Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła Il w Skorzeszycach
- Powiat/gmina
- kielecki/Górno
- Dane adresowe
- Skorzeszyce 165B, 26-008 Górno
- Dyrektor szkoły
- Lidia Rafalska
- Telefon
- 41 302 30 08
- Adres e-mail
- spskorzeszyce@o2.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- biologia, przyroda, matematyka, informatyka, robotyka, plastyka
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- uczniowie klasy czwartej
- Czas/ okres realizacji zadania
- 10 – 11 godzin dydaktycznych
Cele dobrej praktyki
- Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie multidyscyplinarnym.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz planowania własnej pracy.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności, wyobraźni i twórczego rozwiązywania problemów.
- Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy z różnych dziedzin w celu rozwiązania problemu.
Opis pomysłu
Podczas projektu uczniowie budują model klatki piersiowej człowieka wykorzystując do tego celu m.in. butelkę typu PET oraz balon. Na podstawie modelu poznają zasadę pracy przepony. Ponadto uczniowie projektują symulator spokojnego oddechu z wykorzystaniem płytki micro:bit. Zaprogramowany symulator uczniowie poddają kilkukrotnemu testowaniu, w celu optymalnego wyrównywania oddechu.
Sposób realizacji
Realizacja projektu przebiegała według ustalonego harmonogramu:
- Opracowanie planu działań, wybór metod i form realizacji oraz ewaluacji działań, określenie zadań i ról w zespołach projektowych, wyłonienie liderów.
- Pozyskanie informacji o układzie oddechowym z różnych źródeł oraz prezentacja zdobytej wiedzy.
- Budowanie modelu klatki piersiowej w celu poznania zasady działania przepony — wykorzystanie do tego celu materiałów wtórnych (butelka pet).
- Pomiary obwodu klatki piersiowej przy wdechu i wydechu — zbieranie i opracowywanie danych statystycznych, tworzenie wykresów. Umiejętność interpretacji wyników.
- Zbudowanie symulatora spokojnego oddechu z wykorzystaniem płytki micro:bit. Testowanie symulatora oraz opracowanie instrukcji używania. Projektowanie opakowania stymulatora.
- Podsumowanie działań projektowych. Prezentacja wyników na forum klasy.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Realizacja projektu przyczyniała się do zwiększenia motywacji i zainteresowania układem oddechowym oraz programowaniem z wykorzystaniem płytki micro:bit. Wartością dodaną modelu zajęć STEAM było uczenie się współpracy zamiast konkurowania z innymi oraz doskonalenie umiejętności budowania interakcji w zespole. Warto dodać, że takie kompetencje przygotowują uczniów do przyszłej pracy. Stosowanie modelu STEAM umożliwiło uczniom interdyscyplinarne podejście do zagadnienia-problemu, obserwowanie, stawianie hipotez, planowanie eksperymentów i ich realizację, a na koniec dyskusję uzyskanych efektów oraz ich prezentację w grupie. Dzięki temu uczniowie dowiedzieli się, że nauka to odkrywanie i wyjaśnianie istniejącej rzeczywistości za pomocą tworzenia hipotetycznych modeli i ich testowania. Uczniowie stali się badaczami rzeczywistości i otwarli się na nowe sposoby postrzegania badanych zjawisk i mechanizmów.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach