Co ma PeHa? Odczyny roztworów i ich zastosowania w życiu codziennym
Ciekawy STEAM-owy projekt zrealizowali uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Korczynie.
Cele projektu
- Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
- Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin dla osiągnięcia wyznaczonego celu.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności i wyobraźni uczniów.
- Rozwijanie myślenia logicznego i zachęcanie do poszukiwania nowych rozwiązań.
- Rozwijanie kompetencji miękkich niezbędnych do planowania własnej pracy, pracy w grupie oraz efektywnej komunikacji.
- Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.
Dla kogo?
Projekt był realizowany przez uczniów z klasy piątej i szóstej.
Sposób realizacji
Na początku została wybrana docelowa grupa projektowa odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia. Podczas zajęć dodatkowych uczniowie sami określili temat, wyłonili cel główny projektu oraz opracowali szczegółowy plan działania.
W pierwszym etapie realizacji projektu uczestnicy wzięli pod lupę czynniki, które mają wpływ na jakość plonów, upraw. Korzystając z różnych źródeł informacji dowiedzieli się co to jest pH, rodzaje odczynu gleby, rodzaje wskaźników kwasowo-zasadowych, sposoby badania odczynu gleby, metody obniżania i podwyższania odczynu gleby.
Specjalistyczne oprogramowanie komputerowe Phet, z którego skorzystali umożliwiło zespołowi przeprowadzenie symulacji określania pH wybranych roztworów. Następnie uczestnicy projektu wcielili się w rolę badaczy, którzy przy pomocy kwasomierzy, pehametrów i własnoręcznie przygotowanego wskaźnika – wywaru z czerwonej kapusty określali odczyny i pH wybranych roztworów substancji spożywczych, środków czystości oraz gleby z ogródka szkolnego. Gdy już uczniowie zbadali odczyn gleby, zespół podjął działania służące przygotowaniu gleby o odczynie kwasowym, zasadowym i obojętnym. W tym celu uczestnicy podjęli się obniżenia, podwyższenia i zobojętnienia odczynu gleby tak, aby móc w niedalekiej przyszłości porównać tempo wzrostu roślin w zależności od jej odczynu. W międzyczasie część grupy projektowej wykonała ekodoniczki według własnego pomysłu, które służyły potem do prowadzenia upraw.
Kolejnym zadaniem, jakiego podjęła się grupa projektowa, było wysianie do trzech kolejnych doniczek wypełnionych glebą o odczynie kwasowym, zasadowymi obojętnym nasionek rzeżuchy i fasoli. Z dużym niepokojem uczniowie czekali na pierwsze oznaki kiełkowania i wzrostu. Bacznie obserwując swoje sadzonki, skrzętnie dokonywali pomiarów i notowali swoje spostrzeżenia i wnioskowali. Okazało się, że każda roślina potrzebuje odpowiedniego pH gleby, aby mogła się prawidłowo rozwijać. Obserwacje uczniów nie pozostawiły złudzeń, fasola najlepiej rozwinęła się w glebie o odczynie lekko zasadowym. Wartość pH gleby wpływa na dostępność i przyswajalność wszystkich składników odżywczych dla roślin. Dla większości roślin najbardziej pożądane jest pH w przedziale od 5,5 do 7,5. Zbyt wysokie lub zbyt niskie pH wpływa niekorzystnie na rozwój rośliny. System korzeniowy zostaje zredukowany, w skutek czego rośliny słabiej rosną, są mniejsze, ich liście i łodygi mają liczne przebarwienia. Zwieńczeniem projektu było wykonanie przez uczestników projektu skali pH, która w przyszłości będzie służyła ich młodszym i starszym kolegom oraz koleżankom jako środek dydaktyczny na lekcjach chemii.
Wyniki realizacji projektu rozpowszechnili wśród uczniów i nauczycieli przygotowując prezentację multimedialną w programie PowerPoint. Podczas prezentacji, zespół projektowy przygotował stoisko badawcze. Społeczność szkolna mogła zbadać odczyn gleby i różnych substancji spożywczych np. mleka, soku z cytryny, mydła korzystając z przyrządów pomiarowych i papierków wskaźnikowych.
Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.