Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach
Raport po raz pierwszy został opublikowany w języku angielskim w 2022 r. przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury. W języku polskim został wydany w 2023 r. przez Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Celem badania było określenie działań, które podejmują władze edukacyjne w Europie (39 europejskich systemów edukacji) dla wzmocnienia motywacji dzieci i młodzieży, pomocy uczniom mającym trudności w zakresie uczenia się matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Stwierdzono m.in., że liczba uczniów osiągających słabe wyniki z matematyki i z przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej jest podobna do liczby uczniów z tymi problemami w szkołach ponadpodstawowych. Najlepsze wyniki osiągają uczniowie, którzy otrzymują pomoc już podczas lekcji, a nie w ramach zajęć pozalekcyjnych. Bardzo ważne okazuje się zaangażowanie nauczycieli, ale też zwiększenie możliwości ich doskonalenia zawodowego. Jak czytamy: „W krajach, w których organizowane są krajowe testy z matematyki, odsetek uczniów nieposiadających podstawowych kompetencji w zakresie liczenia jest zazwyczaj niższy”. Włączenie do programów nauczania przedmiotów przyrodniczych zagadnień społeczno-naukowych oraz połączenie kilku strategii powoduje wzrost zainteresowania uczniów i polepszenie wyników nauczania.
European Commission/ EACEA/Eurydice, 2022. Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. Raport Eurydice. Luksemburg: Publications Office of the European Union.
Materiały
Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. Raport EurydiceWspieranie_osiągnięć_i_motywacji_uczniów_w_nauce_matematyki_i_przedmiotów_przyrodniczych_w_szkołach_Raport_Eurydice.pdf 5.14MB