Przeładowanie ucznia wiedzą. Teoria Obciążenia Poznawczego w pytaniach i odpowiedziach
Publikacja prezentuje stan wiedzy na 2022 r. na temat obciążenia poznawczego (kognitywnego) uczniów.
Autorka omawia możliwości wsparcia przez edukatorów procesu kształcenia – uczniów i nauczycieli – w celu zminimalizowania ryzyka przeładowania uczniów wiedzą. W kolejnych pytaniach i odpowiedziach wprowadza czytelnika w zagadnienia związane z pojemnością pamięci krótkotrwałej, Teorią Przeciążenia Poznawczego Johna Swellera. Wyjaśnia, co niepotrzebnie przeciąża pamięć roboczą i dlaczego pamięć długotrwała jest ważna. Zwraca uwagę na techniki ułatwiające zapamiętywanie nowej lub skomplikowanej wiedzy (mnemotechniki). Podkreśla znaczenie zadbania o fundamenty pod nową wiedzę oraz określenie wiedzy posiadanej już przez uczniów.
A.M. Talaga, Przeładowanie ucznia wiedzą. Teoria Obciążenia Poznawczego w pytaniach i odpowiedziach. Raport edukacyjny 2022, Wydawnictwo Godmother Publishing 2023.
Materiały
Przeładowanie ucznia wiedzą. Teoria Obciążenia Poznawczego w pytaniach i odpowiedziach. Raport edukacyjny 2022Przeładowanie_ucznia_wiedzą_Teoria_obciążenia_poznawczego_w_pytaniach_i_odpowiedziach_Raport_edukacyjny_2022.pdf 7.46MB