W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Szlakiem Orlich Gniazd. Wyżyna Krakowsko-Częstochowska

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Brzostkowie zrealizowali STEAM-owy projekt, w którym podziwiali Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.

Prezentacja projektu na Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy

Cele projektu

  • Poznawanie środowiska przyrodniczego i zabytków Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
  • Doskonalenie obsługi programów graficznych i aplikacji ułatwiających przeprowadzanie skomplikowanych matematycznych obliczeń.
  • Wykonanie makiety przedstawiającej Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.
  • Zaprojektowanie i przygotowanie dwóch prezentacji dotyczących poszczególnych etapów pracy nad projektem oraz atrakcji turystycznych przedstawionych na makiecie.
  • Opracowanie ulotki reklamującej atrakcje turystyczne Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz jej wydrukowanie i rozpowszechnienie.
  • Przygotowanie do publicznej prezentacji projektu.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez grupe uczniów z klas: siódmej i ósmej.

Sposób realizacji

  1. Zebranie grupy projektowej, przedstawienie problematyki projektu oraz generowanie pomysłów na realizację projektu za pomocą metody burzy mózgów.
  2. Spotkania warsztatowe, w trakcie których uczniowie szukali informacji w dostępnych źródłach − atlasach, przewodnikach, podręcznikach, zasobach Internetu − na temat środowiska przyrodniczego i zabytków Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także analizowali mapę krajobrazową i hipsometryczną, by zdobyć jak najwięcej wiadomości na temat ukształtowania terenu regionu.
  3. Rozpoczęcie działań i prac związanych z efektem końcowym projektu w formie makiety Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.
  4. Przygotowanie szkiców i planu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w odpowiedniej skali oraz naniesienie na nim wybranych atrakcji turystycznych. Dobór technik wykonania i kolorystyki.
  5. Sporządzenie planu makiety oraz rozmieszczenia na niej modeli przestrzennych na podstawie przygotowanych wcześniej szkiców.
  6. Praca nad przygotowaniem trwałej makiety w drewnianej obudowie o wymiarach 1,40 m x 1,30 m, z kilkoma odpowiednio wyprofilowanymi warstwami styropianu w taki sposób, aby model przedstawiał ukształtowanie terenu wyżyny, na której występują pagórki i wzgórza. Starając się precyzyjnie odtworzyć wygląd regionu, użyto wielu innych materiałów, m.in.: masy solnej, gipsu, chusteczek higienicznych, samodzielnie zrobionego kleju, żywicy w płynie, gładzi szpachlowej, narzędzi budowlanych, różnorodnych farb. Aby kraina wyglądała bardziej realistycznie, została zasiana trawa przy pomocy urządzenia samodzielnie skonstruowanego przez jednego z naszych młodych naukowców.
  7. Wkomponowanie w model makiety wybranych obiektów turystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, tj. fragmentu Ojcowskiego Parku Narodowego, a w nim: Maczugi Herkulesa, rzeki Prądnik, Jaskini Łokietka. Ponadto na makiecie przedstawiono jeden z obiektów Szlaku Orlich Gniazd – zamek Ogrodzieniec zbudowany na najwyższym wzniesieniu. Dodatkowo makieta ukazuje fragment największego w Polsce obszaru lotnych piasków – Pustynię Błędowską oraz przepływającą przez jej środek rzekę o nazwie Biała Przemsza.
  8. Równocześnie z pracami nad makietą postępowały prace związane z projektowaniem i tworzeniem w programach PowerPoint i Canva dwóch prezentacji związanych z dokumentowaniem przebiegu prac projektowych i przedstawieniem najważniejszych informacji turystycznych.
  9. Projektowanie i wydrukowanie ulotek reklamujących atrakcje omawianego regionu.
  10. Przygotowania do publicznego wystąpienia.
  11. Zaprezentowanie społeczności szkolnej efektów realizowanego STEAM-owego projektu. Całość wydarzenia została utrwalona w formie nagrania i przesłana do organizatorów przedsięwzięcia „STEAM-owa szkoła 2023/2024”.
  12. Udział uczniów w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy – prezentacja stoiska wystawowego z wykonaną makietą oraz rozpowszechnianie ulotek reklamujących Wyżynę Krakowsko-Częstochowską.

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (7)