W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Woda do życia, woda do picia

Najmłodsi uczniowie Szkoły Podstawowej nr 33 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kielcach zrealizowali STEAM-owy projekt, w którym zwrócili uwagę na rolę zasobów wodnych.

Sprawdzanie działania filtra

Cele projektu

  • Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem.
  • Pobudzanie do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
  • Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków.
  • Rozumienie znaczenie wody w środowisku oraz potrzebę jej oszczędzania.
  • Przestrzeganie zasad obowiązujących podczas prowadzenia doświadczeń.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Rozbudzanie aktywności i kreatywności uczniów.
  • Wykonanie prototypu filtra wody.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez zespół uczniów z klas pierwszych i klasy drugiej.

Sposób realizacji

Realizację projektu rozpoczęła „burza mózgów”. Na pierwszy plan wysunęły się tematy związane ze środowiskiem, a zwłaszcza współczesnymi problemami dotyczącymi Ziemi, takimi jak brak wody. Uczniowie określili temat, którym postanowili się zająć, opracowali plan działania, określili kolejne zadania i sposób ich wykonania. Przygotowali informacje o sposobach oszczędzania wody, obejrzeli filmy na platformie YouTube o miejscach na świecie, gdzie doskwiera jej brak. Dowiedzieli się również, że woda oznacza życie, zdrowie, wypoczynek, energię, ale tylko wtedy, gdy jest czysta. Zaczęli więc zgłębiać sposoby oczyszczania wody i postanowili  zbudować filtry.

Podczas grudniowej wycieczki do Parku Miejskiego pobrali ze stawu próbki wody, które poddali ocenie czystości. Już „na oko” było widać, że woda jest brudna, ale jak przystało na prawdziwych badaczy, dokonali też oceny przy pomocy lup, mikroskopów i wizualizera, które to narzędzia potwierdziły ich przypuszczenia. Przystąpili więc do budowy filtrów.

Filtry skonstruowane przez nich w szkole z plastikowych butelek, wacików, waty, piasku, węgla drzewnego oraz żwirku zadziałały znakomicie. Przefiltrowana woda była czysta. Sprawdzili to metodą „na oko” i przy pomocy lup. Próbki przefiltrowanej wody oglądane pod mikroskopem i wizualizerem wykazały niewidoczne gołym okiem zabrudzenia, doszli więc do wniosku, że aby bezpiecznie korzystać z przefiltrowanej wody, należy ją przegotować lub powtórzyć proces filtracji.

Skoro filtry były już gotowe i świetnie zadziałały z wodą, postanowili sprawdzić ich skuteczność filtrując inne substancje. Wymieszali wodę z olejem, przyprawami, farbkami i tu ze skutecznością było gorzej. Stwierdzili, że będą pracować nad udoskonaleniem filtrów, chociaż główny cel – czysta woda – został osiągnięty.

Podsumowaniem STEAM–owej przygody było wykonanie przy pomocy edytora graficznego Paint plakatów mających zachęcić innych do oszczędzania wody i dbania o jej czystość. Rezultaty swojej pracy wyeksponowali w postaci wystawy pt. „Czysta woda – zdrowie i życie”.  

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}