STEAM w praktyce
19 października 2024 r. odbyły się inspirujące warsztaty w ramach projektu „STEAM-owa szkoła 2024/2025”. Tym razem uczestnicy poznawali edukację STEAM od strony praktycznej.
Design thinking w edukacji STEAM
W pierwszej części spotkania nauczyciele uczestniczyli w STEAM-owej lekcji poprowadzonej metodą design thinking, która kładzie nacisk na potrzeby użytkownika, rozwiązywanie problemów i tworzenie innowacyjnych projektów poprzez kreatywne myślenie. Metoda design thinking jest integralną częścią edukacji STEAM-owej. W tej części zajęć największym wyzwaniem dla uczestników szkolenia było zaprojektowanie i wykonanie prototypu urządzenia uwzględniającego potrzeby jego użytkownika. Wyzwanie to pozwoliło na uruchomienie wyobraźni, elastycznego myślenia, pomysłowości i kreatywności.
Prototypowanie i eksperymentowanie
Podczas drugiej części spotkania zwrócono uwagę na ważne elementy edukacji STEAM jakimi są: prototypowanie i eksperymentowanie. Uczestnicy spotkania mieli do dyspozycji dziesięć stanowisk z różnymi wyzwaniami. Doświadczanie zjawisk, które występują w otaczającym nas świecie, eksperymentowanie, projektowanie i budowa prototypów sprzętów i urządzeń pozwoliły nauczycielom zrozumieć, że do rozwiązywania realnych problemów wykorzystujemy wiedzę naukową w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.
Integracja i współpraca
Zajęcia były angażujące i inspirujące, pobudzające do kreatywności. Podczas realizacji kolejnych wyzwań nauczycieli nie opuszczało poczucie humoru, a praca w różnorodnych zespołach zadaniowych przyczyniła się do integracji grupy i doskonalenia umiejętności współpracy.