W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Akademicka Szkoła Podstawowa im. Williama Shakespeare’a w Kielcach
Powiat/gmina
m. Kielce
Dane adresowe
ul. Staffa 7, 25-410 Kielce
Dyrektor szkoły
Bartłomiej Zapała
Telefon
41 368 66 61, 662 364 331
Adres e-mail
kontakt@akademickasp.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2021-2022”
    Nauczyciel
    Nauczyciel konsultant ŚCDN – partner we współpracy
    Mariola Kosztołowicz
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Edyta Dulewicz – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    kółko przyrodnicze „Akademia Natury”
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa pięciu uczniów z klasy piątej i szóstej
    Czas/ okres realizacji zadania
    10 godzin lekcyjnych
Cele dobrej praktyki
  1. Poznanie przez uczniów przyczyn oraz konsekwencji wybuchu wulkanów.
  2. Wykonanie prototypów: sejsmografu, wulkanu oraz makiety miasta wraz z przeprowadzeniem eksperymentu wybuchu wulkanu.
Opis pomysłu

Głównym założeniem projektu było wykonanie makiety miasta oraz wulkanu. Następnie uczniowie mieli zaobserwować i przedstawić – jak w skutek wybuchu wulkanu zostaje zniszczone miasto i jakie są tego konsekwencje zarówno materialne, jak również ogromny wpływ na środowisko naturalne. Eksperyment imitujący wybuch wulkanu został podzielony na dwa etapy. Pierwszy wybuch prezentował emisję pyłu wulkanicznego, natomiast drugi etap – wybuch właściwy wulkanu oraz wylewanie lawy ze stożka wulkanicznego. Podczas realizacji projektu uczniowie mieli za zadanie zgłębić wiedzę na temat erupcji wulkanów oraz porównać swój prototyp z realnym wulkanem, którego wybuch miał miejsce w ostatnim czasie na hiszpańskiej wyspie La Palma.  Kolejnym elementem projektu było wykonanie przez uczniów sejsmografu i zaprezentowanie jego działania.

Sposób realizacji

Uczniowie wykonali prototyp wulkanu z masy solnej oraz makietę miasta ze styropianu. Eksperyment imitujący wybuch wulkanu początkowo wyrzuca w powietrze pył wulkaniczny. Doświadczenie można przeprowadzić poprzez połączenie dichromianu (VI) amonu z acetonem, a następnie podpalenie obu substancji. Kolejny wybuch wulkanu imituje zalanie lawą domków znajdujących się w pobliżu – eksperyment powstał z połączenia sody oczyszczonej, płynu do mycia naczyń oraz octu. Przeprowadzone doświadczenia pokazują niszczycielskie skutki erupcji wulkanu. 

Kolejnym elementem prototypu był wykonany przez uczniów model sejsmografu z kartonowego pudełka, kubka z obciążnikiem oraz przymocowanego mazaka, który rejestrował drgania wywołane wstrząsami.

Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Wykonane przez uczniów prototypy oraz przeprowadzone doświadczenia, zwizualizowały niszczycielski efekt erupcji wulkanu oraz pomogły zdobyć wiedzę na temat wulkanów na świecie. Kolejnym elementem projektu była budowa sejsmografu, dzięki czemu uczniowie pozyskali informacje na temat działania urządzenia. Wykonane przez uczniów modele graniastosłupów prostych czworokątnych imitujących domy, pozwoliły wykorzystać teoretyczną wiedzę matematyczną w praktyce. Wartością dodaną do projektu jest możliwość wykorzystania przeprowadzonych doświadczeń także na zajęciach z chemii. Wykonane modele będą służyły jako pomoc dydaktyczna.

Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

 

{"register":{"columns":[]}}