Inspiracje. Pismo Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
W bieżącym wydaniu „Inspiracji” podjęliśmy temat kompetencji przyszłości, tzw. kompetencji 4.0 i współistniejących z nimi, ale skoncentrowanych na innym obszarze kompetencji 5.0.
Digitalizacja, czyli ogromny skok technologiczny czy personalizacja, czyli połączenie współistnienia ludzi i maszyn, w tym kontekst sztucznej inteligencji, to wiodące zagadnienia istotne dla dynamicznie rozwijającego się przemysłu. Proponujemy wspólne poszukiwanie rozwiązań pomagających przygotować uczniów do życia w świecie kruchym, niespokojnym, nieliniowym i niezrozumiałym.
W wydaniu
EDUKACJA DLA PRZYSZŁOŚCI
Małgorzata Łakomiec, Kompetencje przyszłości
Szymon Baumel, Kompetencje przyszłości a system edukacji
RAPORTY EDUKACYJNE
Maria Kinga Orlicz, Kompetencje przyszłości w badaniach, wnioskach i rekomendacjach z wybranych raportów 2023 roku
INTELIGENCJA POZNAWCZA
Izabela Juszkiewicz, Polowanie na talent
Ewa Babicka, Katarzyna Dziadko, Program Explory – sprawdzony sposób na wsparcie zdolnej młodzieży
INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Agnieszka Salwa, (Auto)refleksja nad inteligencją emocjonalną
Marzanna Kostecka-Biskupska, Sekrety samoświadomości
Iwona Gralec, Jak działa mózg, czyli o rozwijaniu inteligencji emocjonalnej
Karolina Grzela, Odporność emocjonalna dzieci i młodzieży jako kompetencja przyszłości
Iwona Gralec, Uważność, a efektywna współpraca w grupie
Joanna Dziadoń, Cyfrowe media a rozwój społeczno-emocjonalny dzieci i młodzieży
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Izabela Kaleta, Scena sukcesu – teatr w szkole
KRYTYCZNE I KREATYWNE MYŚLENIE
Mariola Kosztołowicz, Myślenie krytyczne kompetencja przyszłości
Małgorzata Grzegorczyk, Innowacje w przemyśle 4.0 potrzebują eksperymentowania już w szkole
Renata Pela, Uczniowie muszą myśleć krytycznie
Ewa Kwiecień, Mapy widocznego myślenia – skuteczne narzędzie wspierające procesy poznawcze
Katarzyna Pluta, Od fikcji do prawdy, czyli o rozwijaniu myślenia krytycznego u dzieci w wieku przedszkolnym
Mariola Kosztołowicz, Rozwijanie myślenia krytycznego na lekcjach matematyki
Anna Wójcik, Kompetencje 4.0 w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej
Martyna Głębocka, W walce z fake newsami
KOMPETENCJE LINGWISTYCZNE
Maria Kinga Orlicz, Znieczuleni na słowo
Izabela Krzak-Borkowska, Twarzą w twarz z wyzwaniami
Justyna Kopycińska, Kompetencje 4.0 na lekcjach języka obcego – realny wkład we wszechstronny rozwój ucznia
KOMPETENCJE CYFROWE
Tomasz Sokołowski, Kompetencje cyfrowe
Anna Trawka, Izabela Krzak-Borkowska, Ewa Witczyńska, Bliskie spotkania w wirtualnej
rzeczywistości
EDUKACJA ZAWODOWA
Donata Golis, Związek między edukacją zawodową a kompetencjami 4.0
FELIETON
Radosław Lachowski, A gdyby kompetencje z przeszłości pojawiły się w przyszłości?
POLECAMY
Maria Kinga Orlicz, Czytelnicze inspiracje
Materiały
Inspiracje 2024_nr_1 (127)Inspiracje_2024_nr_1_(127).pdf 2.54MB