W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Zbigniewa Kruszelnickiego „Wilka” w Kielcach
Powiat/gmina
m. Kielce
Dane adresowe
ul. Króla Bolesława Chrobrego 105, 25–623 Kielce
Dyrektor szkoły
Dorota Majchrzyk
Telefon
41 36 76 485
Adres e-mail
sekretariat@sp18.kielce.eu

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2022–2023”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Ewa Gozda – nauczyciel biologii, Aneta Jabłońska – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    biologia, matematyka, technika, geografia
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa uczniów z klasy szóstej
    Czas/ okres realizacji zadania
    luty 2023 r. – kwiecień 2023 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Rozbudzanie kreatywności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
  2. Zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się matematyki i przedmiotów przyrodniczych, w szczególności biologii i geografii.
  3. Rozwijanie u uczniów kompetencji niezbędnych do planowania pracy własnej i w grupie.
  4. Rozwijanie u uczniów umiejętności systematycznej pracy oraz samodzielnego i efektywnego uczenia się.
  5. Przygotowanie uczniów do występów publicznych.
  6. Podniesienie jakości i efektów kształcenia.
Opis pomysłu

 Celem projektu było wzbogacenie wiedzy uczniów dotyczącej owadów – stawonogów zdolnych do lotu, ze szczególnym uwzględnieniem motyli. W trakcie realizacji projektu uczniowie poznawali budowę morfologiczną dorosłego osobnika, etapy rozwoju (przeobrażenie zupełne), budowę aparatu gębowego larwy i imago w powiązaniu z rodzajem pobieranego pokarmu.

Wykonywali przestrzenne modele motyli. Gromadzili informacje dotyczące różnorodnych przedstawicieli oraz zaznaczali na mapie świata miejsca ich występowania. Odszukiwali ciekawostki z życia motyli, które zamieszczali w przygotowywanym lapbooku. Sposób realizacji przedsięwzięcia miał na celu angażowanie uczniów w czynne działania, zmierzające do samodzielnego zdobywania i poszerzania swojej wiedzy i swoich umiejętności.  

Efektem końcowym realizacji projektu było przygotowanie przez uczniów podświetlanej planszy obrazującej budowę i etapy rozwoju motyla.

Sposób realizacji

Realizacja STEAM-owego projektu przebiegała w następujący sposób: 

  1. Zapoznanie uczniów z tematyką projektu oraz omówienie celów projektu i jego efektu końcowego. Opracowanie harmonogramu realizacji projektu oraz podział zadań między członków zespołu.
  2. Generowanie pomysłów na wykonanie projektu oraz wybór tych, które będą realizowane.
  3. Gromadzenie informacji na temat budowy owadów ze szczególnym uwzględnieniem motyli oraz wyszukiwanie ciekawostek z życia motyli.
  4. Wykonanie modelu 3D dorosłego osobnika motyla.
  5. Wykonanie podświetlanej planszy „W świecie motyli”.
  6. Przygotowanie lapbooka „Tajemnice z życia motyli”.
  7. Prezentacja przygotowanego projektu w szkole i podczas konferencji ŚCDN podsumowującej realizację STEAM-owych projektów.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Wszystkie założone cele projektu zostały zrealizowane. Efektem końcowym realizowanego projektu jest wykonany model 3D motyla, podświetlana plansza „W świecie motyli” oraz lapboook „Tajemnice z życia motyli”, które będą wykorzystywane przez nauczycieli szkoły jako pomoc dydaktyczna.

Wartością dodaną zrealizowanego projektu jest wzrost kompetencji uczniów w zakresie umiejętności współpracy w grupie, planowania własnej pracy i pracy zespołu, łączenia wyników zrealizowanych zadań na poszczególnych etapach realizacji projektu w całość, poszukiwania jak najlepszego rozwiązania dla uzyskania zadawalającego efektu. Ważny jest także rozwój zaciekawienia prezentowaną tematyką, zarówno u uczniów realizujących projekt, jak i u uczniów oglądających szkolną prezentację efektów zrealizowanego projektu.

Zauważyłyśmy, że zastosowana metodologia STEAM-owej edukacji aktywizuje uczniów, rozwija ich zainteresowanie, inspiruje do samodzielnego zdobywania wiedzy w sposób wieloaspektowy i wieloprzedmiotowy. Walorem metody jest wzajemne uczenie się uczniów od siebie. Warto ją kontynuować w procesie nauczania–uczenia się uczniów.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}