Komunikat z badań. Polskie szkoły 2022
Raport został sporządzony przez CBOS na podstawie wyników badań przeprowadzanych w serii „Aktualne problemy i wydarzenia” na reprezentatywnej grupie pełnoletnich mieszkańców Polski wylosowanej z rejestru PESEL (1038 osób).
Badanie zrealizowano 7−17 listopada 2022 r. Publikacja dotyczy oceny obecnego poziomu kształcenia w Polsce − „Najlepiej […] wypadają technika i licea ogólnokształcące, w których jakość nauczania dobrze ocenia niemal połowa badanych (odpowiednio: 45% i 47%), a źle około jednej piątej (odpowiednio: 17% i 21%). O jakości nauczania w szkołach branżowych (dawniej zasadniczych zawodowych) pozytywną opinię ma dwie piąte ankietowanych (39%), a negatywną – jedna piąta (21%). Wprawdzie to publiczne szkoły podstawowe mają najwięcej głosów chwalących jakość nauczania (48%), jednak równocześnie odsetek wypowiadających się krytycznie jest tutaj najwyższy (34%)”. Analizując otrzymane wyniki badań, autor podaje najważniejsze elementy charakteryzujące naukę w polskich szkołach. Są to, m.in.: patriotyzm, współpraca z rodzicami, zasady moralne, tolerancja, rozwój fizyczny uczniów, wiedza, zainteresowania. Raport wskazuje problemy polskiego szkolnictwa, uwzględniając zarobki nauczycieli. Respondenci wypowiadali się również na temat prowadzenia przez organizacje pozarządowe dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w szkołach i w przedszkolach. Autor stwierdza, że w porównaniu do badania przeprowadzonego w latach 2008−2018 nastąpiło pogorszenie ocen jakości nauczania w polskich szkołach.
M. Feliksiak, Komunikat z badań. Polskie szkoły 2022, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2023.
Materiały
Komunikat z badań. Polskie szkoły 2022Polskie_szkoły_2022.PDF 0.35MB