W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. S. Kard. Wyszyńskiego w Pierzchnicy
Powiat/gmina
kielecki/Pierzchnica
Dane adresowe
26-015 Pierzchnica, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 5
Dyrektor szkoły
Piotr Makuch
Telefon
(41) 353 82 03
Adres e-mail
sp.pierzchnica@op.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień, Małgorzata Grzegorczyk
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Danuta Wacek – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, Edyta Wójcik-Nosol – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    edukacja wczesnoszkolna, matematyka, informatyka, zajęcia pozalekcyjne w ramach Klubu Młodego Odkrywcy
    Etap edukacyjny
    I i II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa uczniów z klasy pierwszej i szóstej
    Czas/ okres realizacji
    listopad 2023 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki

Cele projektu „STEAM-owa szkoła 2023/2024”

  1. Doskonalenie kompetencji uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie interdyscyplinarnym.
  2. Rozwijanie kompetencji niezbędnych do planowania pracy własnej i pracy w grupie.
  3. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
  4. Zachęcanie do podejmowania innowacyjnych działań w zakresie kształcenia dzieci.

Cele ucznia w projekcie STEAM „Zwierzęta w roli głównej. Obiad podano”

  1. Zebranie pomysłów na „jadalnie” dla zwierząt.
  2. Zaprojektowanie oraz wykonanie karmników i paśnika.
  3. Prowadzenie obserwacji zachowania ptaków i zwierząt.
  4. Wykonywanie zdjęć i nagrań zachowania ptaków i zwierząt.
  5. Zaprojektowanie i wykonanie książki w formie interaktywnego albumu.
  6. Stworzenie muzyki wykorzystanej do prezentacji efektów realizowanego projektu.
  7. Montaż filmu ze szkolnej prezentacji rezultatów zrealizowanego projektu.
Opis pomysłu

Uczestnicy projektu wykonywali różne rodzaje karmników dla ptaków oraz leśnych zwierząt. Zamontowali w nich kamerki lub fotopułapki, aby obserwować zachowania zwierząt i ptaków w ich „zwierzęcych stołówkach”. Prowadzili dokumentację w postaci zdjęć i filmów. Kiedy grupa projektowa zebrała odpowiedni materiał fotograficzny i filmowy, przystąpiła do opracowania książki w formie interaktywnego albumu zawierającego ciekawe zdjęcia, informacje o gatunkach ptaków i zwierząt ukryte pod kodami QR, puzzle AR przedstawiające różne zwierzęta oraz muzykę stworzoną z wykorzystaniem zestawu Makey Makey. Następnie uczniowie przystąpili do opracowania scenariusza prezentacji ze zrealizowanego projektu. W celu uatrakcyjnienia pokazu wprowadzili postacie z rozszerzonej rzeczywistości, wykorzystując do tego celu aplikację Quiver.

Sposób realizacji
  1. Listopad: Zorganizowanie grupy projektowej. Zbieranie pomysłów na temat projektu. Zaplanowanie działań projektowych. Przeprowadzenie warsztatów mających na celu poszerzenie wiedzy o zwierzętach, ich zachowaniach i nawykach żywieniowych.
  2. Grudzień–styczeń: Zbudowanie „ptasich stołówek”. Dokarmianie zwierząt oraz prowadzenie ukierunkowanych obserwacji zachowania zwierząt w ich „stołówkach”. Dokumentowanie obserwacji w postaci zdjęć i nagrań.
  3. Luty: Stworzenie interaktywnego albumu oraz zbudowanie owocowego pianina. Zbieranie materiałów do przygotowania szkolnej prezentacji. Tworzenie scenariusza przedstawienia.
  4. Marzec: Szkolna prezentacja osiągniętych efektów realizowanego projektu.
  5. Kwiecień: Udział w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy − zaprezentowanie efektów zrealizowanego projektu na stoisku oraz prezentowanie działalności Klubu Młodego Odkrywcy „PRZYRODNICY NA TROPIE, MATEMATYCY NA TROPIE zapraszają na TRIKI FIZYKI”.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Prezentacja szkolna projektu pokazała, że uczniowie doskonale wykonali swoje zadanie. Cele projektu zostały w pełni osiągnięte, a przedstawienie, które przygotowali na szkolny pokaz, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Ponadto w czasie pokazu uczniowie zaangażowali publiczność do interakcji z aktorami. Widzowie mogli przeżyć przygodę, spotykając się z postaciami z rozszerzonej rzeczywistości poprzez aplikację Quiver, mogli zobaczyć i usłyszeć dane zwierzątko, wykorzystując do tego celu puzzle AR, mogli również zaprezentować swoje umiejętności muzyczne, grając na owocowym pianinie. Największym przeżyciem dla uczniów był ich udział w Świętokrzyskim Forum Młodych Badaczy − zaprezentowanie efektów zrealizowanego projektu, a także pokazanie swoich działań w ramach Klubu Młodego Odkrywcy „Matematycy Przyrodnicy, Przyrodnicy Matematycy NA TROPIE”. Po raz kolejny grupa uczniów otrzymała dyplomy „STEAM-owy Uczeń”, kolejny nauczyciel ma tytuł „STEAM-owego Nauczyciela”, a szkoła zyskała element promocji nie tylko w środowisku lokalnym. Wszystko to dzięki udziałowi w Forum oraz wywiadowi udzielonemu przez naszych uczniów dla znanej stacji radiowej. Podczas szkolnej prezentacji uczestnicy projektu i jego odbiorcy przekonali się, że nauka nie musi opierać się na trudnych lekcjach i odrabianiu prac domowych. Idea STEAM inspiruje nauczycieli, a także rodziców do uczenia dzieci poprzez łączenie zjawisk i logiczne myślenie przy jednoczesnym korzystaniu z nowych technologii podczas codziennych zajęć.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach