W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna Jak materiał i ciężar łódki wpływa na jej prędkość?

Charakterystyka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Akademicka Szkoła Podstawowa im. Williama Shakespeare’a w Kielcach
Powiat/gmina
m. Kielce
Dane adresowe
ul. Staffa 7, 25-410 Kielce
Dyrektor szkoły
Bartłomiej Zapała
Telefon
41 368 66 61, 662 364 331
Adres e-mail
kontakt@akademickasp.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2021-2022”
    Nauczyciel
    Nauczyciel konsultant ŚCDN – partner we współpracy
    Mariola Kosztołowicz
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Edyta Dulewicz – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    kółko przyrodnicze „Akademia Natury”
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa sześciu uczniów z klasy piątej
    Czas/ okres realizacji zadania
    11 godzin lekcyjnych
Cele dobrej praktyki
  • Poznanie przez uczniów prawa wyporu – dlaczego łódki unoszą się na wodzie.
  • Stworzenie przez uczniów prototypu imitującego rzekę, aby przeprowadzić eksperyment i zbadać prędkość łódek w zależności od wagi oraz tworzywa, z jakiego wykonano łódkę.
Opis pomysłu

Głównym założeniem projektu było wykonanie makiety zbiornika wodnego oraz modeli łódek. Uczniowie testowali prędkość łódki w zależności od materiału, z jakiego została wykonana oraz od jej ciężaru. Podczas realizacji projektu uczniowie zdobyli wiedzę na temat prawa wyporu oraz sposobu napędzania łodzi. Do doświadczenia uczniowie wykorzystali wiatrak elektryczny, wytwarzający wiatr, który napędzał łódki.

Sposób realizacji

Uczniowie wykonali makietę zbiornika wodnego, który został przyozdobiony ekologicznymi, naturalnymi materiałami, imitującymi brzeg rzeki. Makieta została wykonana z wodoodpornego materiału – styroduru, a następnie pomalowana farbą olejną również odporną na wodę. Kolejnym elementem prototypu były łódki. Każda łódka wykonana była z innego tworzywa, aby można było przeprowadzić eksperyment i porównać  prędkość każdej z nich.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Uczniowie wykonali makietę zbiornika wodnego oraz modele łódek z różnych materiałów. Przeprowadzone doświadczenie polegało na pomiarze czasu przepłynięcia zbiornika przez łódkę, a następnie policzeniu jej prędkości. Po dokonanym eksperymencie, uczniowie wyciągnęli wnioski na temat wpływu materiału, z którego była wykonana łódka oraz masy na jej prędkość.

Doświadczenie można wykorzystać na zajęciach z matematyki, przy omawianiu tematu  „prędkość, droga, czas”, który jest realizowany w klasie szóstej.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}