Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją (2024)
Obszerny raport powstał na podstawie największego jak dotąd badania sytuacji studentów neurotypowych. Temat neuroróżnorodności podjęli specjaliści z siedmiu polskich uczelni.
Autorzy stwierdzają m.in., że studenci neurotypowi są narażeni na wiele trudności mających wpływ na ich wyniki w nauce, często czują się osamotnieni, obawiają się ujawnienia diagnozy na temat swojego zdrowia, doświadczają depresji, potrzebują wsparcia i kontaktów z innymi studentami z podobną diagnozą. W sformułowanych rekomendacjach możemy przeczytać o działaniach, które z pewnością mogą okazać się cenne również dla wcześniejszych etapów edukacyjnych – szkolenie nauczycieli na temat metodyki pracy z grupą zróżnicowaną, zapewnienie dostępu do nagrań zajęć, zapewnienie elastyczności w zakresie zaliczania zajęć z zachowaniem efektów kształcenia.
E. Pisula, M. Płatos, A. Banasiak i in., Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją, Kraków 2024.
Materiały
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksjąNeuroróżnorodność_na_polskich_uczelniach_Doświadczenia_osób_studiujących_w_spektrum_autyzmu,_z_ADHD_i_z_dysleksją.pdf 16.85MB