Karta informacyjna
Metryczka dobrej praktyki
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa w Brzostkowie
- Powiat/gmina
- buski/Nowy Korczyn
- Dane adresowe
- 28-136 Nowy Korczyn, Brzostków 1
- Dyrektor szkoły
- Joanna Chaczyk
- Telefon
- (41) 377 12 97
- Adres e-mail
- szkola241@wp.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- geografia, matematyka, informatyka, technika, plastyka
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa uczniów z klasy siódmej i ósmej
- Czas/ okres realizacji
- styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki
Cele nauczyciela
- Rozwijanie u uczniów ciekawości poznawczej.
- Wykorzystanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin w działaniach praktycznych.
- Zintegrowane podejście do nauczania.
- Rozwijanie motywacji uczniów do nauki geografii, matematyki, informatyki oraz rozwijanie ich talentów artystycznych i manualnych.
- Integracja młodzieży i pokonywanie trudności w wystąpieniach publicznych.
Cele ucznia
- Poznawanie środowiska przyrodniczego i zabytków Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
- Doskonalenie obsługi programów graficznych i aplikacji ułatwiających przeprowadzanie skomplikowanych matematycznych obliczeń.
- Wykonanie makiety przedstawiającej Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
- Zaprojektowanie i przygotowanie dwóch prezentacji dotyczących poszczególnych etapów pracy nad projektem oraz atrakcji turystycznych przedstawionych na makiecie.
- Opracowanie ulotki reklamującej atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz jej wydrukowanie i rozpowszechnienie.
- Przygotowanie do publicznej prezentacji projektu.
Opis pomysłu
Inspiracją do wyboru tematu projektu był udział społeczności szkolnej w wycieczce edukacyjnej na teren znajdującej się stosunkowo blisko naszego miejsca zamieszkania Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Zadaniem realizatorów projektu było przedstawienie tego makroregionu z uwzględnieniem lokalizacji, ukształtowania terenu, geologii, flory i fauny oraz zabytków w kontekście wpływu na ruch turystyczny.
Sposób realizacji
- Zebranie grupy projektowej, przedstawienie problematyki projektu oraz generowanie pomysłów na realizację projektu za pomocą metody burzy mózgów.
- Spotkania warsztatowe, w trakcie których uczniowie szukali informacji w dostępnych źródłach − atlasach, przewodnikach, podręcznikach, zasobach Internetu − na temat środowiska przyrodniczego i zabytków Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także analizowali mapę krajobrazową i hipsometryczną, by zdobyć jak najwięcej wiadomości na temat ukształtowania terenu regionu.
- Rozpoczęcie działań i prac związanych z efektem końcowym projektu w formie makiety Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
- Przygotowanie szkiców i planu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w odpowiedniej skali oraz naniesienie na nim wybranych atrakcji turystycznych. Dobór technik wykonania i kolorystyki.
- Sporządzenie planu makiety oraz rozmieszczenia na niej modeli przestrzennych na podstawie przygotowanych wcześniej szkiców.
- Praca nad przygotowaniem trwałej makiety w drewnianej obudowie o wymiarach 1,40 m x 1,30 m, z kilkoma odpowiednio wyprofilowanymi warstwami styropianu w taki sposób, aby model przedstawiał ukształtowanie terenu wyżyny, na której występują pagórki i wzgórza. Starając się precyzyjnie odtworzyć wygląd regionu, użyto wielu innych materiałów, m.in.: masy solnej, gipsu, chusteczek higienicznych, samodzielnie zrobionego kleju, żywicy w płynie, gładzi szpachlowej, narzędzi budowlanych, różnorodnych farb. Aby kraina wyglądała bardziej realistycznie, została zasiana trawa przy pomocy urządzenia samodzielnie skonstruowanego przez jednego z naszych młodych naukowców.
- Wkomponowanie w model makiety wybranych obiektów turystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, tj. fragmentu Ojcowskiego Parku Narodowego, a w nim: Maczugi Herkulesa, rzeki Prądnik, Jaskini Łokietka. Ponadto na makiecie przedstawiono jeden z obiektów Szlaku Orlich Gniazd – zamek Ogrodzieniec zbudowany na najwyższym wzniesieniu. Dodatkowo makieta ukazuje fragment największego w Polsce obszaru lotnych piasków – Pustynię Błędowską oraz przepływającą przez jej środek rzekę o nazwie Biała Przemsza.
- Równocześnie z pracami nad makietą postępowały prace związane z projektowaniem i tworzeniem w programach PowerPoint i Canva dwóch prezentacji związanych z dokumentowaniem przebiegu prac projektowych i przedstawieniem najważniejszych informacji turystycznych.
- Projektowanie i wydrukowanie ulotek reklamujących atrakcje omawianego regionu.
- Przygotowania do publicznego wystąpienia.
- Zaprezentowanie społeczności szkolnej efektów realizowanego STEAM-owego projektu. Całość wydarzenia została utrwalona w formie nagrania i przesłana do organizatorów przedsięwzięcia „STEAM-owa szkoła 2023/2024”.
- Udział uczniów w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – prezentacja stoiska wystawowego z wykonaną makietą oraz rozpowszechnianie ulotek reklamujących Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Uczniowie w zakresie wiedzy i umiejętności:
- pogłębili w atrakcyjny sposób swoją wiedzę dotyczącą Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej, w tym poznali jej najciekawsze zabytki;
- nauczyli się skutecznie wyszukiwać potrzebne informacje oraz poznali sposoby ich przekazywania;
- nabyli umiejętność wyciągania i formułowania wniosków;
- zaprojektowali i wykonali makietę Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej;
- nauczyli się bezpiecznie posługiwać różnorodnymi narzędziami wykorzystywanymi podczas majsterkowania, dobierać odpowiednie materiały potrzebne do wykonania makiety tak, aby efekt pracy był trwały oraz poznali znaczenie projektowania i wykonywania szkiców podczas tworzenia przestrzennych wizualizacji;
- udoskonalili swoje umiejętności w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii w celu nabywania nowej wiedzy i realizacji zadań projektowych, w tym wykorzystania aplikacji Google Maps, aplikacji umożliwiających przeliczanie jednostek oraz programów PowerPoint, Canva i MS Paint;
- rozwinęli swoje umiejętności w zakresie wykonywania ciekawych i atrakcyjnych zdjęć oraz ich artystycznej obróbki;
- zdobyli doświadczenie w projektowaniu i drukowaniu ulotek promujących atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej;
- zrozumieli znaczenie matematyki w rozwiązywaniu problemów i realizacji projektu.
Uczniowie w zakresie rozwijania kompetencji przyszłości:
- nabyli doświadczenie w zakresie przygotowywania prezentacji efektów własnej pracy i publicznych wystąpień;
- rozwinęli pewność siebie w podejmowaniu samodzielnych decyzji i w formułowaniu wniosków;
- udoskonalili umiejętność współpracy w zespole w zakresie osiągnięcia zamierzonego wspólnego celu i odniesienia sukcesu.
- Ponadto uczniowie wiedzą już, że Wyżyna Krakowsko-Częstochowska to region mający do zaoferowania moc atrakcji, lecz ciągle mało znany i z tego względu często niedoceniany. Zrealizowany projekt przyczynił się do jego promocji i chęci głębszego poznania. Makieta Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, ulotki i prezentacje będą wykorzystywane do promocji regionu wśród lokalnej społeczności oraz w trakcie lekcji geografii.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach