Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa nr 19 im. lreny Sendlerowej w Kielcach
- Powiat/gmina
- m. Kielce
- Dane adresowe
- uI. Targowa 3, 25-520 Kielce
- Dyrektor szkoły
- Paulina Podlewska-Pająk
- Telefon
- 41 367 64 86
- Adres e-mail
- szkp19.sekretariat@wp.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- chemia, fizyka, matematyka, biologia, plastyka, technika, informatyka
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa pięciu uczniów
- Czas/ okres realizacji zadania
- grudzień 2022 r. – marzec 2023 r.
Cele dobrej praktyki
Głównym celem projektu było zwiększenie motywacji uczniów do nauki chemii, fizyki, matematyki i biologii oraz rozbudzenie aktywności twórczej i kreatywności. Uczniowie podczas realizacji projektu rozwijali umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez prowadzenie eksperymentu, doświadczenia i obserwacje. Istotne było wzbudzenie świadomości wśród uczniów, jak różne substancje i związki chemiczne wpływają na organizm ludzki i zdrowie człowieka oraz podniesienie efektów i jakości kształcenia. Uczniowie mieli uzyskać informacje w zakresie tematyki zdrowego odżywiania, jak dbać o swój organizm oraz zapoznać się z piramidą zdrowego odżywiania i stylu życia. Dzięki realizacji projektu mieli dowiedzieć się o chemicznych, fizycznych, biologicznych oraz matematycznych metodach służących do badania właściwości roślin, a z efektami końcowymi podzielić się z innymi uczniami.
Opis pomysłu
Nasz ekologiczny projekt związany był z odkryciem tajemnicy wzrostu, rozwoju i budowy ogórków w zależności od rodzaju podłoża, na którym były hodowane. Podczas realizacji uczniowie samodzielnie przygotowali donice do zasiewu, prowadzili obserwacje, przeprowadzili eksperymenty, doświadczenia i pomiary dotyczące wpływu różnych substancji zawartych w trzech rodzajach gleb: bez nawozu, z nawozem organicznym, z nawozem mineralnym, na wzrost i jakość wybranych warzyw. Uczniowie obserwowali, jak rodzaj podłoża wpływa na cechy fizyko-chemiczne czyli wygląd, zapach, smak, wielkość oraz masę roślin. W tym celu wykorzystali różne metody laboratoryjne: chemiczne, biologiczne i fizyczne oraz dokonali pomiarów matematycznych. Uczniowie prowadzili dziennik obserwacji wzrostu i pielęgnacji roślin, natomiast poszczególne etapy udokumentowali za pomocą zdjęć i filmów.
Efektem końcowym projektu były zielone warzywa wyhodowane w donicach oraz prezentacja wyników doświadczeń i pomiarów. Uczniowie dokonali oceny z jakich upraw najlepiej kupować warzywa oraz stworzyli Szkolną Książkę Kucharską zawierającą przepisy z ogórków w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.
Sposób realizacji
Uczniowie zapoznali się z tematyką projektu, ustalili cele i efekty końcowe oraz plan jego realizacji. Następnie przydzielili między sobą poszczególne zadania. Pozyskali informacje na temat budowy i warunków hodowli ogórków. W kolejnym etapie uczniowie przygotowali i zgromadzili materiały potrzebne do hodowli ogórków: samodzielnie wykonali donice, zakupili nasiona, glebę, nawóz naturalny i mineralny. Przygotowali tabliczki informacyjne w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim oraz stelaże do podtrzymywania roślin pnących.
Podczas realizacji projektu obserwowali wzrost roślin oraz pielęgnowali je. Prowadzili dziennik obserwacji wzrostu i pielęgnacji roślin, w którym notowali wysokość roślin, temperaturę i wilgotność otoczenia. Zbadali próbki gleb, na których wzrastały rośliny, w tym celu przeprowadzili następujące badania chemiczne i fizyczne: pH i odczyn za pomocą przenośnego laboratorium Labdisc BioChem oraz uniwersalnego papierkawskaźnikowego, zasolenie, zawartość chlorków i azotu, wilgotność, barwy gleb.
Zebrane wyniki badan i pomiarów przedstawili w formie prezentacji na forum szkoły. Jako efekt końcowy projektu uczniowie przygotowali i opracowali własnoręcznie Szkolną Książkę Kucharską, zawierającą ciekawe przepisy na bazie ogórków w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim i niemieckim, która została złożona w bibliotece szkolnej.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Uczniowie posiali w donicach nasiona ogórków na trzech rodzajach gleb: bez nawozu, z nawozem naturalnym oraz z nawozem mineralnym. Przeprowadzili obserwacje, jak rodzaj gleby wpływa na szybkość oraz jakość wzrostu i rozwoju warzyw, porównali wielkość wyhodowanych warzyw, smak oraz wygląd. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu wyciągnęli wnioski, jak substancje pochodzące ze sztucznego użyźniania gleb wpływają na wzrost i jakość warzyw oraz dowiedzieli si jaki wpływ na zdrowie ludzkie mają substancje chemiczne zawarte w nawozach mineralnych i organicznych.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach