W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Krajnie
Powiat/gmina
kielecki/Górno
Dane adresowe
Krajno Pierwsze 153 A, 26-008 Górno
Dyrektor szkoły
Małgorzata Pajdała
Telefon
41 302 30 03
Adres e-mail
spkrajno@onet.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2021-2022”
    Nauczyciel
    Nauczyciel konsultant ŚCDN – partner we współpracy
    Mariola Kosztołowicz
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Dorota Borowiec, Małgorzata Szlufik – nauczyciele

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    matematyka, informatyka, przyroda, technika, fizyka
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    uczniowie klasy piątej
    Czas/ okres realizacji zadania
    rok szkolny 2021/2022
Cele dobrej praktyki
  1. Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie multidyscyplinarnym.
  2. Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy z różnych dziedzin w celu osiągnięcia celu i rozwiązania problemu.
  3. Rozwijanie kompetencji niezbędnych do planowania pracy własnej i pracy w grupie.
  4. Wdrażanie do pracy projektowej oraz rozwijanie kompetencji niezbędnych do zarządzania projektem.
  5. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności i wyobraźni uczniów.
  6. Rozwijanie myślenia logicznego i zachęcanie do poszukiwania nowych rozwiązań.
Opis pomysłu

Wszyscy wiedzą, że zasoby wodne są kluczowe dla życia. Przystępując do realizacji projektu postanowiliśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań związanych z brakiem wody w naszej okolicy oraz porównać wielkość opadów atmosferycznych z innymi regionami kraju.

Uczniowie przy pomocy aktywnej, badawczej metody rozwijali zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi. Samodzielnie odkrywali wiedzę z różnych dziedzin nauki w naturalny sposób fascynowali się nauką oraz czerpali radość z odkrywania i badania zjawisk. Nauczyli się pokonywać trudności i współpracować w grupie.

S – uczestnicy projektu zdobyli wiedzę dotyczącą sposobów pomiaru temperatury i opadów atmosferycznych, czynników wpływających na zjawiska przyrodnicze, obiegu wody w przyrodzie i jej znaczenia dla gospodarki i człowieka oraz porównają ilość opadów i średnią temperaturę regionu do średnich ogólnokrajowych.

T – uczniowie wykorzystali narzędzia technologiczne do utrwalenia i zaprezentowania w atrakcyjny sposób zdobytych informacji.

E – uczniowie zbudowali deszczomierze i systematycznie zapisywali ilość i rodzaj opadów atmosferycznych.

A – prace uczniów, powstałe podczas realizacji projektu, są wyrazem ich zdolności plastycznych i estetycznych oraz będą odwzorowywać ich kreatywność i twórcze myślenie.

M – uczniowie wykorzystali umiejętności i wiedzę matematyczną, m.in. mierzenie, obliczanie średnich, planowanie, wnioskowanie i logiczne myślenie.

Sposób realizacji

Przez kilka miesięcy skupiliśmy się nad tym pytaniem prowadząc kilka działań. Rozpoczęliśmy od poznania zasobów wody na Ziemi, obiegu wody w przyrodzie. Szukaliśmy informacji o klimacie w naszym regionie i czynnikach mających na niego wpływ. Następnie, aby dowiedzieć się jak duże w naszej miejscowości są opady, zrobiliśmy proste deszczomierze, które rozmieściliśmy w naszych ogródkach przydomowych. Przez trzy miesiące, od stycznia do marca badaliśmy ich wielkość. Przy okazji sprawdzaliśmy również temperaturę powietrza. Sumowaliśmy wszystkie miesięczne odczyty opadów oraz dzieliliśmy na liczbę punktów pomiarowych. W ten sposób otrzymaliśmy średnią miesięczną sumę opadów oraz średnią z trzech miesięcy. W Excelu wykonaliśmy wykresy obrazujące ich wielkość i zmiany. Ponadto korzystając z różnych stron internetowych, głównie meteo.imgw. porównywaliśmy nasze odczyty do wielkości opadów w województwie świętokrzyskim i w Kielcach. Wykonaliśmy także mapę naszej miejscowości.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Nasza miejscowość Krajno położona jest u podnóża Łysicy – najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich, na wysokości około 350–450 m. n.p.m. Na wielkość opadów w naszym regionie mają wpływ: wysokość nad poziomem morza, szerokość geograficzna, odległość od morza oraz cyrkulacja mas powietrza. Średnia suma opadów trzymiesięcznych wynosiła około 150 mm (prognozując na rok około 600 mm). Porównując z danymi dostępnymi na stronach internetowych możemy stwierdzić, że opadów w postaci śniegu i deszczu w miesiącach styczeń–marzec było w tym roku [2022] mniej o około 10 mm/miesiąc. Generalnie tych opadów było mniej w całym regionie.

Średnia roczna suma opadów w Górach Świętokrzyskich jak podaje Raport o stanie środowiska (WIOS, Kielce, 2000) wynosi od 650 do 800 mm rocznie. Ze względu na wysokość nad poziomem morza opady w Górach Świętokrzyskich są wyższe niż w regionach otaczających góry. Na podstawie naszych badań możemy stwierdzić, że w badanym okresie opadów jest mniej niż w poprzednich latach. Może to być związane ze zjawiskiem efektu cieplarnianego dotyczącego całego świata. Jest to zjawisko niekorzystne, ponieważ mała ilość opadów nie będzie zasilała wód gruntowych i w miesiącach wiosennych i letnich rośliny mogą mieć niedobór wody potrzebnej do wzrostu.

Woda równa się życie! To co my możemy zrobić, to dbać o racjonalne jej wykorzystanie.

Partnerzy i instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}