Laboratoria Przyszłości z perspektywy szkoły
Raport prezentuje wyniki badania pilotażowego sprawdzającego realizację programu Laboratoria Przyszłości wprowadzonego w polskich szkołach podstawowych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech.
Przeanalizowano trzy główne obszary: dobór sprzętu, sposób jego wykorzystania, potrzeby i oczekiwania szkół. Do badania wykorzystano ankietę z pytaniami ilościowymi i jakościowymi skierowaną do 103 losowo wybranych podstawowych szkół publicznych w Polsce. Autorzy publikacji stwierdzają, m.in.: kwota dofinansowania była zależna od liczby uczniów w szkole, najczęściej szkoły wybierały sprzęt podstawowy oraz związany z robotyką, sprzęt audio-wideo, narzędzia. Na wybór sprzętu wpływ miały kompetencje kadry, wsparcie firm dostarczających sprzęt, krótki czas na podjęcie decyzji, dostępność sprzętu na rynku. Raport omawia wykorzystanie sprzętu przez badane szkoły. Jak czytamy: „Ostatnią ważną obserwacją z badania jest wartość, którą wniosły działania oddolne szkół, nauczycieli, firm i organizacji pozarządowych” – szkolenia, wymiana wiedzy i doświadczeń, media społecznościowe.
E. Machnacz, A. Wojsz, Z. Kowalczyk i in., Raport z badania pilotażowego. Laboratoria Przyszłości z perspektywy szkoły, Fundacja edTech Poland, Warszawa 2023.
Materiały
Raport z badania pilotażowego. Laboratoria Przyszłości z perspektywy szkołyRaport_z_badania_pilotażowego_Laboratoria_Przyszłości_z_perspektywy_szkoły.pdf 3.64MB