W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Zespół Placówek Oświatowych w Olesznie
Powiat/gmina
włoszczowski/Krasocin
Dane adresowe
29-105 Krasocin, Oleszno, ul. Szkolna 34
Dyrektor szkoły
Rafał Pacanowski
Telefon
(41) 391 80 06
Adres e-mail
szkola@spoleszno.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień, Małgorzata Grzegorczyk
    Ankieta
    Osoby zgłaszające dobrą praktykę
    Aldona Kowalczyk – nauczyciel matematyki, Mariola Kamińska – nauczyciel przyrody, biologii, chemii, fizyki, Andrzej Kowalczyk – nauczyciel plastyki, techniki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    matematyka, biologia, chemia, plastyka
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    wszyscy uczniowie klasy siódmej
    Czas/ okres realizacji
    8 grudnia 2023 r. – 21 grudnia 2023 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Pobudzanie uczniów do zdobywania wiedzy z różnych dziedzin − nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
  2. Rozwijanie poprzez działanie, eksperymentowanie, doświadczanie, dedukcję.
  3. Rozbudzanie aktywności i kreatywności uczniów.
  4. Wykonanie budynku szkoły z piernika.
Opis pomysłu

Tematyka projektu była skupiona wokół piernika – tradycyjnego ciasta pieczonego na święta. W trakcie realizacji projektu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat produktów wykorzystywanych do pieczenia piernika. W szczególności poszukiwali informacji o pochodzeniu i warunkach uprawy takich przypraw, jak: cynamon, kardamon, imbir, gałka muszkatołowa, goździki, anyż, wanilia, kakao. Zastanawiali się, jak to się dzieje, że ciasto rośnie podczas pieczenia. Uczniowie poznali sposoby produkcji różnego rodzaju miodu. Podczas realizacji projektu został upieczony model budynku szkoły z piernika w odpowiednio dobranej skali. Uczniowie zebrali potrzebne dane  − wymiary szkoły, liczbę okien i drzwi wejściowych, rzuty elewacji, plany szkoły, historię budynku. Następnie dokonali odpowiednich przeliczeń, aby ustalić skalę oraz przygotować makietę budynku i ułatwić sobie upieczenie modelu szkoły z piernika.

Sposób realizacji
  1. Spotkanie informacyjne dotyczące projektu − zapoznanie uczniów z celami projektu, podział obowiązków, założenie grupy na Messengerze.
  2. Wykonanie pomiarów szkoły taśmą mierniczą, ustalenie wysokości budynku oraz policzenie wszystkich okien i drzwi wejściowych.
  3. Ustalenie odpowiedniej skali, w jakiej zostanie wykonany piernikowy model szkoły i przeliczenie wszystkich potrzebnych wymiarów. Narysowanie planu szkoły w skali 1:100 na papierze milimetrowym w formacie A1. Zapoznanie uczniów z różnymi istniejącymi formatami papieru.
  4. Zbudowanie makiety budynku szkoły z tektury modelarskiej, czyli wizualizacja obiektu w formacie 3D.
  5. Poznanie składu przyprawy do piernika. Wyszukanie w Internecie informacji o składnikach przyprawy oraz ich opracowanie w formie ulotek i wydrukowanie. Uwzględnienie następujących przypraw: imbir, goździki, kardamon, anyż, gałka muszkatołowa, cynamon, wanilia – pochodzenie przypraw oraz sposób ich uprawy. Poznanie rodzajów miodu i sposobu jego powstawania.
  6. Poszukiwanie informacji na temat produkcji kakao.
  7. Eksperymentowanie w celu znalezienia odpowiedzi na pytania: Co się dzieje, gdy połączymy wodę i cynamon?, Jak to się dzieje, że pierniki rosną?
  8. Wyszukiwanie informacji na temat głodu na świecie oraz zbieranie danych statystycznych dotyczących marnowania żywności. Opracowanie zgromadzonych danych oraz dyskusja.
  9. Wyszukanie najlepszego przepisu na piernik oraz wykonanie obliczeń z wykorzystaniem proporcji, ilości mąki, jajek, miodu, masła, sody i przyprawy do piernika, które będą potrzebne do upieczenia piernika potrzebnego do wykonania modelu szkoły w skali 1:100.
  10. Wykonanie ciasta oraz upieczenie pierniczków i płatów piernikowych potrzebnych do złożenia z nich modelu szkoły.
  11. Złożenie „szkoły z piernika” oraz dekorowanie piernikowego modelu szkoły lukrem i innymi elementami.
  12. Podsumowanie projektu oraz zaprezentowanie efektów jego realizacji przed całą szkolną społecznością podczas szkolnych jasełek.
  13. Refleksja.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Uczniowie zdobyli wiedzę z różnych dziedzin − nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Ponadto mieli możliwość zaprezentować projekt „Szkoła z piernika” na forum szkoły, a także podczas Mareckiego Festiwalu Azjatyckiego i Świętokrzyskiego Forum Młodych Badaczy, co było dla nich ogromnym przeżyciem.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

Fundacja Teach For Poland