Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa nr 33 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kielcach
- Powiat/gmina
- m. Kielce
- Dane adresowe
- ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 42, 25-431 Kielce
- Dyrektor szkoły
- Marzena Tranowska
- Telefon
- 41 367 64 91
- Adres e-mail
- sekretariat@sp33.kielce.eu
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- matematyka, przyroda, plastyka, technika
- Etap edukacyjny
- I etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- zespół uczniów z klas pierwszych i klasy drugiej
- Czas/ okres realizacji zadania
- grudzień 2022 r.
Cele dobrej praktyki
- Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem.
- Pobudzanie do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
- Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków.
- Rozumienie znaczenie wody w środowisku oraz potrzebę jej oszczędzania.
- Przestrzeganie zasad obowiązujących podczas prowadzenia doświadczeń.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
- Rozbudzanie aktywności i kreatywności uczniów.
- Wykonanie prototypu filtra wody.
Opis pomysłu
Główną ideą, na której został zbudowany zamysł projektu STEAM-owych zajęć była chęć rozbudzenia w uczniach potrzeby dbania o stan wody w Polsce. Woda stanowi podstawowy składnik wszystkich żywych organizmów i bez niej nie byłoby życia na naszej planecie. Dlatego tak ważne jest, byśmy wszyscy zrozumieli, że od postawy każdego z nas zależy czy pozostałe jeszcze zasoby wody ulegną dalszemu zmniejszeniu czy też wspólnie – poprzez edukację od najmłodszych lat i zmianę postaw, uda nam się ten proces najpierw powstrzymać, a następnie odwrócić. Woda zdatna do picia to jeden z najcenniejszych, a jednocześnie najrzadziej występujących zasobów naturalnych. Dlatego właśnie należy zwrócić uwagę zarówno na potrzebę oszczędzania słodkiej wody, jak też dbania o czystość jej źródeł – zwłaszcza w krajach wysokorozwiniętych. Aby zachęcić uczniów do podejmowania konkretnych działań na rzecz kształtowania pożądanych postaw i zachowań proekologicznych, przez cały grudzień zajmowali się zagadnieniem znaczenia czystej wody dla życia. Problem ten wiąże się ze współczesnymi wyzwaniami globalnymi i ekologicznymi.
Sposób realizacji
Realizację projektu rozpoczęła „burza mózgów”. Na pierwszy plan wysunęły się tematy związane ze środowiskiem, a zwłaszcza współczesnymi problemami dotyczącymi Ziemi, takimi jak brak wody. Uczniowie określili temat, którym postanowili się zająć, opracowali plan działania, określili kolejne zadania i sposób ich wykonania. Przygotowali informacje o sposobach oszczędzania wody, obejrzeli filmy na platformie YouTube o miejscach na świecie, gdzie doskwiera jej brak. Dowiedzieli się również, że woda oznacza życie, zdrowie, wypoczynek, energię, ale tylko wtedy, gdy jest czysta. Zaczęli więc zgłębiać sposoby oczyszczania wody i postanowili zbudować filtry.
Podczas grudniowej wycieczki do Parku Miejskiego pobrali ze stawu próbki wody, które poddali ocenie czystości. Już „na oko” było widać, że woda jest brudna, ale jak przystało na prawdziwych badaczy, dokonali też oceny przy pomocy lup, mikroskopów i wizualizera, które to narzędzia potwierdziły ich przypuszczenia. Przystąpili więc do budowy filtrów.
Filtry skonstruowane przez nich w szkole z plastikowych butelek, wacików, waty, piasku, węgla drzewnego oraz żwirku zadziałały znakomicie. Przefiltrowana woda była czysta. Sprawdzili to metodą „na oko” i przy pomocy lup. Próbki przefiltrowanej wody oglądane pod mikroskopem i wizualizerem wykazały niewidoczne gołym okiem zabrudzenia, doszli więc do wniosku, że aby bezpiecznie korzystać z przefiltrowanej wody, należy ją przegotować lub powtórzyć proces filtracji.
Skoro filtry były już gotowe i świetnie zadziałały z wodą, postanowili sprawdzić ich skuteczność filtrując inne substancje. Wymieszali wodę z olejem, przyprawami, farbkami i tu ze skutecznością było gorzej. Stwierdzili, że będą pracować nad udoskonaleniem filtrów, chociaż główny cel – czysta woda – został osiągnięty.
Podsumowaniem STEAM–owej przygody było wykonanie przy pomocy edytora graficznego Paint plakatów mających zachęcić innych do oszczędzania wody i dbania o jej czystość. Rezultaty swojej pracy wyeksponowali w postaci wystawy pt. „Czysta woda – zdrowie i życie”.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana,możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Realizacja kolejnych etapów projektu pozwoliła na uzyskanie założonych celów. Efektem końcowym było wykonanie prototypu filtra wody oraz przetestowanie jego skuteczności działania poprzez przefiltrowanie przygotowanych próbek wody.
W toku realizacji kolejnych zadań projektu, uczniowie dostrzegli zalety przeprowadzenia doświadczeń i umiejętnego formułowania wniosków na podstawie wnikliwej obserwacji. Na zakończenie realizacji projektu uczniowie zdecydowanie podkreślili fakt, że dostrzegli konieczność dbania o stan wody w środowisku naturalnym. Zrozumieli zasadność troski o zasoby wody słodkiej oraz bezwzględną potrzebę jej oszczędzania! Woda zdatna do picia to jeden z najcenniejszych, a jednocześnie najrzadziej występujących zasobów naturalnych.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach