W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Dźwięki wokół nas

Dźwięki zainteresowały uczniów klasy trzeciej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy, którzy zrealizowali to przedsięwzięcie.

Pomiar dźwięków

Cele projektu

  • Szerzenie idei nauki poprzez doświadczanie, eksperymentowanie oraz dokonywanie obserwacji.
  • Przybliżenie uczniom świata muzyki.
  • Rozbudzanie wrażliwości muzycznej.
  • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju przy pomocy dźwięków.
  • Rozwijanie kompetencji miękkich: kreatywności, twórczości, współpracy w zespole, efektywnej komunikacji oraz zdolności komunikacyjnych niezbędnych do planowania własnej pracy.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez grupę uczniów z klasy trzeciej.

Sposób realizacji

Projekt rozpoczął się od wyboru grupy projektowej, w której skład weszli uczniowie klasy trzeciej uczęszczający na zajęcia świetlicowe. Zajęcia w ramach projektu realizowane były w ramach zajęć świetlicowych, jako element godziny lekcyjnej, raz lub dwa razy w tygodniu.

W pierwszym etapie przedsięwzięcia uczniowie chcąc wyjaśnić pojęcie ,,dźwięk” pracowali w grupach i tworzyli mapy myśli, które następnie prezentowali na forum zespołu. Kolejno wyszukiwali definicję dźwięku w przeglądarce internetowej Google, słownikach oraz encyklopediach. Cała zgromadzona w ten sposób wiedza posłużyła im do stworzenia jednej, wspólnej definicji dźwięku.

W drugim etapie grupa projektowa obejrzała film pt. „Miasteczko Zmysłów: Jak działa ucho?”, na podstawie którego stworzyła plakat przepływu fali dźwiękowej do ucha.

W kolejnym etapie uczniowie przeprowadzali obserwacje różnych środowisk, w których dokonali pomiaru dźwięków. Grupa projektowa  zapisywała wszystkie pomiary oraz uwagi na wcześniej własnoręcznie stworzonej karcie obserwacji, która później posłużyła im do dyskusji oraz wyciągania wniosków.

W następnym etapie realizacji projektu uczniowie tworzyli instrumenty muzyczne z wcześniej przygotowanych materiałów wtórnych. Wydające dźwięki grzechotki, gitary, bębenek oraz fletnia pana zostały wykorzystane przez zespół do stworzenia własnej, prostej melodii.

Kolejnym etapem przedsięwzięcia było eksperymentowanie – uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytanie „Czy dźwięk jest zjawiskiem widzialnym?”. Do eksperymentów zostały wykorzystane materiały zgromadzone przez nauczyciela i uczniów: cukier, ziarenka kawy, ryż, bębenek, drewniana łyżka, plastikowa miska, szklane naczynie, woda, patelnia oraz wcześniej wykonany przez uczniów instrument – bębenek.

W ostatnim etapie projektu uczniowie dokonali ewaluacji przedsięwzięcia. W tym celu wykorzystana została platforma Wordwall. Na koniec grupa projektowa stworzyła prezentację multimedialną oraz przygotowywała się do występów publicznych przed uczniami i nauczycielami szkoły, a także uczestnikami konferencji zorganizowanej przez ŚCDN.

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}