W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Polska edukacja w cieniu AI (2024)

Raport jest obszerną publikacją przygotowaną przez Collegium Da Vinci we współpracy z ekspertami mającą na celu ocenę wykorzystania narzędzi i aplikacji opartych na AI w procesie uczenia się.

W kwietniu 2023 r. przeprowadzono badania ilościowe, w których wzięło udział 2379 respondentów. Wykorzystano kwestionariusz ankietowy online. Uwzględniono pięć perspektyw: uczniów szkół ponadpodstawowych (721 osób), nauczycieli szkół ponadpodstawowych (128 osób), studentów (1152 osoby), wykładowców akademickich (223 osoby), ludzi biznesu (155 osób). Jak stwierdza prof. dr hab. Jan Fazlagić: „W oświacie największe emocje budzi specyficzna odmiana sztucznej inteligencji, zwana sztuczną inteligencją generatywną. Charakteryzuje ją to, że potrafi tworzyć nieistniejące wcześniej rozwiązania, takie jak teksty (np. ChatGPT) lub zdjęcia (np. Midjourney)”. Sztuczna inteligencja może okazać się zagrożeniem dla nauczycieli teoretyków, ale też może usprawnić proces nauczania zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Obecnie, zdaniem autorów raportu, istotne są regulacje prawne dotyczące AI, jednak: „Legislacja nie reguluje Sztucznej Inteligencji, jedynie jej zastosowania, bo tylko to można próbować uporządkować prawnie”.

Klaudia Bączyk-Lesiuk, Krzysztof Patkowski, Marek Zieliński, Polska edukacja w cieniu AI, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Poznaniu, Poznań 2024.

Materiały

Polska edukacja w cieniu AI
{"register":{"columns":[]}}