Jaki wpływ na nasze zdrowie ma zanieczyszczone powietrze?
Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Woli Morawickiej zrealizowali ciekawy STEAM-owy projekt.
Cele projektu
- Uświadomienie uczniom zjawiska występowania zanieczyszczenia powietrza, jego przyczyn i skutków.
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez działanie oraz doświadczenie.
- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji oraz samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
- Doskonalenie umiejętności współpracy ukierunkowanej na rozwiązanie problemu.
- Propagowanie proekologicznych postaw.
- Uatrakcyjnienie sposobów budowania wiedzy u uczniów.
- Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
Dla kogo?
Projekt był realizowany przez grupę uczniów z klasy siódmej.
Sposób realizacji
Realizacja projektu przebiegała według ustalonego harmonogramu:
- Zapoznanie uczniów z metodologią STEAM.
- Planowanie projektu z uczniami − wybór nazwy projektu, sformułowanie celów, wybór zadań do realizacji oraz ustalenie harmonogramu z określeniem terminów i przydziałem zadań członkom zespołu.
- Samodzielne wyszukiwanie i zgłębianie informacji na temat przyczyn oraz skutków zanieczyszczenia powietrza. Poznanie, czym jest smog, który ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.
- Zgłębianie wiedzy przez uczniów na temat tego, co zrobić, aby mieszkańcom Ziemi oddychało się lepiej.
- Rozpoczęcie przygotowania prezentacji w programie Canva.
- Zapoznanie się z odnawialnymi źródłami energii, poznanie ich zalet i wad.
- Systematyczne monitorowanie czystości powietrza w gminie Morawica za pośrednictwem strony internetowej: https://map.airly.eu/pl i zapisywanie gromadzonych danych w tabeli umieszczonej w prezentacji.
- Analiza i przetwarzanie danych zgromadzonych w wyniku monitorowania zanieczyszczenia powietrza.
- Dokumentowanie na bieżąco pracy za pomocą aparatu fotograficznego.
- Obliczanie kosztów pozyskiwania energii słonecznej i wiatrowej dla czteroosobowej rodziny.
- Zaprojektowanie i wykonanie makiety domu pasywnego.
- Budowa wiatraka i sprawdzenie jego działania.
- Przygotowanie w programie Canva pełnej prezentacji podsumowującej realizację projektu oraz przygotowanie do publicznego wystąpienia.
- Prezentacja projektu STEAM przed dyrekcją, nauczycielami i uczniami klas IV−VIII.
- Przeprowadzenie ewaluacji zrealizowanego projektu.
Więcej szczegółów znajduje się w Karcie informacyjnej.