Dziennik codziennej aktywności dzieci i młodzieży
Celem podjętych badań było stworzenie profilów zachowań dzieci i młodzieży w wieku: 7−9 lat, 10−13 lat, 14−17 lat. W badaniu wzięło udział 1914 uczniów.
Przez pięćset dni oceniano codzienne aktywności młodych ludzi w każdej grupie wiekowej. Wykorzystano metodę ilościową – kwestionariusz w wersji papierowej i online. Poddano analizie następujące obszary: aktywności wykonywane rano, aktywności południowe, aktywności wieczorne, typowy dzień, zajęcia dodatkowe. W każdym obszarze sformułowano rekomendacje. Autor stwierdza, m.in.: należy zachęcać dzieci i młodzież do porannej i wieczornej gimnastyki, rodzice powinni kształtować nawyki dotyczące codziennych obowiązków swoich dzieci, ważne jest podjęcie działań w kierunku doskonalenia umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, istotne okazuje się zachęcenie młodych ludzi do udziału w atrakcyjnych zajęciach szkolnych. Wyzwaniem dla dorosłych jest skłonienie dzieci do wyjścia poza wirtualny świat. Należy promować zdrowe odżywianie, a na wszystkich poziomach edukacyjnych zapewnić wsparcie psychologiczne.
M. Pawlak, Dziennik codziennej aktywności dzieci i młodzieży. Raport z badania, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2023.
Materiały
Dziennik codziennej aktywności dzieci i młodzieży. Raport z badaniaDziennik_codziennej_aktywności_dzieci_i_młodzieży_Raport_z_badania.pdf 1.14MB