Karta informacyjna
Metryczka dobrej praktyki
- Nazwa szkoły
- Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Morawickiej
- Powiat/gmina
- kielecki/Morawica
- Dane adresowe
- 26-026 Morawica, ul. Podemłynie 1
- Dyrektor szkoły
- Aleksandra Szczepanek
- Telefon
- (41) 311 41 19
- Adres e-mail
- spwolamorawicka@interia.pl
-
Rozwiń tekst
Charakterystyka dobrej praktyki
Charakterystyka dobrej praktyki- Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
- zajęcia pozalekcyjne
- Etap edukacyjny
- II etap edukacyjny
- Cała szkoła/ klasa lub grupa
- grupa uczniów z klasy siódmej
- Czas/ okres realizacji
- styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki
- Uświadomienie uczniom zjawiska występowania zanieczyszczenia powietrza, jego przyczyn i skutków.
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez działanie oraz doświadczenie.
- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji oraz samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
- Doskonalenie umiejętności współpracy ukierunkowanej na rozwiązanie problemu.
- Propagowanie proekologicznych postaw.
- Uatrakcyjnienie sposobów budowania wiedzy u uczniów.
- Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
Opis pomysłu
Uczniowie poznali zagrożenie, jakie niesie za sobą globalne zanieczyszczenie powietrza. W czasie realizacji projektu wyszukiwali informacje na temat smogu i zanieczyszczeń atmosfery. Poznali przyczyny i skutki tych zanieczyszczeń. Monitorowali czystość powietrza w swojej gminie. Poznali odnawialne źródła energii. Prezentowali propozycje ochrony powietrza w swoim środowisku. Budowali makietę domu pasywnego. Prezentowali przed społecznością szkolną zrealizowany projekt STEAM.
Sposób realizacji
- Zapoznanie uczniów z metodologią STEAM.
- Planowanie projektu z uczniami − wybór nazwy projektu, sformułowanie celów, wybór zadań do realizacji oraz ustalenie harmonogramu z określeniem terminów i przydziałem zadań członkom zespołu.
- Samodzielne wyszukiwanie i zgłębianie informacji na temat przyczyn oraz skutków zanieczyszczenia powietrza. Poznanie, czym jest smog, który ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.
- Zgłębianie wiedzy przez uczniów na temat tego, co zrobić, aby mieszkańcom Ziemi oddychało się lepiej.
- Rozpoczęcie przygotowania prezentacji w programie Canva.
- Zapoznanie się z odnawialnymi źródłami energii, poznanie ich zalet i wad.
- Systematyczne monitorowanie czystości powietrza w gminie Morawica za pośrednictwem strony internetowej: https://map.airly.eu/pl i zapisywanie gromadzonych danych w tabeli umieszczonej w prezentacji.
- Analiza i przetwarzanie danych zgromadzonych w wyniku monitorowania zanieczyszczenia powietrza.
- Dokumentowanie na bieżąco pracy za pomocą aparatu fotograficznego.
- Obliczanie kosztów pozyskiwania energii słonecznej i wiatrowej dla czteroosobowej rodziny.
- Zaprojektowanie i wykonanie makiety domu pasywnego.
- Budowa wiatraka i sprawdzenie jego działania.
- Przygotowanie w programie Canva pełnej prezentacji podsumowującej realizację projektu oraz przygotowanie do publicznego wystąpienia.
- Prezentacja projektu STEAM przed dyrekcją, nauczycielami i uczniami klas IV−VIII.
- Przeprowadzenie ewaluacji zrealizowanego projektu.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń
Zrealizowany projekt pozwolił na:
- kształtowanie u uczniów tzw. kompetencji przyszłości niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie, takich jak: krytyczne myślenie, współpraca, rozwiązywanie problemów, umiejętność komunikacji, samodzielność, odpowiedzialność;
- zwiększenie motywacji uczniów oraz ich zaangażowania w uczenie się;
- rozbudzenie kreatywności i rozwijanie innowacyjności;
- rozwijanie logicznego myślenia oraz kształcenie umiejętności formułowania wniosków na podstawie posiadanych danych;
- uczenie się przez działanie – budowanie makiety domu pasywnego wpłynęło na znacznie bardziej efektywne przyswajanie wiedzy;
- rozwijanie postaw proekologicznych;
- przeciwdziałanie nudzie na lekcjach.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach