W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Polimery wokół nas – udogodnienie czy zagrożenie?

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy zrealizowali ciekawy STEAM-owy projekt, w którym zwrócili uwagę na znaczenie tworzyw sztucznych.

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Morawicy podczas prezentowania zrealizowanego projektu

Cele projektu

  • Motywowanie uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i  wytrwały.
  • Rozwijanie u uczniów samodzielności w dochodzeniu do wiedzy.
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów, wyciągania wniosków oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących między działalnością człowieka, a stanem środowiska.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole oraz skutecznej komunikacji.
  • Nabywanie przez uczniów wiedzy w sposób atrakcyjny i bardziej trwały.
  • Podkreślenie powiązania między różnymi dziedzinami nauki: naukami przyrodniczymi, matematyką,  technologią, inżynierią, sztuką.
  • Propagowanie proekologicznych postaw.
  • Podniesienie efektów oraz jakości kształcenia.

Dla kogo?

Projekt był realizowany przez grupę uczniów z klasy piątej i klasy szóstej.

Sposób realizacji

Podczas pierwszego spotkania uczniowie dowiedzieli się na czym polega projekt STEAM oraz wybrali wyzwanie projektowe do realizacji – tworzywa sztuczne (polimery) i ich wpływ na środowisko. Wspólnie ustalili, jak ma wyglądać prototyp – czyli plastik wyprodukowany z mleka, plastik wyprodukowany ze skrobi oraz przestrzenny model cząsteczek biorących udział w polimeryzacji i jakie materiały będą potrzebne do jego wykonania.

Korzystając z udostępnionych linków do stron, filmów i symulacji w Internecie zgłębili wiedzę na temat budowy materii. Przeprowadzili doświadczenie pokazujące zjawisko dyfuzji.

Kolejnym krokiem była obserwacja przedmiotów znajdujących się w naszym otoczeniu. Okazało się, że większość z nich wykonana jest z tworzyw sztucznych, które zbudowane są z bardzo dużych cząsteczek zwanych polimerami. Uczniowie przystąpili do badania ich właściwości. Stwierdzili, że mimo wielu zalet, niestety stanowią zagrożenie dla naszego środowiska ze względu na bardzo długi czas rozkładu, w porównaniu ze związkami pochodzenia naturalnego.

Uczniowie dowiedzieli się, że oprócz polimerów syntetycznych wyróżniamy także polimery naturalne (biopolimery), czyli związki występujących powszechnie w przyrodzie takie jak skrobia, celuloza, białko. Zbadali właściwości takich polimerów na przykładzie białek. W tym celu wykorzystali Wirtualne Laboratorium Empiriusz.

W toku projektu uczniowie wykonali również tworzywa pochodzenia naturalnego – „plastik z mleka” oraz „skrobiowy bioplastik”. Wykorzystali je do zrobienia plakietek i innych elementów ozdobnych.

Poza stosowaniem tworzyw pochodzenia naturalnego ważne jest też segregowanie odpadów, a następnie przetworzenie i ponowne wykorzystanie zużytych odpadów z tworzyw sztucznych, tak aby nie zalegały w naszym środowisku, czyli recykling. W celu utrwalenia wiedzy na temat biodegradacji, prawidłowej segregacji odpadów oraz wykorzystania surowców wtórnych posłużyli się grami edukacyjnymi, a aplikacja Recycle Academy.

Następnie uczniowie przystąpili do wykonania modelu cząsteczek biorących udział w polimeryzacji. Dzięki zastosowaniu proporcji wyliczyli w skali rozmiary cząstek celem wykonywania rysunków pomocniczych. Model cząsteczki utworzyli z kulek styropianowych, które pomalowali i połączyli za pomocą drucików, stanowiących wiązania między atomami. Tak powstała cząsteczka monomeru – etylenu. Uczniowie utworzyli trzy takie modele, aby pokazać jak zachodzi polimeryzacja, czyli łączenie tych cząsteczek. 

Efekty swojej pracy zaprezentowali publicznie: przed nauczycielami i uczniami szkoły oraz podczas konferencji zorganizowanej przez ŚCDN.

Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}