Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarce
Publikacja jest przeglądem dostępnych wyników badań dotyczących kompetencji i kwalifikacji przyszłości. Obejmuje aktualny stan wiedzy oraz wnioski z badań empirycznych.
Autorzy stwierdzają, że postępująca cyfryzacja wymaga rewolucji kompetencyjnej. Istotne okazują się nie tylko kompetencje technologiczne, ale też emocjonalne i społeczne, czyli tzw. kompetencje miękkie. Wśród kluczowych dla większości firm umiejętności w najbliższym czasie wymienione zostały takie, jak: dostrzeganie zagrożeń cyfrowych, komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, filtrowanie istotnych informacji oraz krytyczna ocena ich wiarygodności, poszukiwanie danych i treści w środowiskach cyfrowych. Według opinii pracodawców do 2026 r. wzrośnie m.in. zapotrzebowanie na umiejętności związane z ochroną danych w środowisku cyfrowym, budowaniem zaangażowania i motywowaniem członków zespołu, równoczesnej pracy na plikach w chmurze, planowania i organizacji pracy zdalnej zespołu oraz własnej, wykorzystania sztucznej inteligencji do poprawy efektywności pracy. Autorzy podkreślają konieczność zmian w edukacji – wdrażania elementów z zakresu narzędzi 4.0 do programów szkół średnich oraz zawodowych, zastosowania nowoczesnych technologii w programach nauczania studiów pozainformatycznych, podnoszenia świadomości pracowników na temat uczenia się przez całe życie.
P. Trąpczyński, O. Shelest-Szumilas, O. Rydzak i in., Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarce, Konfederacja Lewiatan, Warszawa 2023.
Materiały
Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarcePrognoza_zapotrzebowania_na_kompetencje_i_kwalifikacje_w_wybranych_branżach_w_związku_ze_zmianami_w_gospodarce.pdf 4.79MB