W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. 4 Pułku Piechoty Legionów AK w Kostomłotach Drugich
Powiat/gmina
kielecki/Miedziana Góra
Dane adresowe
Kostomłoty Drugie, ul. Kielecka 9, 26-085 Miedziana
Dyrektor szkoły
Jolanta Korba
Telefon
41 303 16 53
Adres e-mail
szkoly.kostomloty @interia.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2022-2023”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN — partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Karolina Adamczyk – nauczyciel fizyki i matematyki, Elżbieta Żak – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    matematyka, fizyka, plastyka, technika
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    klasy siódme
    Czas/ okres realizacji zadania
    grudzień 2022 r. — marzec 2023 r.
Cele dobrej praktyki

Cele projektu:

  1. Uświadomienie uczniom, że zdrowy tryb życia przynosi mnóstwo korzyści zdrowotnych oraz oszczędności finansowe.
  2. Rozwijanie kompetencji w zakresie matematyki, nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i sztuki.
  3. Rozwijanie kompetencji niezbędnych do pracy w zespole.
  4. Zachęcenie uczniów do aktywności fizycznej.

Cele ucznia:

  1. Poznanie zalet aktywnego trybu życia.
  2. Poznanie korzyści codziennego poruszania się rowerem.
  3. Przygotowanie plakatów promujących aktywny tryb życia.
  4. Przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej korzyści z codziennego przemieszczania się rowerem.
  5. Stworzenie modelu urządzenia zamieniającego energię mechaniczną na prąd elektryczny.
  6. Wykonywanie obliczeń dotyczących: przeliczania kosztów paliwa oraz strat czasu związanych z poszukiwaniem parkingu i staniem w korkach.
  7. Wyliczenie ilości energii wyprodukowanej podczas jazdy na rowerze.
Opis pomysłu

Jakie korzyści przynosi jazda na rowerze? — na to pytanie poszukiwali odpowiedzi uczestnicy projektu.

Uczniowie rozpatrywali zarówno aspekty zdrowotne jak i finansowe. W zakresie korzyści finansowych dokonali porównania kosztów poruszania się rowerem i samochodem. Analizowali korzyści zdrowotne wynikające nie tylko z jazdy na rowerze ale również z różnego rodzaju aktywności fizycznych.

Swoją uwagę młodzież skierowała również na ochronę środowiska. Poszukiwali informacji oraz analizowali wpływ wybranego środka transportu na zanieczyszczenie środowiska.

W trakcie realizacji projektu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę i swoje umiejętności z zakresu fizyki. Badali, w jaki sposób jeżdżąc na rowerze można wytworzyć prąd elektryczny. Uczniowie postanowili zbudować urządzenie na bazie roweru, którego zadaniem będzie zamiana energii mechanicznej na prąd elektryczny.

Ponadto uczniowie wykonali plakaty promujące różnorodne aktywności fizyczne oraz opracowali prezentacje multimedialne dotyczące korzyści wynikających z jazdy rowerem.

Sposób realizacji

Uczniowie podzieleni na zespoły zadaniowe (od grudnia 2022 r. do marca 2023 r.), szukali odpowiedzi na zadane pytanie – Jakie korzyści przynosi jazda na rowerze?

Młodzież znalazła odpowiedź na to pytanie w wielu dziedzinach życia. Mowa była o korzyściach zdrowotnych, finansowych i przyrodniczych. Uczniowie obliczali i porównywali koszty poruszania się rowerem/samochodem. Analizowali wpływ wyboru środka transportu na ochronę środowiska. Pozyskane informacje dziewczynki przedstawiły w formie prezentacji multimedialnej oraz plakatu. Część zespołu przeprowadziła badanie dotyczące jazdy na rowerze uczniów szkoły w Kostomłotach Drugich. Wyniki ankiety zostały przedstawione szkolnej społeczności podczas prezentowania efektów działań. Chłopcy zbudowali urządzenie na bazie roweru, które energię mechaniczną przetwarza na prąd elektryczny. Hasłem przewodnim projektu było nie wyrzucaj – wykorzystaj, dlatego budowali prototyp ze starego roweru, niepotrzebnych elementów obwodu: przewodów, starego alternatora, żarówek, prądnicy.

Młodzież wykorzystywała zasoby sieciowe do poszukiwania informacji. Uczniowie poznali pojęcia napięcia i natężenia prądu oraz budowę obwodu elektrycznego. Zapoznali się z różnymi metodami łączenia odbiorników. Młodzież korzystała z aplikacji multimedialnych do przeliczenia drogi pokonanej rowerem, mierzenia prędkości oraz miernika uniwersalnego do mierzenia napięcia i natężenia wytworzonego prądu. Po zakończeniu testowania budowanego prototypu dzieci przygotowywały się do szkolnej prezentacji projektu. Wybrali wspólnie sposób prezentacji. Nastąpił podział ról oraz próby przed publicznym wystąpieniem.

21 marca 2023 r. uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy podczas szkolnych obchodów Dnia Wiosny.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Efektem końcowym realizowanego projektu było przede wszystkim zbudowanie urządzenia na bazie roweru zamieniającego energię mechaniczną na prąd elektryczny. Ponadto podczas realizacji STEAM-owego projektu praca uczniów ukierunkowana była na samodzielne poszukiwanie informacji, krytyczne myślenie i rozwiązywanie praktycznych problemów. Uczniowie mogli zobaczyć, iż przedmioty takie jak matematyka i fizyka w praktycznym życiu są ze sobą mocno powiązane. Uczniowie uczyli się poprzez zabawę, działanie i eksperymentowanie.

Działanie w zgranym zespole uświadomiło dzieciom jak ważna jest współpraca oraz wytrwałość w rozwiązywaniu problemów.

Partnerzy  lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}