W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Woli Jachowej
Powiat/gmina
kielecki/Górno
Dane adresowe
Wola Jachowa 136, 26-008 Górno
Dyrektor szkoły
Wioletta Krawczyk
Telefon
41 302 30 14
Adres e-mail
zswolajachowa@gmail.com

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owe zajęcia w edukacji wczesnoszkolnej”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Katarzyna Pluta
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Kamila Czaja – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, Agnieszka Młynarska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    edukacja wczesnoszkolna
    Etap edukacyjny
    I etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    klasa pierwsza i klasa druga
    Czas/ okres realizacji zadania
    październik 2022 r. – marzec 2023 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez udział w projekcie.
  2. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz planowania własnej pracy.
  3. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności, wyobraźni i twórczego rozwiązywania problemów.
Opis pomysłu

Zamierzeniem projektu było poznanie i zgłębienie wiedzy o Kosmosie. Dla najmłodszych dzieci temat Kosmosu jest niezmiernie ciekawy. Gwiazdy, planety, galaktyki czy loty w kosmos, to wszystko rozbudza wyobraźnię, jest nowe i interesujące. Istota pracy nauczyciela polega na  inspirowaniu, rozwijaniu zainteresowań wychowanków. Głównym zamierzeniem projektu było poznanie Układu Słonecznego oraz tajemnic Kosmosu w sposób angażujący uczniów w działanie i doświadczanie.

Sposób realizacji

Projekt skierowany był do uczniów klasy pierwszej i drugiej szkoły podstawowej. Podczas działań realizowano poszczególne założenia projektu. 

  1. Zapoznanie uczniów z tematyką projektu. Lekcja w Mobilnym Planetarium. Podczas lekcji w Mobilnym Planetarium uczniowie zapoznali się z podstawami astronomii, podziwiali Kosmos oraz dowiedzieli się wielu cennych informacji o otaczającym nas Wszechświecie.
  2. Oglądanie prezentacji multimedialnej pt. „Układ Słoneczny”. Układanie puzzli Układu Słonecznego. W trakcie projektu uczniowie pogłębili wiedzę dotyczącą Układu Słonecznego, poznali nazwy planet, podczas prezentacji multimedialnej przeliczali planety, układali przestrzenne puzzle Układu Słonecznego.
  3. Wykonanie opasek z planetami w programie Canva. W programie Canva każdy z uczniów wykonał opaskę z wybraną planetą, które wykorzystywane były w zabawach o Układzie Słonecznym.
  4. Zaprogramowanie drogi Ozobota. Uczniowie zapoznali się z instrukcją kodów. W parach zaprogramowali drogę Ozobota, kolorując flamastrami odpowiednie kwadraciki na karcie pracy. Ozobot poruszał się zgodnie z wytyczoną drogą Układu Słonecznego.
  5. Przenoszenie się w rozszerzoną rzeczywistość za pomocą aplikacji Galactic Explorer. Uczniowie wydrukowali oraz wykonali kostkę Merge. Korzystając z tableta i aplikacji Galactic Explorer z użyciem kostki Merge przenosili się w rozszerzoną rzeczywistość. Mogli oglądać planety, przeczytać najciekawsze informacje o nich.  Każdy mógł poruszać wybraną planetą oraz zajrzeć do jej wnętrza.
  6. Wykonanie zdjęć w aplikacji Nasa Selfies. Za pomocą aplikacji Nasa Selfies i telefonu komórkowego, każdy z uczniów wykonał swoje zdjęcie w przestrzeni kosmicznej w stroju kosmonauty. Następnie wszystkie fotografie zostały wydrukowane i wyeksponowane w szkole.
  7. Galaktyka w słoiku. Uczniowie zaprojektowali w słoikach swoje własne galaktyki z wykorzystaniem różnorodnych materiałów, m. in. brokatów, cekinów, waty, wody, kolorowych barwników. Podczas wykonywania poszczególnych działań odmierzali potrzebną ilość wody, liczyli ile szklanek wody mieści się w 1 litrze itp.
  8. Makieta Układu Słonecznego. Efektem końcowym było wykonanie modelu makiety Układu Słonecznego. Każda klasa wykonała swoją własną makietę. Najważniejsze w przygotowywaniu modelu Układu Słonecznego było zachowanie proporcji w zakresie wielkości planet, właściwej kolejności i misternie odzwierciedlenie wyglądu poszczególnych planet. W tym celu zostały przygotowane niezbędne materiały: tablice korkowe, pleksa, kule styropianowe, farby plakatowe i akrylowe, cekiny, brokaty, światełka dekoracyjne, kleje na gorąco. Wszystkie prace były wykonywane z niezwykłą dokładnością i precyzją, co pozwoliło każdej klasie stworzyć piękne makiety Układów Słonecznych.
  9. Prezentacja projektu „Poznajemy Układ Słoneczny, czyli wyprawa w kosmos” w klasach 0–III. Po zakończeniu realizacji projektu i wykonaniu modeli, dzieci z klasy pierwszej i drugiej zaprezentowały swoim koleżankom i kolegom ze szkoły efekty działań podjętych w ramach projektu STEAM „Poznajemy Układ Słoneczny, czyli wyprawa w kosmos” na apelu szkolnym. Uczniowie opowiedzieli o założeniach projektu, podjętych przez nich działaniach oraz przybliżyli ważne informacje o Kosmosie i Układzie Słonecznym. Przedstawiciele obu klas zaprezentowali swój projekt, również podczas konferencji zorganizowanej przez ŚCDN, która odbyła się w auli Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana,możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Realizacja projektu STEM-owego przyczyniła się do większego zainteresowania uczniów tematyką Kosmosu, Układu Słonecznego, galaktyk oraz pracy astronauty. Wykorzystanie technologii TIK sprawiło, że zajęcia były bardzo ciekawe. Model Układu Słonecznego ułatwił uczniom przyswajanie nazw, wyglądu i kolejności w jakiej planety krążą wokół Słońca. Twórcza praca uczniów nad projektem dała możliwość połączenia nauki z doświadczeniem i zabawą.

Wykonane makiety będą wspaniałą pomocą dydaktyczną do nauki o Układzie Słonecznym podczas zajęć szkolnych, jak i dodatkowych podejmowanych w naszej szkole.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}