W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Górnie
Powiat/gmina
kielecki/Górno
Dane adresowe
26-008 Górno, ul. Szkolna 1
Dyrektor szkoły
Stanisław Grzegorz Niestój
Telefon
(41) 302 30 02
Adres e-mail
sekretariat@spgorno.edu.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień, Małgorzata Grzegorczyk
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Dariusz Kwiecień – nauczyciel geografii i informatyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    zajęcia pozalekcyjne, geografia
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa uczniów z klasy szóstej
    Czas/ okres realizacji
    styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki

Cele nauczyciela

  1. Zwiększenie motywacji uczniów do nauki geografii i matematyki.
  2. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów, wyciągania wniosków oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.
  3. Rozwijanie u uczniów samodzielności w dochodzeniu do wiedzy.
  4. Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
  5. Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole oraz skutecznej komunikacji.
  6. Podkreślenie powiązania między różnymi dziedzinami − naukami przyrodniczymi, matematyką, technologią, inżynierią, sztuką.
  7. Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.

Cele dla ucznia

  1. Poszerzenie wiedzy na temat budowy Układu Słonecznego, wielkości ciał niebieskich, ich odległości względem siebie i Słońca.
  2. Obliczenie wielkości planet i Słońca, ich odległości w odpowiedniej skali.
  3. Opracowanie zestawienia wyników w programie Excel.
  4. Opracowanie prezentacji multimedialnej dokumentującej realizację projektu.
  5. Zaprojektowanie i wykonanie modeli planet i Słońca.
  6. Zaprojektowanie i wykonanie modelu Układu Słonecznego w odpowiedniej skali.
Opis pomysłu

Pomysł na projekt zaproponowała grupa uczniów z klasy szóstej po zapoznaniu się z założeniami STEAM-owego projektu edukacyjnego. Tematyka projektu dotyczyła budowy Układu Słonecznego. Uczniowie wybrali takie zagadnienie, ponieważ interesuje ich astronomia, a w klasie szóstej właśnie taka tematyka jest omawiana na lekcjach geografii. Uczniowie zastanawiali się, czy da się przedstawić model Układu Słonecznego w sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym, zachowując takie samo pomniejszenie (skalę) dla wielkości ciał niebieskich i ich odległości. Rozważali, w jaki sposób mogą to sprawdzić. Realizując projekt, poszerzali wiedzę na temat planet Układu Słonecznego i Słońca, wykonywali obliczenia w skali, stworzyli prototyp Układu Słonecznego z modelami planet i Słońca. Wszystkie działania ukierunkowane były na rozwiązanie sformułowanego problemu.

Sposób realizacji
  1. Zapoznanie uczniów z założeniami projektu STEAM.
  2. Wybór tematu i sposobu realizacji STEAM-owego projektu, opracowanie planu działań, wybór metod i form realizacji oraz ewaluacji działań, określenie zadań i ról w zespole projektowym.
  3. Poszerzenie wiedzy na temat planet Układu Słonecznego i Słońca z wykorzystaniem zasobów Internetu.
  4. Wykorzystanie aplikacji Explorer i kostki Merge Cube do poszerzania wiedzy na temat planet Układu Słonecznego i Słońca.
  5. Obejrzenie filmu ukazującego faktyczne proporcje wielkości planet i Słońca.
  6. Wykonanie obliczeń dotyczących wielkości planet i Słońca w skali.
  7. Wykonanie obliczeń dotyczących odległości pomiędzy planetami i Słońcem w skali.
  8. Zapisanie wyników w programie Excel.
  9. Wykonanie modeli planet i Słońca w odpowiedniej skali. Planety „olbrzymy” zostały wykonane z kul styropianowych odpowiedniej wielkości i pomalowane.
  10. Modele najmniejszych planet zaprojektowano w programie Tinkercad i wydrukowano na drukarce 3D.
  11. Z płyty w kształcie koła o średnicy około dwóch metrów wykonano model Słońca. Model został pomalowany na żółto.
  12. Do przedstawienia odległości między Słońcem a planetami w odpowiedniej skali wykorzystano papierową taśmę o długości około dwudziestu metrów i trzydziestu centymetrów szerokości, na której zaznaczono położenie poszczególnych planet.
  13. Przeprowadzenie ewaluacji na zakończenie realizacji projektu z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter.
  14. Opracowanie prezentacji multimedialnej w programie PowerPoint przedstawiającej wszystkie działania w ramach projektu.
  15. Zaprezentowanie na forum szkoły efektów zrealizowanego STEAM-owego projektu.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Wartością dodaną zrealizowanego projektu jest wzbogacenie wiedzy uczniów na temat Układu Słonecznego, doskonalenie umiejętności przeliczania skali, programowania w programie Tinkercad oraz umiejętności współpracy w zespole. Realizacja STEAM-owego projektu umożliwiła interdyscyplinarne podejście do omawianego zagadnienia. Prototyp, który został wykonany w ramach realizacji projektu i wchodzącego w jego skład modele planet Układu Słonecznego i model Słońca, będą wykorzystywane jako pomoce dydaktyczne w kolejnych latach w procesie nauczania i uczenia się.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

 Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach