W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach

Raport po raz pierwszy został opublikowany w języku angielskim w 2022 r. przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury. W języku polskim został wydany w 2023 r. przez Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Celem badania było określenie działań, które podejmują władze edukacyjne w Europie (39 europejskich systemów edukacji) dla wzmocnienia motywacji dzieci i młodzieży, pomocy uczniom mającym trudności w zakresie uczenia się matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Stwierdzono m.in., że liczba uczniów osiągających słabe wyniki z matematyki i z przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej jest podobna do liczby uczniów z tymi problemami w szkołach ponadpodstawowych. Najlepsze wyniki osiągają uczniowie, którzy otrzymują pomoc już podczas lekcji, a nie w ramach zajęć pozalekcyjnych. Bardzo ważne okazuje się zaangażowanie nauczycieli, ale też zwiększenie możliwości ich doskonalenia zawodowego. Jak czytamy: „W krajach, w których organizowane są krajowe testy z matematyki, odsetek uczniów nieposiadających podstawowych kompetencji w zakresie liczenia jest zazwyczaj niższy”. Włączenie do programów nauczania przedmiotów przyrodniczych zagadnień społeczno-naukowych oraz połączenie kilku strategii powoduje wzrost zainteresowania uczniów i polepszenie wyników nauczania.

European  Commission/ EACEA/Eurydice,  2022.  Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. Raport Eurydice. Luksemburg:  Publications Office of the European Union.

Materiały

Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. Raport Eurydice
Wspieranie​_osiągnięć​_i​_motywacji​_uczniów​_w​_nauce​_matematyki​_i​_przedmiotów​_przyrodniczych​_w​_szkołach​_Raport​_Eurydice.pdf 5.14MB
{"register":{"columns":[]}}