W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Bohaterów Westerplatte w Kielcach
Powiat/gmina
miasto Kielce
Dane adresowe
ul. Wspólna 17, 25-003 Kielce
Dyrektor szkoły
Jakub Pieron
Telefon
41 367 61 91
Adres e-mail
sekretariat@sp12.kielce.eu

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2021-2022”
    Nauczyciel
    Nauczyciel konsultant ŚCDN – partner we współpracy
    Mariola Kosztołowicz
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Magdalena Konwerska – nauczyciel matematyki, Małgorzata Rokita – nauczyciel chemii

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    biologia, chemia, przyroda, matematyka, informatyka, plastyka, technika
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    uczniowie z klasy ósmej
    Czas/ okres realizacji zadania
    grudzień 2021 r. – maj 2022 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Uświadomienie młodzieży, że zdrowy styl życia korzystnie wpływa na organizm człowieka i jego prawidłowe funkcjonowanie.
  2. Zachęcenie uczniów do wprowadzenia zdrowych nawyków w życiu codziennym.
  3. Poszerzanie zdolności językowych uczniów (propagowanie dwujęzyczności).
  4. Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie multidyscyplinarnym.
  5. Zachęcenie do korzystania z różnego rodzaju aplikacji wspierających prowadzenie zdrowego stylu życia.
  6. Rozwijanie kompetencji niezbędnych do planowania własnej pracy oraz pracy w grupie.
Opis pomysłu

Dlaczego „Healthy lifestyle”? Głównym powodem, dla którego wybraliśmy ten temat była pandemia. Spowodowała ona szereg niekorzystnych zmian w naszym życiu – długie godziny spędzone przed ekranem komputera, brak możliwości realizowania swoich pasji, zdecydowanie mniejsza aktywność fizyczna oraz ograniczone kontakty międzyludzkie. Niektóre źródła naukowe mówią już o epidemii, a nawet pandemii otyłości wśród dzieci i młodzieży. Zadanie projektowe miało na celu przedstawienie, na czym w praktyce polega zdrowy styl życia, a czego należy się wystrzegać. Mając na uwadze fakt, jak często młodzi ludzie korzystają z nowinek technologicznych, w naszym projekcie posługiwaliśmy się różnorodnymi aplikacjami.

Sposób realizacji

Pierwsza faza projektu polegała na wyborze tematu. Następnie miała miejsce intensywna „burza mózgów” dotycząca skojarzeń młodzieży ze zdrowym stylem życia. Wszystkie pomysły zostały zapisane na tablicy, po czym wspólnie zastanawialiśmy się nad formą ich realizacji. Po opracowaniu wstępnego zarysu, przystąpiliśmy do działania. Uczniowie najpierw przypomnieli sobie grupy składników pokarmowych. Poznali i utrwalili ich nazwy w języku angielskim. Uświadomili sobie, dlaczego tak ważne jest analizowanie etykiet na produktach spożywczych. Poznali bardzo pomocną w tej kwestii aplikację „Zdrowe zakupy”. Dowiedzieli się też, jak wygląda dzienne zapotrzebowanie na składniki pokarmowe oraz ilość spożywanej wody (aplikacja „Water Reminder”). Podjęli się skomponowania przykładowej diety. Bardzo przydatna okazała się tutaj aplikacja „Fitatu”, która pozwala nie tylko liczyć kalorie, ale również monitorować swoją dietę. W trakcie pracy uczniowie zrozumieli, że zdrowa dieta, to nie wszystko. Dlatego podczas zajęć omawialiśmy istotę aktywności fizycznej, snu i relaksu. Dokonaliśmy również zestawienia dotyczącego ilości spalanych kalorii oraz mięśni zaangażowanych w wykonywanie określonych czynności. W tym celu testowaliśmy i wykorzystywaliśmy rożnego rodzaju aplikacje oraz zegarki sportowe.Zdajemy sobie sprawę, że zdrowy styl życia to nie tylko dbanie o dobre nawyki, ale równie ważne jest unikanie używek, dlatego

poruszyliśmy w naszej pracy temat szkodliwości palenia papierosów oraz składników dymu tytoniowego.

Uczniowie przygotowali również kilka quizów dydaktycznych dotyczących zdrowego stylu życia na platformie LearningApps: „Milionerzy”, łączenie w pary i krzyżówkę w języku angielskim. Wykonali też plakat na temat zdrowego snu.

Dopełnieniem projektu był stworzony przez jedną z uczennic model piramidy zdrowia. Szkielet do niej wykonano z drewna. Aby wzmocnić konstrukcję użyto desek, styropianu, pianki montażowej, wkrętów, wkrętarki, piły i farb.

W ramach zajęć uczennice nagrały film pt. „Zdrowe śniadanie” oraz przeprowadziły sondę szkolną pt. „Jak dbać o aktywność fizyczną?”

Biorąc pod uwagę fakt, iż nasza szkoła stoi u progu stworzenia oddziału dwujęzycznego, w przedsięwzięciu używaliśmy języka angielskiego. A ponieważ matematyka jest królową nauk, nie mogło jej zabraknąć w naszych działaniach.

16 maja 2022 roku zaprezentowaliśmy nasz projekt przed szerokim gronem odbiorców podczas konferencji „STEAM-owa szkoła”. Która odbyła się w auli Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana,możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Szkoła uzyskała certyfikat „STEAM-owa szkoła”. W czasie realizacji projektu uczniowie mieli okazję wykazać się swoją wiedzą, pomysłowością i licznymi talentami. Zaprezentowali swoje umiejętności plastyczne, aktorskie, muzyczne oraz kulinarne. Wykorzystywali również technologię komputerową, a przede wszystkim uczyli się współpracy w grupie. Prezentacja projektu podczas uroczystej konferencji „STEAM-owa szkoła” przyczyniła się również do promocji szkoły. Zaangażowanie uczniów w działania projektowe zostało dostrzeżone i docenione przez Dyrektora szkoły oraz innych nauczycieli.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}