W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa w Brzostkowie
Powiat/gmina
buski/Nowy Korczyn
Dane adresowe
28-136 Nowy Korczyn, Brzostków 1
Dyrektor szkoły
Joanna Chaczyk
Telefon
(41) 377 12 97
Adres e-mail
szkola241@wp.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień, Małgorzata Grzegorczyk
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Małgorzata Jasiak – nauczycielka języka angielskiego i geografii

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    geografia, matematyka, informatyka, technika, plastyka
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa uczniów z klasy siódmej i ósmej
    Czas/ okres realizacji
    styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki

Cele nauczyciela

  1. Rozwijanie u uczniów ciekawości poznawczej.
  2. Wykorzystanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin w działaniach praktycznych.
  3. Zintegrowane podejście do nauczania.
  4. Rozwijanie motywacji uczniów do nauki geografii, matematyki, informatyki oraz rozwijanie ich talentów artystycznych i manualnych.
  5. Integracja młodzieży i pokonywanie trudności w wystąpieniach publicznych.

Cele ucznia

  1. Poznawanie środowiska przyrodniczego i zabytków Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
  2. Doskonalenie obsługi programów graficznych i aplikacji ułatwiających przeprowadzanie skomplikowanych matematycznych obliczeń.
  3. Wykonanie makiety przedstawiającej Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
  4. Zaprojektowanie i przygotowanie dwóch prezentacji dotyczących poszczególnych etapów pracy nad projektem oraz atrakcji turystycznych przedstawionych na makiecie.
  5. Opracowanie ulotki reklamującej atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz jej wydrukowanie i rozpowszechnienie.
  6. Przygotowanie do publicznej prezentacji projektu.
Opis pomysłu

Inspiracją do wyboru tematu projektu był udział społeczności szkolnej w wycieczce edukacyjnej na teren znajdującej się stosunkowo blisko naszego miejsca zamieszkania Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Zadaniem realizatorów projektu było przedstawienie tego makroregionu z uwzględnieniem lokalizacji, ukształtowania terenu, geologii, flory i fauny oraz zabytków w kontekście wpływu na ruch turystyczny.

Sposób realizacji
  1. Zebranie grupy projektowej, przedstawienie problematyki projektu oraz generowanie pomysłów na realizację projektu za pomocą metody burzy mózgów.
  2. Spotkania warsztatowe, w trakcie których uczniowie szukali informacji w dostępnych źródłach − atlasach, przewodnikach, podręcznikach, zasobach Internetu − na temat środowiska przyrodniczego i zabytków Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także analizowali mapę krajobrazową i hipsometryczną, by zdobyć jak najwięcej wiadomości na temat ukształtowania terenu regionu.
  3. Rozpoczęcie działań i prac związanych z efektem końcowym projektu w formie makiety Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
  4. Przygotowanie szkiców i planu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w odpowiedniej skali oraz naniesienie na nim wybranych atrakcji turystycznych. Dobór technik wykonania i kolorystyki.
  5. Sporządzenie planu makiety oraz rozmieszczenia na niej modeli przestrzennych na podstawie przygotowanych wcześniej szkiców.
  6. Praca nad przygotowaniem trwałej makiety w drewnianej obudowie o wymiarach 1,40 m x 1,30 m, z kilkoma odpowiednio wyprofilowanymi warstwami styropianu w taki sposób, aby model przedstawiał ukształtowanie terenu wyżyny, na której występują pagórki i wzgórza. Starając się precyzyjnie odtworzyć wygląd regionu, użyto wielu innych materiałów, m.in.: masy solnej, gipsu, chusteczek higienicznych, samodzielnie zrobionego kleju, żywicy w płynie, gładzi szpachlowej, narzędzi budowlanych, różnorodnych farb. Aby kraina wyglądała bardziej realistycznie, została zasiana trawa przy pomocy urządzenia samodzielnie skonstruowanego przez jednego z naszych młodych naukowców.
  7. Wkomponowanie w model makiety wybranych obiektów turystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, tj. fragmentu Ojcowskiego Parku Narodowego, a w nim: Maczugi Herkulesa, rzeki Prądnik, Jaskini Łokietka. Ponadto na makiecie przedstawiono jeden z obiektów Szlaku Orlich Gniazd – zamek Ogrodzieniec zbudowany na najwyższym wzniesieniu. Dodatkowo makieta ukazuje fragment największego w Polsce obszaru lotnych piasków – Pustynię Błędowską oraz przepływającą przez jej środek rzekę o nazwie Biała Przemsza.
  8. Równocześnie z pracami nad makietą postępowały prace związane z projektowaniem i tworzeniem w programach PowerPoint i Canva dwóch prezentacji związanych z dokumentowaniem przebiegu prac projektowych i przedstawieniem najważniejszych informacji turystycznych.
  9. Projektowanie i wydrukowanie ulotek reklamujących atrakcje omawianego regionu.
  10. Przygotowania do publicznego wystąpienia.
  11. Zaprezentowanie społeczności szkolnej efektów realizowanego STEAM-owego projektu. Całość wydarzenia została utrwalona w formie nagrania i przesłana do organizatorów przedsięwzięcia „STEAM-owa szkoła 2023/2024”.
  12. Udział uczniów w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – prezentacja stoiska wystawowego z wykonaną makietą oraz rozpowszechnianie ulotek reklamujących Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Uczniowie w zakresie wiedzy i umiejętności:

  • pogłębili w atrakcyjny sposób swoją wiedzę dotyczącą Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej, w tym poznali jej najciekawsze zabytki;
  • nauczyli się skutecznie wyszukiwać potrzebne informacje oraz poznali sposoby ich przekazywania;
  • nabyli umiejętność wyciągania i formułowania wniosków;
  • zaprojektowali i wykonali makietę Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej;
  • nauczyli się bezpiecznie posługiwać różnorodnymi narzędziami wykorzystywanymi podczas majsterkowania, dobierać odpowiednie materiały potrzebne do wykonania makiety tak, aby efekt pracy był trwały oraz poznali znaczenie projektowania i wykonywania szkiców podczas tworzenia przestrzennych wizualizacji;
  • udoskonalili swoje umiejętności w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii w celu nabywania nowej wiedzy i realizacji zadań projektowych, w tym wykorzystania aplikacji Google Maps, aplikacji umożliwiających przeliczanie jednostek oraz programów PowerPoint, Canva i MS Paint;
  • rozwinęli swoje umiejętności w zakresie wykonywania ciekawych i atrakcyjnych zdjęć oraz ich artystycznej obróbki;
  • zdobyli doświadczenie w projektowaniu i drukowaniu ulotek promujących atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej;
  • zrozumieli znaczenie matematyki w rozwiązywaniu problemów i realizacji projektu.

Uczniowie w zakresie rozwijania kompetencji przyszłości:

  • nabyli doświadczenie w zakresie przygotowywania prezentacji efektów własnej pracy i publicznych wystąpień;
  • rozwinęli pewność siebie w podejmowaniu samodzielnych decyzji i w formułowaniu wniosków;
  • udoskonalili umiejętność współpracy w zespole w zakresie osiągnięcia zamierzonego wspólnego celu i odniesienia sukcesu.
  • Ponadto uczniowie wiedzą już, że Wyżyna Krakowsko-Częstochowska to region mający do zaoferowania moc atrakcji, lecz ciągle mało znany i z tego względu często niedoceniany. Zrealizowany projekt przyczynił się do jego promocji i chęci głębszego poznania. Makieta Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, ulotki i prezentacje będą wykorzystywane do promocji regionu wśród lokalnej społeczności oraz w trakcie lekcji geografii.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach