W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Zespół Szkół Publicznych w Szewnie
Powiat/gmina
ostrowiecki/Bodzechów
Dane adresowe
Szewna, ul. Langiewicza 3, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Dyrektor szkoły
Małgorzata Turczyńska
Telefon
41 265 60 70
Adres e-mail
zspszewna@wp.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owe zajęcia w edukacji wczesnoszkolnej”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Katarzyna Pluta
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Ewelina Barańska – nauczyciel

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    matematyka, przyroda, plastyka, technika
    Etap edukacyjny
    I etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa pięciu uczniów z klasy drugiej
    Czas/ okres realizacji zadania
    od 1do 24 lutego 2023 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Rozbudzanie aktywności i kreatywności uczniów.
  2. Pobudzanie do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin.
  3. Rozwijanie poprzez działanie, doświadczanie, dedukcję.
  4. Poznanie budowy sygnalizatora świetlnego.
  5. Poszerzanie wiadomości o zasadach ruchu drogowego.
  6. Poznanie funkcji znaków drogowych.
  7. Wykonanie makiety i sygnalizatora.
Opis pomysłu

Pomysł zrodził się z potrzeby uświadamiania uczniom jak ważne jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Żeby czuć się bezpiecznie na drodze należy wiedzieć jak prawidłowo postępować, kiedy przejść na drugą stronę ulicy, gdy nie ma sygnalizacji świetlnej? Jak zachować się, gdy brakuje pobocza? Którą stroną drogi ma poruszać się pieszy? Te niezbędne informacje stały się celem do stworzenia makiety drogi wraz z sygnalizacją świetlną.

Uczniowie z zaangażowaniem zdobywali wiedzę i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie. Zapoznali się z ogólnymi zasadami ruchu drogowego, poznali funkcje i wygląd znaków drogowych oraz działanie sygnalizatora.

Samodzielnie korzystali z dostępnych technologii, co umożliwiło im zdobycie niezbędnych informacji i przede wszystkim przełożyło się na lepsze przyswajanie i zapamiętywanie, czyli efektywną naukę. Korzystając z Ozobotów i puzzli drogowych uczniowie stworzyli własny realny projekt drogi. Doświadczalnie programowali komendy i obliczali czas potrzebny do pokonania trasy przez Ozobota, aby zatrzymał się w odpowiednim miejscu, gdy zapali się czerwone światło, a następnie ruszył dalej przy świetle zielonym.

Podczas pracy nad projektem uczniowie przekonali się, że zdobywanie wiedzy i nauka wcale nie musi być nudna i nużąca, a przyjemna i ciekawa.

Sposób realizacji

Podczas pierwszego spotkania uczniowie zostali zapoznani z tematem projektu i zaplanowanym przebiegiem zajęć. Otrzymali kompletne informacje czym jest STEAM, na jakie dzieli się obszary i co może zawierać każdy z nich. Następnie obejrzeli filmy edukacyjne związane z ruchem drogowym, znakami oraz sygnalizacją świetlną.

Wspólnie generowali pomysły na sposób realizacji projektu – ustalili, co będzie ich prototypem i jak będzie on wyglądał, stworzyli rysunki pomocnicze i wybrali według nich najlepszy. Nadali tytuł pracy „Bezpieczna droga do szkoły”. I tak zrodził się pomysł makiety ruchu drogowego z umieszczonymi na styropianie budynkami, drogami i sygnalizacją świetlną.

Następnie ustalili między sobą podział obowiązków, zadań do wykonania i stworzyli listę potrzebnych materiałów.

Pracę projektową rozpoczęli od samodzielnego wyszukiwania niezbędnych informacji przy użyciu dostępnych technologii. Dowiedzieli się, jak działa sygnalizator świetlny, co jest potrzebne, aby go zbudować. Zaprojektowali znaki  drogowe, które umieścili w odpowiednich miejscach na makiecie. Posiłkując się rysunkiem krok po kroku wykonywali kolejne elementy (budynki, boisko, plac rowerowy, park, ogrodzenie, parking).

Wiele elementów na makiecie powstało z materiałów z recyklingu, dzięki czemu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o dodatkowe zagadnienia z zakresu ekologii, dbania o planetę.

Największym wyzwaniem okazał się sygnalizator świetlny. Aby go zbudować uczniowie zapoznali się z działaniem przewodów elektrycznych. Oglądali filmy edukacyjne, jak odpowiednio je połączyć, aby sygnalizator działał prawidłowo. Po wielu eksperymentach i próbach podłączeń udało się osiągnąć zamierzony efekt. Kolorowe diody zostały prawidłowo połączone i umieszczone w plastikowych pojemnikach – sygnalizatorach.

Na gotowym projekcie makiety uczniowie umieścili drogę dla Ozobota ułożoną z puzzli. Wykorzystując wiedzę matematyczną obliczyli czas potrzebny do przejazdu trasy. Zakodowali odpowiednie komendy. Eksperymentowali, doświadczali do momentu osiągnięcia wyznaczonego sobie celu. Ozobot „wiedział” kiedy ruszyć, w którym miejscu skręcić, a kiedy zatrzymać się (gdy miga światło czerwone).

Pod koniec pracy dzieci sprawdziły czy wszystkie elementy są dokładnie i estetycznie wykonane, dokonali poprawek, dodali niezbędne detale, rysunki i napisy.

Po zakończeniu pracy nad makietą dokonali ewaluacji całościowej wykorzystując metodę „Ręce”: ocenili atrakcyjność pracy, zaangażowanie każdego uczestnika, poziom trudności i współpracę.

Efekty swojej pracy zaprezentowali uczniom w swojej klasie, jak również innym klasom i nauczycielom w szkole. Ostatnim etapem prezentacji projektu był udział w konferencji podsumowującej zorganizowanej przez ŚCDN na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Uczniowie z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w STEAM-owych zajęciach. Systematycznie i chętnie wywiązywali się z wykonywania przydzielonych sobie zadań. Pracowali zgodnie, bez kłótni czy narzekań na ogrom pracy. Zachowywali ład i porządek, a przede wszystkim dbali o bezpieczeństwo w miejscu pracy podczas korzystania z różnych przyborów, narzędzi. Pomagali sobie wzajemnie, wykazali się ogromną pomysłowością i inwencją twórczą.

Efekty, jakie przyniosła wspólna praca projektowa to nabycie przez uczniów niezbędnych kompetencji do planowania pracy własnej i grupowej, rozbudzanie ciekawości i kreatywności. Umiejętne zdobywanie wiadomości, świadomość, że bardzo dużo zależy od samodyscypliny w  dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

Wykonany model makiety jest pomocnym rekwizytem w nauce również dla uczniów z innych klas. Uczniowie mogą zmieniać trasę przejazdu Ozobota, układać inne modele dróg, kodować różne komendy, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości edukacyjne tejże makiety.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}