Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Górnie
- Powiat/gmina
- kielecki/Górno
- Dane adresowe
- 26-008 Górno, ul. Szkolna 1
- Dyrektor szkoły
- Stanisław Grzegorz Niestój
- Telefon
- (41) 302 30 02
- Adres e-mail
- sekretariat@spgorno.edu.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- zajęcia pozalekcyjne, geografia
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa uczniów z klasy szóstej
- Czas/ okres realizacji
- styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki
Cele nauczyciela
- Zwiększenie motywacji uczniów do nauki geografii i matematyki.
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów, wyciągania wniosków oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.
- Rozwijanie u uczniów samodzielności w dochodzeniu do wiedzy.
- Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole oraz skutecznej komunikacji.
- Podkreślenie powiązania między różnymi dziedzinami − naukami przyrodniczymi, matematyką, technologią, inżynierią, sztuką.
- Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.
Cele dla ucznia
- Poszerzenie wiedzy na temat budowy Układu Słonecznego, wielkości ciał niebieskich, ich odległości względem siebie i Słońca.
- Obliczenie wielkości planet i Słońca, ich odległości w odpowiedniej skali.
- Opracowanie zestawienia wyników w programie Excel.
- Opracowanie prezentacji multimedialnej dokumentującej realizację projektu.
- Zaprojektowanie i wykonanie modeli planet i Słońca.
- Zaprojektowanie i wykonanie modelu Układu Słonecznego w odpowiedniej skali.
Opis pomysłu
Pomysł na projekt zaproponowała grupa uczniów z klasy szóstej po zapoznaniu się z założeniami STEAM-owego projektu edukacyjnego. Tematyka projektu dotyczyła budowy Układu Słonecznego. Uczniowie wybrali takie zagadnienie, ponieważ interesuje ich astronomia, a w klasie szóstej właśnie taka tematyka jest omawiana na lekcjach geografii. Uczniowie zastanawiali się, czy da się przedstawić model Układu Słonecznego w sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym, zachowując takie samo pomniejszenie (skalę) dla wielkości ciał niebieskich i ich odległości. Rozważali, w jaki sposób mogą to sprawdzić. Realizując projekt, poszerzali wiedzę na temat planet Układu Słonecznego i Słońca, wykonywali obliczenia w skali, stworzyli prototyp Układu Słonecznego z modelami planet i Słońca. Wszystkie działania ukierunkowane były na rozwiązanie sformułowanego problemu.
Sposób realizacji
- Zapoznanie uczniów z założeniami projektu STEAM.
- Wybór tematu i sposobu realizacji STEAM-owego projektu, opracowanie planu działań, wybór metod i form realizacji oraz ewaluacji działań, określenie zadań i ról w zespole projektowym.
- Poszerzenie wiedzy na temat planet Układu Słonecznego i Słońca z wykorzystaniem zasobów Internetu.
- Wykorzystanie aplikacji Explorer i kostki Merge Cube do poszerzania wiedzy na temat planet Układu Słonecznego i Słońca.
- Obejrzenie filmu ukazującego faktyczne proporcje wielkości planet i Słońca.
- Wykonanie obliczeń dotyczących wielkości planet i Słońca w skali.
- Wykonanie obliczeń dotyczących odległości pomiędzy planetami i Słońcem w skali.
- Zapisanie wyników w programie Excel.
- Wykonanie modeli planet i Słońca w odpowiedniej skali. Planety „olbrzymy” zostały wykonane z kul styropianowych odpowiedniej wielkości i pomalowane.
- Modele najmniejszych planet zaprojektowano w programie Tinkercad i wydrukowano na drukarce 3D.
- Z płyty w kształcie koła o średnicy około dwóch metrów wykonano model Słońca. Model został pomalowany na żółto.
- Do przedstawienia odległości między Słońcem a planetami w odpowiedniej skali wykorzystano papierową taśmę o długości około dwudziestu metrów i trzydziestu centymetrów szerokości, na której zaznaczono położenie poszczególnych planet.
- Przeprowadzenie ewaluacji na zakończenie realizacji projektu z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter.
- Opracowanie prezentacji multimedialnej w programie PowerPoint przedstawiającej wszystkie działania w ramach projektu.
- Zaprezentowanie na forum szkoły efektów zrealizowanego STEAM-owego projektu.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Wartością dodaną zrealizowanego projektu jest wzbogacenie wiedzy uczniów na temat Układu Słonecznego, doskonalenie umiejętności przeliczania skali, programowania w programie Tinkercad oraz umiejętności współpracy w zespole. Realizacja STEAM-owego projektu umożliwiła interdyscyplinarne podejście do omawianego zagadnienia. Prototyp, który został wykonany w ramach realizacji projektu i wchodzącego w jego skład modele planet Układu Słonecznego i model Słońca, będą wykorzystywane jako pomoce dydaktyczne w kolejnych latach w procesie nauczania i uczenia się.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach