Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022)
Badanie dotyczące jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce przeprowadzono w dwóch turach – w 2021 r. badano dzieci, nastolatków i młodzież (5800 osób), a w 2022 r. ich rodziców (1800 osób).
Pomiar przeprowadzono przy użyciu kwestionariusza The KIDSCREEN-27 opracowanego w projekcie „Screening for and Promotion of Health-Related Quality of Life in Children and Adolescent. A European Public Health Perspective” realizowanego w latach 2001−2004 na zlecenie Komisji Europejskiej w ramach V Ramowego Programu Współpracy Naukowej. W projekcie uczestniczyło trzynaście państw europejskich, w tym przedstawiciel Polski – dr Joanna Mazur z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Badania obejmowały samoocenę i dobry nastrój dziecka oraz jego poczucie samotności widziane z perspektywy małoletniego i jego rodzica. Stwierdzono, m.in.: wraz z dorastaniem pogarsza się samopoczucie psychiczne dzieci i młodzieży, rodzice nie zauważają pojawiających się problemów, brakuje szczerych rozmów dorosłych z dziećmi, konieczne jest wzbogacanie sieci wsparcia i edukacji dla rodziców oraz prawnych opiekunów, rozwinięcie sieci pomocowej dla dzieci i młodzieży – telefony zaufania, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Istotne okazuje się wdrożenie programów psychoedukacyjnych związanych z zapobieganiem i leczeniem depresji głównie wśród nastolatków. Bardzo ważne jest wsparcie rodziców przez pedagogów i psychologów szkolnych, ciągłe szkolenia nauczycieli, pedagogów, pracowników socjalnych, kuratorów na temat zdrowia psychicznego.
M. Pawlak, Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2023.
Materiały
Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022)Raport-z-badania-jakości-życia-dzieci-i-młodzieży_obszar-samopoczucie-psychiczne.pdf 1.08MB