W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Bezpieczna droga do szkoły

Bardzo praktyczny STEAM-owy projekt zrealizowali uczniowie Zespołu Szkół Publicznych w Szewnie.

Makieta

Cele projektu

  • Rozbudzanie aktywności i kreatywności uczniów.
  • Pobudzanie do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin.
  • Rozwijanie poprzez działanie, doświadczanie, dedukcję.
  • Poznanie budowy sygnalizatora świetlnego.
  • Poszerzanie wiadomości o zasadach ruchu drogowego.
  • Poznanie funkcji znaków drogowych.
  • Wykonanie makiety i sygnalizatora.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez grupę uczniów z klasy drugiej.

Sposób realizacji

Podczas pierwszego spotkania uczniowie zostali zapoznani z tematem projektu i zaplanowanym przebiegiem zajęć. Otrzymali informacje czym jest STEAM, na jakie dzieli się obszary i co może zawierać każdy z nich. Następnie obejrzeli filmy edukacyjne związane z ruchem drogowym, znakami oraz sygnalizacją świetlną.

Wspólnie generowali pomysły na sposób realizacji projektu – ustalili, co będzie ich prototypem i jak będzie on wyglądał, stworzyli rysunki pomocnicze i wybrali według nich najlepszy. Nadali tytuł pracy „Bezpieczna droga do szkoły”. I tak zrodził się pomysł makiety ruchu drogowego z umieszczonymi na styropianie budynkami, drogami i sygnalizacją świetlną.

Następnie ustalili między sobą podział obowiązków, zadań do wykonania i stworzyli listę potrzebnych materiałów.

Pracę projektową rozpoczęli od samodzielnego wyszukiwania niezbędnych informacji przy użyciu dostępnych technologii. Dowiedzieli się, jak działa sygnalizator świetlny, co jest potrzebne, aby go zbudować. Zaprojektowali znaki  drogowe, które umieścili w odpowiednich miejscach na makiecie. Posiłkując się rysunkiem krok po kroku wykonywali kolejne elementy (budynki, boisko, plac rowerowy, park, ogrodzenie, parking). Wiele elementów na makiecie powstało z materiałów z recyklingu, dzięki czemu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o dodatkowe zagadnienia z zakresu ekologii, dbania o planetę.

Największym wyzwaniem okazał się sygnalizator świetlny. Aby go zbudować uczniowie zapoznali się z działaniem przewodów elektrycznych. Oglądali filmy edukacyjne, jak odpowiednio je połączyć, aby sygnalizator działał prawidłowo. Po wielu eksperymentach i próbach podłączeń udało się osiągnąć zamierzony efekt. Kolorowe diody zostały prawidłowo połączone i umieszczone w plastikowych pojemnikach – sygnalizatorach.

Na gotowym projekcie makiety uczniowie umieścili drogę dla Ozobota ułożoną z puzzli. Wykorzystując wiedzę matematyczną obliczyli czas potrzebny do przejazdu trasy. Zakodowali odpowiednie komendy. Eksperymentowali, doświadczali do momentu osiągnięcia wyznaczonego sobie celu. Ozobot „wiedział” kiedy ruszyć, w którym miejscu skręcić, a kiedy zatrzymać się (gdy miga światło czerwone).

Pod koniec pracy dzieci sprawdziły czy wszystkie elementy są dokładnie i estetycznie wykonane, dokonali poprawek, dodali niezbędne detale, rysunki i napisy.

Po zakończeniu pracy nad makietą dokonali ewaluacji całościowej wykorzystując metodę „Ręce”: ocenili atrakcyjność pracy, zaangażowanie każdego uczestnika, poziom trudności i współpracę.

Efekty swojej pracy zaprezentowali uczniom w swojej klasie, jak również innym klasom i nauczycielom w szkole. Ostatnim etapem prezentacji projektu był udział w konferencji podsumowującej zorganizowanej przez ŚCDN na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}