Uwarunkowania uczenia się w dorosłości
Głównym celem badania „Uczenie się dorosłych Polaków” była pogłębiona, wielowymiarowa diagnoza uczenia się podejmowanego przez dorosłych Polaków oraz jego uwarunkowań.
W raporcie omówiono m.in. zmiany dotyczące podejścia do edukacji dorosłych, w tym używanych terminów oraz uczenia się w dorosłości jako elementu uczenia się przez całe życie, znaczenie uczenia się w dorosłości w polityce Unii Europejskiej. Zaprezentowano metodologię przeprowadzonych badań, określono poziom i zróżnicowanie uczestnictwa, nastawienie do różnych form uczenia się w dorosłości. Zwrócono uwagę na rolę rodziny, szkoły i sytuację zawodową badanych. Stwierdzono, że im niższy jest poziom formalizacji zajęć, tym bardziej powszechny okazuje się udział. Nastawienie wobec uczenia się w dorosłości jest zróżnicowane, np. pozytywny stosunek do uczenia się w dorosłości mają kobiety, osoby w młodszych kategoriach wiekowych (25–34 i 35–44 lata), cechujące się wyższym poziomem wykształcenia oraz pracujący, ale też osoby, które wychowywały się w rodzinie o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym. Częściej w różnych działaniach biorą udział badani wykonujący zawody wymagające specjalistycznych umiejętności, na kierowniczych stanowiskach.
M. Petelewicz, J. Pieńkosz, K. Piotrowska i in., Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2023.
Materiały
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”Uwarunkowania-uczenia-sie-w-doroslosci.pdf 4.72MB