali z aplikacji Zygote Body, a zastosowanie tablicy interaktywnej oraz laptopów z dostępem do Internetu umożliwiło im naukę poprzez odkrywanie lub wykonywanie ćwiczeń z anatomii człowieka. Zmierzeni i zważeni obliczyli swój BMI, CPM oraz ułożyli jadłospis, uwzględniający ich wiek i płeć. Komponując jadłospis uwzględniali zdrowe produkty spożywcze. Aby sprawdzić, jakie składniki pokarmowe są w nich zawarte eksperymentowali w wirtualnym laboratorium Empiriusz. Później przystąpili do wykonanie prototypu według własnego pomysłu. Aby to było możliwe przypomnieli sobie proporcje do wyliczenia w skali rozmiaru narządów oraz korzystali z dostępnych w Internecie kalkulatorów przeliczania jednostek matematycznych celem wykonywania rysunków pomocniczych. Najpierw planowali, czyli rysowali sylwetkę na kartonie, a w miejscu narządów przyklejali karteczki z niezbędnymi materiałami do ich wykonania. Później stworzyli prototyp z kartonu dobierając odpowiednie elementy tworzące narządy układu pokarmowego z przyniesionych materiałów z recyklingu. A na koniec przystąpili, po ogólnej akceptacji, do wykonania przestrzennego modelu układu pokarmowego człowieka z płyty meblowej. Zarys sylwetki odrysowali od postaci ucznia, ale powiększyli do postaci dorosłego mężczyzny, a następnie wycięli i pomalowali farbą przypominającą karnację człowieka - ma ona wysokość 110 cm. Na tak przygotowaną postać naklejali poszczególne narządy układu pokarmowego stosując do tego różne materiały: gąbki do kąpieli różniące się strukturą i kolorem, wężyki, złączki i rurki hydrauliczne, woreczki spożywcze, balony. Poprzez wykorzystanie ledowego oświetlenia pokazali wędrówkę pokarmu. Oświetlili tylko narządy tworzące przewód pokarmowy. Ślinianki, wątroba i trzustka jako narządy pomagające w trawieniu, ale nie należące do przewodu tylko układu pokarmowego nie zostały oświetlone. Narządy tworzące układ pokarmowy podpisali, a ich budowę i funkcję opisali w przygotowanym skoroszycie pod tytułem „Układ pokarmowy człowieka”. Po zakończonej pracy projektowej dokonali ewaluacji całościowej pod kątem atrakcyjności, zaangażowania uczniów, efektywności oraz spełnienie założonych kryteriów sukcesu. W tym celu nagrali w aplikacji Flipgrid film, w którym odpowiadali kończąc „List z niedokończonymi zdaniami”.
Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.