W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Karta informacyjna

Metryczka dobrej praktyki
Nazwa szkoły
Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Morawickiej
Powiat/gmina
kielecki/Morawica
Dane adresowe
26-026 Morawica, ul. Podemłynie 1
Dyrektor szkoły
Aleksandra Szczepanek
Telefon
(41) 311 41 19
Adres e-mail
spwolamorawicka@interia.pl

  • Rozwiń tekst

    Ramy współpracy z ŚCDN

    Kształcenie specjalne
    Nazwa wspólnego przedsięwzięcia
    Projekt „STEAM-owa szkoła 2023/2024”
    Nauczyciel
    Nauczyciele konsultanci ŚCDN – partnerzy we współpracy
    Mariola Kosztołowicz, Ewa Kwiecień, Małgorzata Grzegorczyk
    Ankieta
    Osoba zgłaszająca dobrą praktykę
    Anna Bierońska – nauczyciel matematyki

  • Charakterystyka dobrej praktyki
    Przedmiot/ działanie ponadprzedmiotowe lub zajęcia
    zajęcia pozalekcyjne
    Etap edukacyjny
    II etap edukacyjny
    Cała szkoła/ klasa lub grupa
    grupa uczniów z klasy siódmej
    Czas/ okres realizacji
    styczeń 2024 r. – marzec 2024 r.
Cele dobrej praktyki
  1. Uświadomienie uczniom zjawiska występowania zanieczyszczenia powietrza, jego przyczyn i skutków.
  2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez działanie oraz doświadczenie.
  3. Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji oraz samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
  4. Doskonalenie umiejętności współpracy ukierunkowanej na rozwiązanie problemu.
  5. Propagowanie proekologicznych postaw.
  6. Uatrakcyjnienie sposobów budowania wiedzy u uczniów.
  7. Rozbudzanie aktywności twórczej i kreatywności uczniów.
Opis pomysłu

Uczniowie poznali zagrożenie, jakie niesie za sobą globalne zanieczyszczenie powietrza. W czasie realizacji projektu wyszukiwali informacje na temat smogu i zanieczyszczeń atmosfery. Poznali przyczyny i skutki tych zanieczyszczeń. Monitorowali czystość powietrza w swojej gminie. Poznali odnawialne źródła energii. Prezentowali propozycje ochrony powietrza w swoim środowisku. Budowali makietę domu pasywnego. Prezentowali przed społecznością szkolną zrealizowany projekt STEAM.

Sposób realizacji
  1. Zapoznanie uczniów z metodologią STEAM.
  2. Planowanie projektu z uczniami − wybór nazwy projektu, sformułowanie celów,  wybór zadań do realizacji oraz ustalenie harmonogramu z określeniem terminów i przydziałem zadań członkom zespołu.
  3. Samodzielne wyszukiwanie i zgłębianie informacji na temat przyczyn oraz skutków zanieczyszczenia powietrza. Poznanie, czym jest smog, który ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.
  4. Zgłębianie wiedzy przez uczniów na temat tego, co zrobić, aby mieszkańcom Ziemi oddychało się lepiej.
  5. Rozpoczęcie przygotowania prezentacji w programie Canva.
  6. Zapoznanie się z odnawialnymi źródłami energii, poznanie ich zalet i wad.
  7. Systematyczne monitorowanie czystości powietrza w gminie Morawica za pośrednictwem strony internetowej: https://map.airly.eu/pl i zapisywanie gromadzonych danych w tabeli umieszczonej w prezentacji.
  8. Analiza i przetwarzanie danych zgromadzonych w wyniku monitorowania zanieczyszczenia powietrza.
  9. Dokumentowanie na bieżąco pracy za pomocą aparatu fotograficznego.
  10. Obliczanie kosztów pozyskiwania energii słonecznej i wiatrowej dla czteroosobowej rodziny.
  11. Zaprojektowanie i wykonanie makiety domu pasywnego.
  12. Budowa wiatraka i sprawdzenie jego działania.
  13. Przygotowanie w programie Canva pełnej prezentacji podsumowującej realizację projektu oraz przygotowanie do publicznego wystąpienia.
  14. Prezentacja projektu STEAM przed dyrekcją, nauczycielami i uczniami klas IV−VIII.
  15. Przeprowadzenie ewaluacji zrealizowanego projektu.
Uzyskane efekty, w tym wartość dodana, możliwość wykorzystania sprawdzonych doświadczeń

Zrealizowany projekt pozwolił na:

  • kształtowanie u uczniów tzw. kompetencji przyszłości niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie, takich jak: krytyczne myślenie, współpraca, rozwiązywanie problemów, umiejętność komunikacji, samodzielność, odpowiedzialność;
  • zwiększenie motywacji uczniów oraz ich zaangażowania w uczenie się;
  • rozbudzenie kreatywności i rozwijanie innowacyjności;
  • rozwijanie logicznego myślenia oraz kształcenie umiejętności formułowania wniosków na podstawie posiadanych danych;
  • uczenie się przez działanie – budowanie makiety domu pasywnego wpłynęło na znacznie bardziej efektywne przyswajanie wiedzy;
  • rozwijanie postaw proekologicznych;
  • przeciwdziałanie nudzie na lekcjach.
Partnerzy lub instytucje wspomagające realizację działania

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach