Karta informacyjna
- Nazwa szkoły
- Szkoła Podstawowa nr 18 im. Zbigniewa Kruszelnickiego „Wilka” w Kielcach
- Powiat/gmina
- m. Kielce
- Dane adresowe
- ul. Króla Bolesława Chrobrego 105, 25–623 Kielce
- Dyrektor szkoły
- Dorota Majchrzyk
- Telefon
- 41 36 76 485
- Adres e-mail
- sekretariat@sp18.kielce.eu
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- biologia, matematyka, technika, geografia
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa uczniów z klasy szóstej
- Czas/ okres realizacji zadania
- luty 2023 r. – kwiecień 2023 r.
Cele dobrej praktyki
- Rozbudzanie kreatywności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
- Zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się matematyki i przedmiotów przyrodniczych, w szczególności biologii i geografii.
- Rozwijanie u uczniów kompetencji niezbędnych do planowania pracy własnej i w grupie.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności systematycznej pracy oraz samodzielnego i efektywnego uczenia się.
- Przygotowanie uczniów do występów publicznych.
- Podniesienie jakości i efektów kształcenia.
Opis pomysłu
Celem projektu było wzbogacenie wiedzy uczniów dotyczącej owadów – stawonogów zdolnych do lotu, ze szczególnym uwzględnieniem motyli. W trakcie realizacji projektu uczniowie poznawali budowę morfologiczną dorosłego osobnika, etapy rozwoju (przeobrażenie zupełne), budowę aparatu gębowego larwy i imago w powiązaniu z rodzajem pobieranego pokarmu.
Wykonywali przestrzenne modele motyli. Gromadzili informacje dotyczące różnorodnych przedstawicieli oraz zaznaczali na mapie świata miejsca ich występowania. Odszukiwali ciekawostki z życia motyli, które zamieszczali w przygotowywanym lapbooku. Sposób realizacji przedsięwzięcia miał na celu angażowanie uczniów w czynne działania, zmierzające do samodzielnego zdobywania i poszerzania swojej wiedzy i swoich umiejętności.
Efektem końcowym realizacji projektu było przygotowanie przez uczniów podświetlanej planszy obrazującej budowę i etapy rozwoju motyla.
Sposób realizacji
Realizacja STEAM-owego projektu przebiegała w następujący sposób:
- Zapoznanie uczniów z tematyką projektu oraz omówienie celów projektu i jego efektu końcowego. Opracowanie harmonogramu realizacji projektu oraz podział zadań między członków zespołu.
- Generowanie pomysłów na wykonanie projektu oraz wybór tych, które będą realizowane.
- Gromadzenie informacji na temat budowy owadów ze szczególnym uwzględnieniem motyli oraz wyszukiwanie ciekawostek z życia motyli.
- Wykonanie modelu 3D dorosłego osobnika motyla.
- Wykonanie podświetlanej planszy „W świecie motyli”.
- Przygotowanie lapbooka „Tajemnice z życia motyli”.
- Prezentacja przygotowanego projektu w szkole i podczas konferencji ŚCDN podsumowującej realizację STEAM-owych projektów.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Wszystkie założone cele projektu zostały zrealizowane. Efektem końcowym realizowanego projektu jest wykonany model 3D motyla, podświetlana plansza „W świecie motyli” oraz lapboook „Tajemnice z życia motyli”, które będą wykorzystywane przez nauczycieli szkoły jako pomoc dydaktyczna.
Wartością dodaną zrealizowanego projektu jest wzrost kompetencji uczniów w zakresie umiejętności współpracy w grupie, planowania własnej pracy i pracy zespołu, łączenia wyników zrealizowanych zadań na poszczególnych etapach realizacji projektu w całość, poszukiwania jak najlepszego rozwiązania dla uzyskania zadawalającego efektu. Ważny jest także rozwój zaciekawienia prezentowaną tematyką, zarówno u uczniów realizujących projekt, jak i u uczniów oglądających szkolną prezentację efektów zrealizowanego projektu.
Zauważyłyśmy, że zastosowana metodologia STEAM-owej edukacji aktywizuje uczniów, rozwija ich zainteresowanie, inspiruje do samodzielnego zdobywania wiedzy w sposób wieloaspektowy i wieloprzedmiotowy. Walorem metody jest wzajemne uczenie się uczniów od siebie. Warto ją kontynuować w procesie nauczania–uczenia się uczniów.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach