W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce (2024)

Raport jest analizą źródeł wtórnych oraz wyników Ogólnopolskiego Badania Postrzegania Matematyki przeprowadzonego wśród uczniów szkół podstawowych i ich rodziców. Projekt EduNav to przedsięwzięcie prospołeczne, które jest finansowane ze środków europejskich. Jego celem jest wykorzystanie nowych technologii do poprawienia wyników edukacji matematycznej w szkołach.

Publikacja zawiera definicję „lęku matematycznego” (ang. math anxiety, MA) oraz „wyuczonej bezradności intelektualnej”, czyli zjawisk utrudniających naukę. Autorzy stwierdzają, że główną przyczyną MA jest brak zindywidualizowanych metod nauczania. Okazuje się, że lęku matematycznego doświadczyło w mniejszym lub w większym stopniu 92,7 proc. badanych uczniów. Aby wspierać dziecko, dorośli muszą oddalić własne lęki z dzieciństwa, zadbać o język komunikacji, pobudzać u dzieci motywację i odpowiedzialność za czynione postępy. Dla dzieci istotne jest uświadomienie sobie własnego lęku, ale też przydatności matematyki w codziennym życiu. Ważne są systematyczne ćwiczenia logicznego myślenia i pamięci.

Arkadiusz Szczepanowicz, Szymon Wachal, Weronika Matula i in., Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce. Wyniki badania ankietowego, Stowarzyszenie YPI Consulting na zlecenie EduNav Sp. z o.o., 2024.

Materiały

Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce. Wyniki badania ankietowego
Wpływ​_lęku​_matematycznego​_na​_uczniów​_i​_rodziców​_w​_Polsce​_Wyniki​_badania​_ankietowego.pdf 3.18MB
{"register":{"columns":[]}}