Wirtualnie z CHOPINEM
Rozmowa z Małgorzatą Łakomiec, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Na rynku szkoleniowym dla nauczycieli panuje ogromna konkurencja. Dlaczego warto wybrać ofertę ŚCDN w Kielcach?
– Nauczyciele w dzisiejszych czasach stają przed wyjątkowymi wyzwaniami. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach wychodzi naprzeciw tym potrzebom, oferując jakość i innowacyjność. ŚCDN to nie tylko miejsce szkoleń. To przestrzeń, w której indywidualne podejście do nauczyciela spotyka się z nowoczesnymi narzędziami, pomagającymi rozwijać umiejętności dydaktyczne.
Jakie nowości z tegorocznej oferty ŚCDN szczególnie poleca Pani nauczycielom?
– Na uwagę zasługują szkolenia z zakresu edukacji włączającej, kursy doskonalące umiejętności wykorzystania nowych technologii w nauczaniu, w tym dotyczące sztucznej inteligencji w edukacji oraz szkolenia z zakresu radzenia sobie z trudnościami uczniów. Świetnie sprawdzą się zajęcia w ramach projektów edukacyjnych, na przykład „STEAM-owa Szkoła”, „Teatr Działa!” czy „Świętokrzyskie Dwujęzyczne Przedszkolaki”. Warto podkreślić, że coraz częściej jesteśmy zapraszani do międzynarodowej współpracy. W ten sposób otwieramy nauczycielom drzwi do nowego wymiaru nauczania, w którym wirtualna rzeczywistość staje się naszym największym sojusznikiem. Tak dzieje się na przykład w projekcie „CHOPIN – Nauka języków w szkołach: Preferencyjnie przez zanurzenie i dwujęzyczność”. Te działania to owoc naszej współpracy z instytucją C.P.SERV LIMITED z Cypru.
Czym projekt „CHOPIN – Nauka języków w szkołach: Preferencyjnie przez zanurzenie i dwujęzyczność” różni się od innych projektów edukacyjnych?
– Projekt „CHOPIN” wyróżnia się kilkoma istotnymi cechami, które nadają mu unikalny charakter wśród projektów edukacyjnych. Przede wszystkim: wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz stosowaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning). Projekt promuje dwujęzyczną edukację, umożliwiając uczniom naukę w dwóch językach (język ojczysty i język obcy) oraz rozwijanie zrozumienia i szacunku dla różnych kultur. W ramach projektu powstała interaktywna aplikacja VR, która dostarcza uczniom realistyczne doświadczenia edukacyjne, wspomagając naukę języka. Dzięki tej aplikacji uczniowie będą mieli możliwość eksploracji krajów Unii Europejskiej, ucząc się języków obcych w atrakcyjny i angażujący sposób. Projekt opiera się na partnerstwie międzynarodowym, co umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy różnymi krajami. Jedyne w swoim rodzaju będą międzynarodowe warsztaty, prowadzone wspólnie przez przedstawiciela naszego partnera z Cypru oraz konsultanta ŚCDN. W działaniach uwzględniono również przygotowanie materiałów edukacyjnych, w tym scenariuszy lekcji.
Kto będzie mógł skorzystać z tych scenariuszy?
– Scenariusze są zgodne z metodą immersyjną oraz dwujęzyczną edukacją. Opracowywane są na trzech poziomach edukacyjnych: wczesnoszkolnym, szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Wykorzystują metodę CLIL oraz są dostosowane do wieku uczniów. Scenariusze obejmują różnorodne tematy związane z Unią Europejską, a także wykorzystują technologię wirtualnej rzeczywistości (VR) poprzez aplikację na urządzenia Oculus. Zarówno aplikacja jak i scenariusze będą testowane przez uczniów w szkole partnerskiej projektu – Zespole Szkół Społecznych im. Mikołaja Reja w Kielcach. W projekcie „CHOPIN” weźmie udział blisko stu świętokrzyskich nauczycieli. Scenariusze i aplikacja będą udostępnione na stronie projektu:
Dziękuję za rozmowę.