Szlakiem Orlich Gniazd. Wyżyna Krakowsko-Częstochowska
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Brzostkowie zrealizowali STEAM-owy projekt, w którym podziwiali Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
Cele projektu
- Poznawanie środowiska przyrodniczego i zabytków Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
- Doskonalenie obsługi programów graficznych i aplikacji ułatwiających przeprowadzanie skomplikowanych matematycznych obliczeń.
- Wykonanie makiety przedstawiającej Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
- Zaprojektowanie i przygotowanie dwóch prezentacji dotyczących poszczególnych etapów pracy nad projektem oraz atrakcji turystycznych przedstawionych na makiecie.
- Opracowanie ulotki reklamującej atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz jej wydrukowanie i rozpowszechnienie.
- Przygotowanie do publicznej prezentacji projektu.
Dla kogo?
Projekt był realizowany przez grupe uczniów z klas: siódmej i ósmej.
Sposób realizacji
- Zebranie grupy projektowej, przedstawienie problematyki projektu oraz generowanie pomysłów na realizację projektu za pomocą metody burzy mózgów.
- Spotkania warsztatowe, w trakcie których uczniowie szukali informacji w dostępnych źródłach − atlasach, przewodnikach, podręcznikach, zasobach Internetu − na temat środowiska przyrodniczego i zabytków Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także analizowali mapę krajobrazową i hipsometryczną, by zdobyć jak najwięcej wiadomości na temat ukształtowania terenu regionu.
- Rozpoczęcie działań i prac związanych z efektem końcowym projektu w formie makiety Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
- Przygotowanie szkiców i planu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w odpowiedniej skali oraz naniesienie na nim wybranych atrakcji turystycznych. Dobór technik wykonania i kolorystyki.
- Sporządzenie planu makiety oraz rozmieszczenia na niej modeli przestrzennych na podstawie przygotowanych wcześniej szkiców.
- Praca nad przygotowaniem trwałej makiety w drewnianej obudowie o wymiarach 1,40 m x 1,30 m, z kilkoma odpowiednio wyprofilowanymi warstwami styropianu w taki sposób, aby model przedstawiał ukształtowanie terenu wyżyny, na której występują pagórki i wzgórza. Starając się precyzyjnie odtworzyć wygląd regionu, użyto wielu innych materiałów, m.in.: masy solnej, gipsu, chusteczek higienicznych, samodzielnie zrobionego kleju, żywicy w płynie, gładzi szpachlowej, narzędzi budowlanych, różnorodnych farb. Aby kraina wyglądała bardziej realistycznie, została zasiana trawa przy pomocy urządzenia samodzielnie skonstruowanego przez jednego z naszych młodych naukowców.
- Wkomponowanie w model makiety wybranych obiektów turystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, tj. fragmentu Ojcowskiego Parku Narodowego, a w nim: Maczugi Herkulesa, rzeki Prądnik, Jaskini Łokietka. Ponadto na makiecie przedstawiono jeden z obiektów Szlaku Orlich Gniazd – zamek Ogrodzieniec zbudowany na najwyższym wzniesieniu. Dodatkowo makieta ukazuje fragment największego w Polsce obszaru lotnych piasków – Pustynię Błędowską oraz przepływającą przez jej środek rzekę o nazwie Biała Przemsza.
- Równocześnie z pracami nad makietą postępowały prace związane z projektowaniem i tworzeniem w programach PowerPoint i Canva dwóch prezentacji związanych z dokumentowaniem przebiegu prac projektowych i przedstawieniem najważniejszych informacji turystycznych.
- Projektowanie i wydrukowanie ulotek reklamujących atrakcje omawianego regionu.
- Przygotowania do publicznego wystąpienia.
- Zaprezentowanie społeczności szkolnej efektów realizowanego STEAM-owego projektu. Całość wydarzenia została utrwalona w formie nagrania i przesłana do organizatorów przedsięwzięcia „STEAM-owa szkoła 2023/2024”.
- Udział uczniów w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – prezentacja stoiska wystawowego z wykonaną makietą oraz rozpowszechnianie ulotek reklamujących Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.