W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła Il w Skorzeszycach
Powiat/gmina
kielecki/Górno
Dane adresowe
Skorzeszyce 165B, 26-008 Górno
Dyrektor szkoły
Lidia Rafalska
Telefon
41 302 30 08
Adres e-mail
spskorzeszyce@o2.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2021-2022”
    Nauczyciel
    Nauczyciel konsultant ŚCDN – partner we współpracy
    Mariola Kosztołowicz
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Joanna Białek – nauczyciel matematyki i informatyki, Iwona Wojtachnio – nauczyciel przyrody, biologii i chemii

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    biologia, przyroda, matematyka, informatyka, robotyka, plastyka
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    uczniowie klasy czwartej
    Czas/ okres realizacji zadania
    10 – 11 godzin dydaktycznych
Cele dobrej praktyki
  1. Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie multidyscyplinarnym.
  2. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz planowania własnej pracy.
  3. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności, wyobraźni i twórczego rozwiązywania problemów.
  4. Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy z różnych dziedzin w celu rozwiązania problemu.
Opis pomysłu

Podczas projektu uczniowie budują model klatki piersiowej człowieka wykorzystując do tego celu m.in. butelkę typu PET oraz balon. Na podstawie modelu poznają zasadę pracy przepony. Ponadto uczniowie projektują symulator spokojnego oddechu z wykorzystaniem płytki micro:bit. Zaprogramowany symulator uczniowie poddają kilkukrotnemu testowaniu, w celu optymalnego wyrównywania oddechu.

Sposób realizacji

Realizacja projektu przebiegała według ustalonego harmonogramu:

  1. Opracowanie planu działań, wybór metod i form realizacji oraz ewaluacji działań, określenie zadań i ról w zespołach projektowych, wyłonienie liderów.
  2. Pozyskanie informacji o układzie oddechowym z różnych źródeł oraz prezentacja zdobytej wiedzy.
  3. Budowanie modelu klatki piersiowej w celu poznania zasady działania przepony — wykorzystanie do tego celu materiałów wtórnych (butelka pet).
  4. Pomiary obwodu klatki piersiowej przy wdechu i wydechu — zbieranie i opracowywanie danych statystycznych, tworzenie wykresów. Umiejętność interpretacji wyników.
  5. Zbudowanie symulatora spokojnego oddechu z wykorzystaniem płytki micro:bit. Testowanie symulatora oraz opracowanie instrukcji używania. Projektowanie opakowania stymulatora.
  6. Podsumowanie działań projektowych. Prezentacja wyników na forum klasy.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Realizacja projektu przyczyniała się do zwiększenia motywacji i zainteresowania układem oddechowym oraz programowaniem z wykorzystaniem płytki micro:bit. Wartością dodaną modelu zajęć STEAM było uczenie się współpracy zamiast konkurowania z innymi oraz doskonalenie umiejętności budowania interakcji w zespole. Warto dodać, że takie kompetencje przygotowują uczniów do przyszłej pracy. Stosowanie modelu STEAM umożliwiło uczniom interdyscyplinarne podejście do zagadnienia-problemu, obserwowanie, stawianie hipotez, planowanie eksperymentów i ich realizację, a na koniec dyskusję uzyskanych efektów oraz ich prezentację w grupie. Dzięki temu uczniowie dowiedzieli się, że nauka to odkrywanie i wyjaśnianie istniejącej rzeczywistości za pomocą tworzenia hipotetycznych modeli i ich testowania. Uczniowie stali się badaczami rzeczywistości i otwarli się na nowe sposoby postrzegania badanych zjawisk i mechanizmów.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}