Karta informacyjna Jak materiał i ciężar łódki wpływa na jej prędkość?
- Nazwa szkoły
- Akademicka Szkoła Podstawowa im. Williama Shakespeare’a w Kielcach
- Powiat/gmina
- m. Kielce
- Dane adresowe
- ul. Staffa 7, 25-410 Kielce
- Dyrektor szkoły
- Bartłomiej Zapała
- Telefon
- 41 368 66 61, 662 364 331
- Adres e-mail
- kontakt@akademickasp.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- kółko przyrodnicze „Akademia Natury”
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa sześciu uczniów z klasy piątej
- Czas/ okres realizacji zadania
- 11 godzin lekcyjnych
Cele dobrej praktyki
- Poznanie przez uczniów prawa wyporu – dlaczego łódki unoszą się na wodzie.
- Stworzenie przez uczniów prototypu imitującego rzekę, aby przeprowadzić eksperyment i zbadać prędkość łódek w zależności od wagi oraz tworzywa, z jakiego wykonano łódkę.
Opis pomysłu
Głównym założeniem projektu było wykonanie makiety zbiornika wodnego oraz modeli łódek. Uczniowie testowali prędkość łódki w zależności od materiału, z jakiego została wykonana oraz od jej ciężaru. Podczas realizacji projektu uczniowie zdobyli wiedzę na temat prawa wyporu oraz sposobu napędzania łodzi. Do doświadczenia uczniowie wykorzystali wiatrak elektryczny, wytwarzający wiatr, który napędzał łódki.
Sposób realizacji
Uczniowie wykonali makietę zbiornika wodnego, który został przyozdobiony ekologicznymi, naturalnymi materiałami, imitującymi brzeg rzeki. Makieta została wykonana z wodoodpornego materiału – styroduru, a następnie pomalowana farbą olejną również odporną na wodę. Kolejnym elementem prototypu były łódki. Każda łódka wykonana była z innego tworzywa, aby można było przeprowadzić eksperyment i porównać prędkość każdej z nich.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Uczniowie wykonali makietę zbiornika wodnego oraz modele łódek z różnych materiałów. Przeprowadzone doświadczenie polegało na pomiarze czasu przepłynięcia zbiornika przez łódkę, a następnie policzeniu jej prędkości. Po dokonanym eksperymencie, uczniowie wyciągnęli wnioski na temat wpływu materiału, z którego była wykonana łódka oraz masy na jej prędkość.
Doświadczenie można wykorzystać na zajęciach z matematyki, przy omawianiu tematu „prędkość, droga, czas”, który jest realizowany w klasie szóstej.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach