Smartfon? Tak, ale z głową! Jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych?
Raport powstał w celu wskazania zmian pokoleniowych oraz potencjalnych zagrożeń dla młodzieży wynikających z niekontrolowanej cyfryzacji.
Autorzy prezentują stan prawny wprowadzania technologii informacyjnych w szkołach w Polsce, w Europie i na świecie. Wskazują skutki, efekty uboczne, ryzyko i zagrożenia dla zdrowia, edukacji, społeczeństwa. Wymieniają, m.in.: problemy zdrowotne, osłabienie zdolności samokontroli, odczuwania empatii, umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji, zmniejszenie zaufania i sfery prywatności, trudności z koncentracją, degradację autorytetów. Stwierdzają, że nowe technologie stworzyły świat bogaty w wiedzę, ale osłabiający rozwój człowieka jako istoty społecznej. Korzystanie przez dzieci i młodzież z technologii cyfrowych, aplikacji, mediów społecznościowych wpłynęło na zmianę relacji społecznych młodych ludzi. W publikacji przedstawiono autorskie kryteria diagnozowania dzieci z cyberzaburzeniami oraz zestawienie instytucji zaangażowanych w działania na rzecz cyfryzacji oświaty w Polsce.
M. Spitzer, M. Jędrzejko, A.E. Taper i in., Smartfon? Tak, ale z głową! Jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych?, Fundacja Projekt PL na zlecenie Instytutu Pokolenia, Warszawa 2023.
Materiały
Smartfon? Tak, ale z głową! Jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych?Smartfon_Tak,_ale_z_głową!_Jak_ustalać_zasady_bezpiecznego_korzystania_z_technologii_cyfrowych.pdf 4.80MB