W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa nr 19 im. lreny Sendlerowej w Kielcach
Powiat/gmina
m. Kielce
Dane adresowe
uI. Targowa 3, 25-520 Kielce
Dyrektor szkoły
Paulina Podlewska-Pająk
Telefon
41 367 64 86
Adres e-mail
szkp19.sekretariat@wp.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspóInego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2022-2023”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Magdalena Segieta – nauczyciel chemii i fizyki, Aleksandra Spurek – nauczyciel matematyki i informatyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    chemia, fizyka, matematyka, biologia, plastyka, technika, informatyka
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa pięciu uczniów
    Czas/ okres realizacji zadania
    grudzień 2022 r. – marzec 2023 r.
Cele dobrej praktyki

Głównym celem projektu było zwiększenie motywacji uczniów do nauki chemii, fizyki, matematyki i biologii oraz rozbudzenie aktywności twórczej i kreatywności. Uczniowie podczas realizacji projektu rozwijali umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez prowadzenie eksperymentu, doświadczenia i obserwacje. Istotne było wzbudzenie świadomości wśród uczniów, jak różne substancje i związki chemiczne wpływają na organizm ludzki i zdrowie człowieka oraz podniesienie efektów i jakości kształcenia. Uczniowie mieli uzyskać informacje w zakresie tematyki zdrowego odżywiania, jak dbać o swój organizm oraz zapoznać się z piramidą zdrowego odżywiania i stylu życia. Dzięki realizacji projektu mieli dowiedzieć się o chemicznych, fizycznych, biologicznych oraz matematycznych metodach służących do badania właściwości roślin, a z efektami końcowymi podzielić się z innymi uczniami.

Opis pomysłu

Nasz ekologiczny projekt związany był z odkryciem tajemnicy wzrostu, rozwoju i budowy ogórków w zależności od rodzaju podłoża, na którym były hodowane. Podczas realizacji uczniowie samodzielnie przygotowali donice do zasiewu, prowadzili obserwacje, przeprowadzili eksperymenty, doświadczenia i pomiary dotyczące wpływu różnych substancji zawartych w trzech rodzajach gleb: bez nawozu, z nawozem organicznym, z nawozem mineralnym, na wzrost i jakość wybranych warzyw. Uczniowie obserwowali, jak rodzaj podłoża wpływa na cechy fizyko-chemiczne czyli wygląd, zapach, smak, wielkość oraz masę roślin. W tym celu wykorzystali różne metody laboratoryjne: chemiczne, biologiczne i fizyczne oraz dokonali pomiarów matematycznych. Uczniowie prowadzili dziennik obserwacji wzrostu i pielęgnacji roślin, natomiast poszczególne etapy udokumentowali za pomocą zdjęć i filmów. 

Efektem końcowym projektu były zielone warzywa wyhodowane w donicach oraz prezentacja wyników doświadczeń i pomiarów. Uczniowie dokonali oceny z jakich upraw najlepiej kupować warzywa oraz stworzyli Szkolną Książkę Kucharską zawierającą przepisy z ogórków w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

Sposób realizacji

Uczniowie zapoznali się z tematyką projektu, ustalili cele i efekty końcowe oraz plan jego realizacji. Następnie przydzielili między sobą poszczególne zadania. Pozyskali informacje na temat budowy i warunków hodowli ogórków. W kolejnym etapie uczniowie przygotowali i zgromadzili materiały potrzebne do hodowli ogórków: samodzielnie wykonali donice, zakupili nasiona, glebę, nawóz naturalny i mineralny. Przygotowali tabliczki informacyjne w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim oraz stelaże do podtrzymywania roślin pnących.

Podczas realizacji projektu obserwowali wzrost roślin oraz pielęgnowali je. Prowadzili dziennik obserwacji wzrostu i pielęgnacji roślin, w którym notowali wysokość roślin, temperaturę i wilgotność otoczenia. Zbadali próbki gleb, na których wzrastały rośliny, w tym celu przeprowadzili następujące badania chemiczne i fizyczne: pH i odczyn za pomocą przenośnego  laboratorium  Labdisc  BioChem  oraz uniwersalnego  papierkawskaźnikowego, zasolenie, zawartość chlorków i azotu, wilgotność, barwy gleb.

 Zebrane wyniki badan i pomiarów przedstawili w formie prezentacji na forum szkoły. Jako efekt końcowy projektu uczniowie przygotowali i opracowali własnoręcznie Szkolną Książkę Kucharską, zawierającą ciekawe przepisy na bazie ogórków w czterech językach: polskim,  angielskim, ukraińskim  i  niemieckim, która została  złożona w bibliotece szkolnej.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Uczniowie posiali w donicach nasiona ogórków na trzech rodzajach gleb: bez nawozu, z nawozem naturalnym oraz z nawozem mineralnym. Przeprowadzili obserwacje, jak rodzaj gleby wpływa na szybkość oraz jakość wzrostu i rozwoju warzyw, porównali wielkość wyhodowanych warzyw, smak oraz wygląd. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu wyciągnęli wnioski, jak substancje pochodzące ze sztucznego użyźniania gleb wpływają na wzrost i jakość warzyw oraz dowiedzieli si jaki wpływ na zdrowie ludzkie mają substancje chemiczne zawarte w nawozach mineralnych i organicznych.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}